IPSk04 Pedagogická psychologie

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IPSk04/OS01: Pá 19. 3. 18:00–19:50 učebna 35, Pá 26. 3. 18:00–19:50 učebna 35, Pá 23. 4. 18:00–19:50 učebna 35, Pá 21. 5. 18:00–19:50 učebna 35, J. Mareš
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na kurzy v bakalářském studiu, s důrazem na rozvoj psychologické gramotnosti studujících (Úvod do pedagogiky a psychologie, Vývojová psychologie, Sociální psychologie a Pedagogicko-psychologická diagnostika I), prohlubuje a teoreticky ukotvuje poznatky a zkušenosti studujících osvojované v průběhu učitelské praxe a v oborových didaktikách. Předmět vychází z aktuálních poznatků psychologických a pedagogických výzkumů týkajících se formálních i informálních výukových situací a přispívá k reflektovanému profesnímu vývoji studentů učitelství. Struktura témat předmětu vychází z komparace české a zahraniční výukové tradice. Důraz je kladen na poznání zvláštností a přístup k dětem primárního stupně základní školy.
Po absolvování předmětu bude student umět: • s porozuměním používat základní odbornou terminologii pedagogické a školní psychologie; • aplikovat základní odbornou terminologii a poznatky pedagogické a školní psychologie na popis, analýzu, interpretaci a zhodnocení vybraných výukových situací; • charakterizovat v psychologických pojmech edukační prostředí školy, na níž absolvoval učitelskou praxi; • na příkladu popsat a vysvětlit individuálně specifické procesy učení; • reflektovat typické výukové situace z pohledu vybraných teorií pedagogické psychologie; • vysvětlit možné způsoby zjišťování a ovlivňování žákovských pojetí učiva; • vyhledávat ke konkrétní kazuistice relevantní informace v odborné literatuře; • formulovat příklad zadání učební úlohy zohledňující různou míru kognitivní náročnosti a zohledňující individuální specifičnost žáka; • aplikovat znalosti pedagogické psychologie na děti primárního stupně základní školy.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student umět: • s porozuměním používat základní odbornou terminologii pedagogické a školní psychologie; • aplikovat základní odbornou terminologii a poznatky pedagogické a školní psychologie na popis, analýzu, interpretaci a zhodnocení vybraných výukových situací; • charakterizovat v psychologických pojmech edukační prostředí školy, na níž absolvoval učitelskou praxi; • na příkladu popsat a vysvětlit individuálně specifické procesy učení; • reflektovat typické výukové situace z pohledu vybraných teorií pedagogické psychologie; • vysvětlit možné způsoby zjišťování a ovlivňování žákovských pojetí učiva; • vyhledávat ke konkrétní kazuistice relevantní informace v odborné literatuře; • formulovat příklad zadání učební úlohy zohledňující různou míru kognitivní náročnosti a zohledňující individuální specifičnost žáka; • aplikovat znalosti pedagogické psychologie na děti primárního stupně základní školy.
Osnova
  • Týden 1. a 2.
    1. Učitelská profese, její proměny a pregraduální studium učitelství. Radosti a strasti učitelství. Výzvy a změny v historické perspektivě. K čemu může být učiteli pedagogická psychologie užitečná. Cílem přednášky je navázat na předchozí kurzy rozvíjející psychologickou gramotnost, postihnout rozdíl mezi osobní zkušeností žáka a studenta, mediálním obrazem edukace a vlastní vědní disciplínou a nabídnout individuálně specifickou perspektivu vnímání poznatků pedagogické psychologie s ohledem na profesní vývojové stádium.
    2. Proces učení. Proces učení (se) a učitel. Vybrané teorie učení. Cílem přednášky je propojit předchozí praktickou zkušenost s individuálním doučováním, vlastní zkušenost studenta se současnými psychologickými přístupy k procesu učení a jejich aplikací ve vlastním učení (se) a výukovou praxí.
  • Týden 2. a 3.
    3. Vztah učení, vývoje a výchovy. Somatický, kognitivní, sociální a morální vývoj. Rozdíl mezi přístupem k „typickému žáku“ a individuálním přístupem. Cílem přednášky je propojit předchozí teoretickou přípravu i praktickou zkušenost s individuálním doučováním, vlastní zkušenost studenta se současnými psychologickými přístupy zohledňujícími individuální vývojové zvláštnosti.
