PdF:SOk720 Krizová intervence a poradenst - Informace o předmětu
SOk720 Krizová intervence a poradenství
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Bohuslava Horská (přednášející)
- Garance
- Mgr. Petr Soják, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se základními východisky a principy poradenství a krizové intervence a poskytnout jim zejména teoretické, ale i praktické základy pro práci s klienty v rámci těchto disciplín. Studenti se seznámí se základní charakteristikou poradenství a poradenského procesu, formami poradenské práce, technikou vedení poradenského rozhovoru. Seznámí se s problematikou krizí, jejich charakteristikou, typologií a průběhem; s možnostmi, metodami a principy krizové intervence.
- Výstupy z učení
- Student bude schopen: rozpoznat nastupující krizi u klienta poskytnout první intervenci nasměrovat klienta na vhodného odborníka
- Osnova
- 1. Vymezení a základní charakteristika poradenství. Poradenství jako činnost, profese, instituce, vědecká disciplína. Druhy poradenství. 2.Klient a poradce v poradenském procesu. 3.Metody a formy poradenské práce. Individuální a skupinové poradenství. Distanční poradenství (telefonické, internetové poradenství apod.). 4.Fáze poradenského procesu. Přístupy a způsoby práce. 5.Komunikace v poradenském procesu. Poradenský rozhovor a techniky vedení rozhovoru. 6.Fenomén krize v lidském životě 7.Typologie krizí, fáze krizového stavu . Trauma, posttraumatické poruchy 8.Pojem krizové intervence, definice, cíle 9.Základní principy, zásady, modely krizové intervence 10.Typy krizové intervence a jejich využití. 11.Suicidium jako krajní řešení krizové situace a základy práce se suicidálním kientem. 12.Práce s vlastními zdroji, emocemi při práci s klientem v poradenské a krizové situaci a prevence syndromu vyhoření
- Literatura
- doporučená literatura
- BROŽ, Filip a Daniela VODÁČKOVÁ. Krizová intervence v kazuistikách. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 166 stran. ISBN 9788026208112. info
- ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2011, 195 s. ISBN 9788024726243. URL info
- HORSKÁ, Bohuslava, Andrea LÁSKOVÁ a Ladislav PTÁČEK. Internet jako cesta pomoci. 1. vyd. Praha: Nakladatelství SLON, 2010, 197 s. ISBN 978-80-7419-034-6. URL info
- VODÁČKOVÁ, Daniela. Krizová intervence. 2. vyd. Praha: Portál, 2007, 543 s. ISBN 9788073673420. info
- BAŠTECKÁ, Bohumila. Terénní krizová práce : psychosociální intervenční týmy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 299 s. ISBN 802470708X. info
- BAŠTECKÁ, Bohumila. Terénní krizová práce : psychosociální intervenční týmy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 299 s. ISBN 802470708X. info
- KASTOVÁ, Verena. Krize a tvořivý přístup k ní : typy životních krizí, jejich dynamika a možnosti krizové intervence. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 167 s. ISBN 80-7178-365-X. info
- EIS, Zdeněk. Krize všedního dne. Vyd. 1. Praha: Grada, 1994, 121 s. ISBN 80-85424-56-8. info
- neurčeno
- BROŽ, Filip a Daniela VODÁČKOVÁ. Krizová intervence v kazuistikách. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 166 stran. ISBN 9788026208112. info
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. Vyd. 7., V Portálu 6. Praha: Portál, 2013, 147 s. ISBN 9788026205289. info
- SCHNEIDEROVÁ, Anna. Základy poradenství : učební text pro distanční studium. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2008, 81 s. ISBN 9788073685232. info
- ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat : učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3., v Sociologickém na. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 128 s. ISBN 9788086429366. info
- GABURA, Ján a Jana PRUŽINSKÁ. Poradenský proces. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995, 147 s. ISBN 8085850109. info
- Výukové metody
- přednáška, skupinová diskuse, praktická cvičení, seminární práce, samostudium
- Metody hodnocení
- Studenti zpracují seminární práci na zvolené téma. Písemná zkouška: 15 testových otázek, 3 otázky k rozepsání. K úspěšnému absolvování je třeba dosáhnout 50 % (12 bodů)
- Informace učitele
- Studenti zpracují seminární práci: 2. Seminární práce v rozsahu přibližně 5 000 znaků (včetně mezer) na jedno z následujících témat: - Krize v mém životě (subjektivní vnímání a prožívání krize, její průběh a vyústění. Zařazení do typologie, strategie zvládání, svépomoc a pomoc zvenčí. Co jsem potřeboval/a a dostal/a, co jsem potřeboval/a a nedostal/a. Co mi krize vzala, co mi dala... - Poradenské a krizové služby v mém městě, regionu (zmapování krizových služeb ve vybrané lokalitě, jejich výčet, poskytované služby, metody práce, popř. osobní zkušenost) - Vybraná metoda poradenství/krizové intervence (popis a zařazení metody, základy principy, zásady, modely, komparace s ostatními metodami krizové intervence)
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/SOk720