PdF:SC4BK_MAD Metodika aktivního doučování - Informace o předmětu
SC4BK_MAD Metodika aktivního doučování
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/0/2. 25 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dominika Dvořáková (pomocník)
Mgr. Bc. František Georgiadis (pomocník)
Mgr. Kristýna Jonová (pomocník)
Mgr. Martina Kornherrová (pomocník) - Garance
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD, směr Čtvrtý modul)
- Cíle předmětu
- Po absolvování tohoto předmětu získá student dovednosti spojené s aktivizací a podporou žáků pocházejících ze sociálně znevýhodněného prostředí. Osvojí si didaktické metody doučování, seznámí se s prostředím žáka, s jeho specifickými potřebami a postupně dokáže vytvořit vhodné výukové návyky u žáka, se kterým bude individuálně pracovat v rámci semestru. Bude vytvořen rámec metodiky aktivního doučování, kterou lze aplikovat do pedagogické praxe.
- Výstupy z učení
- Student bude schopen vytvořit vlastní metodické materiály, které může aplikovat v pedagogické praxi.
- Osnova
- Specifika individuální práce se žákem. Základy komunikace mezi doučovatelem a žákem. Didaktické metody doučování. Individuální pedagogická praxe v rodinném prostředí žáka v rozsahu 20 hodin. Vedení reflexního deníku. Komunikace s učitelem žáka. Evaluace aktivního doučování.
- Literatura
- povinná literatura
- GULOVÁ, Lenka. Aktivizace sociálně znevýhodněných skupin v pedagogické praxi a výzkumu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 225 s. ISBN 978-80-210-6030-2. info
- doporučená literatura
- GULOVÁ, Lenka. Reflexe k tématu vzdělávání v kontextu romské populace. In Kaleja, M. a kol. Romové - otázky a odpovědi v českém a slovenském kontextu. 1.vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2012, s. 138-155. ISBN 978-80-7464-175-6. info
- GULOVÁ, Lenka, Ema ŠTĚPAŘOVÁ a Zuzana BUCHTOVÁ. Evaluace předmětu Doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. In Gulová a kol. Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. 1. vyd. Brno: Muni PRESS, 2010, s. 56 - 91, 35 s. neuvádím. ISBN 978-80-210-5342-7. info
- neurčeno
- ŠTĚPAŘOVÁ, Ema. Program Domácí učitel, Aktivní doučování, Asistentská praxe, Doučování dětí ze soc. znev. prostředí. In E-learningový kurz pro doučující studenty MU. 2016. info
- GULOVÁ, Lenka. Aktivní doučování v sociálně znevýhodněných rodinách jako součást přípravy učitele. In Implementace předmětu Sociální komunikace se žákem (Aktivní doučování v sociálně znevýhodněných rodinách), Univezita Tarase Ševčenka. 2014. info
- GULOVÁ, Lenka, Ema ŠTĚPAŘOVÁ a Zuzana BUCHTOVÁ. Evaluace předmětu Doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. In Gulová a kol. Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. 1. vyd. Brno: Muni PRESS, 2010, s. 56 - 91, 35 s. neuvádím. ISBN 978-80-210-5342-7. info
- ŠTĚPAŘOVÁ, Ema. Doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. E-learningová podpora výuky. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2009. info
- PAVLÍČKOVÁ, Radka. Postřehy z doučování sociálně znevýhodněných(romských)dětí v jejich domácím prostředí. In Vítková, Marie - Vojtová, Věra. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Education of Socially Disadvantaged Students. 1. vyd. Brno: MU, 2009, 11 s. ISBN 978-80-7315-188-1. info
- NĚMEC, Jiří. Doučování nebo sociální opora? Reflexe projektu domácí učitel. In Sborník příspěvků XV. konference ČAPV. 1. vyd. České Budějovice: Katedra pedagogiky a psychologie Pedagogické fakulty JU, 2007, 6 s. ISBN 978-80-7040-991-6. info
- Výukové metody
- Individuální pedagogická praxe, aktivní doučování v rodinném prostředí, cvičení aktivního doučování, evaluace, tvorba metodiky.
- Metody hodnocení
- Student si bude v průběhu praxe vést podrobné záznamy o doučování v reflexním deníku, vytvoří si metodiku vlastní pedagogické práce, evaluace proběhne formou ohniskové skupiny studentů-doučovatelů.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/el/1441/podzim2016/SZ9BP_DSZ/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je součástí profilace Asistent pedagoga a přednostně ho zapisují studenti se zájmem o ukončení celé profilace a dalších souvisejících předmětů.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/SC4BK_MAD