    4. Osobnost a individuální specifičnost současných žáků. Styly myšlení a učení. Mnohočetná inteligence. Nadání a další individuální specifika z pohledu inkluzivní praxe. Talent. Genderové otázky ve výuce. Vrozené a naučené v současné perspektivě. Sociální reprodukce, kulturní stereotypy a očekávání. Práce s diversitou ve výuce. Cílem přednášky je představit výběr z aktuálních témat postihujících rostoucí míru diverzity žákovské populace a příklady dobré výukové praxe.
  • Týden 4. a 5.
    5. Učitel ve výuce. Reflektivní praxe. Sebemonitorování. Vyučovací styly učitele. Psychohygiena učitele. Cílem přednášky je ukotvit zkušenost studentů v roli reflektujícího učitele v psychologické teorii a prostřednictvím samostatného nácviku konkrétních metod a technik ukázat výhody reflektivní praxe.
    6. Motivace žáků. Vztah mezi učitelem a žáky jako dynamický fenomén. Cílem přednášky je představit současné přístupy k motivaci žáků a současné přístupy k práci s mocenskou pozicí učitele ve třídě.
  • Týden 6. a 7.
    7. Psychologie vyučování. Plánování výuky, výukové cíle a specifika studentů. Psychologické aspekty využití ICT ve výuce. Cílem přednášky je prohloubit poznatky z předcházejících přednášek a na konkrétních příkladech převést evidence based přístupy dobré výukové praxe od jejího plánování po realizaci v konkrétních podmínkách.
    8. Psychosociální klima školy, třídy a řízení třídy. Cílem přednášky je představit frekventované a mezioborové téma v psychologických souvislostech a předvést a studenty zacvičit v používání konkrétního diagnostického nástroje.
    Týden 8. a 9. 9. Hodnocení. Školní úspěch a neúspěch. Cílem přednášky je představit problematiku hodnocení (na různých úrovních) jako nedílnou součást výukového procesu i jako psychologický fenomén s důsledky pro sebepojetí žáků, jejich motivaci, akademické aspirace i vztah k učiteli či rodičům.
    10. Psychologie výchovy. Rodina a škola. Komunikace s rodiči a její specifika. Komunikace s příslušníky pomáhajících profesí. Cílem přednášky je představit problematiku rodičovských přístupů, očekávání a vztahů k žákovi a ke vzdělávací instituci nikoli jako problém, ale jako příležitost.
  • Týden 10. a 11.
    11. Plánování a hodnocení intervencí v pedagogicko-psychologické perspektivě. Cílem předposlední přednášky je na konkrétních příkladech demonstrovat výhody cíleného získávání informací (vč. diagnostiky), plánování intervence a evaluace jejich výsledků pro rozvoj žáka, učitele i školy.
    12. Psychologický výzkum a výuková praxe učitele. Cílem přednášky je představit výhody učitele jako aktivního aktéra výzkumných aktivit i jako spokojeného zadavatele či uživatele výsledků pedagogicko-psychologického výzkumu. Evidence-based a practice-based přístup. Příklady konkrétních výzkumů českého školství (vč. mezinárodní perspektivy).
Literatura
    povinná literatura
  • MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
  • Seifert, K., & Sutton, R. (2011). Educational psychology. Athens: The Global Textbook Project.
  • Vybrané studie z časopisů: Pedagogika, Pedagogická orientace, Orbis scholae, Studia paedagogica Vybrané studie z relevantních databází. Vybrané online články z denního tisku, blogy a TED videa
Výukové metody
Přednáška, skupinová diskuse, problémové učení, řešení kazuistik, samostatné studium odborné literatury, zpracování a prezentace tezí z četby odborné literatury, plnění průběžných úkolů. Samostatná domácí příprava do výuky vyžaduje cca jednu hodinu týdně.
Metody hodnocení
předmět je zakončen písemnou zkouškou (60% hodnocení; 20 otázek, 65% bodů minimum), do celkového hodnocení vstupují body za průběžnou přípravu. Bodovány jsou tyto činnosti studenta: - dle zadání vyučujícího, studuje povinnou a doporučenou literaturu (odpovědi na tři otázky ke každému výukovému bloku)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.