PdF:IBI01 Integrated Science Foundations - Course Information
IBI01 Integrated Science Foundations 2
Faculty of EducationSpring 2024
- Extent and Intensity
- 0/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Kateřina Ševčíková (seminar tutor)
Bc. Ivo Adam (assistant) - Guaranteed by
- Ing. Radovan Smolinský, Ph.D., PhD.
Department of Biology – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Supplier department: Department of Geography – Faculty of Education (12,50 %), Department of Biology – Faculty of Education (87,50 %) - Timetable of Seminar Groups
- IBI01/KombiSem01: Fri 1. 3. 10:00–11:50 učebna 2, Fri 8. 3. 14:00–15:50 učebna 2, Fri 15. 3. 10:00–11:50 učebna 2, Fri 12. 4. 10:00–11:50 učebna 2, Fri 26. 4. 10:00–11:50 laboratoř 83, 12:00–13:50 učebna 2, I. Frýzová, K. Gorčíková
IBI01/KombiSem02: Fri 1. 3. 12:00–13:50 učebna 2, Fri 8. 3. 16:00–17:50 učebna 2, Fri 15. 3. 12:00–13:50 učebna 2, Fri 12. 4. 10:00–11:50 učebna 2, Fri 26. 4. 10:00–11:50 učebna 2, 12:00–13:50 laboratoř 83, I. Frýzová, K. Gorčíková
IBI01/PrezSem01: Tue 15:00–16:50 učebna 2, I. Frýzová, K. Gorčíková
IBI01/PrezSem02: Tue 13:00–14:50 učebna 2, I. Frýzová, K. Gorčíková
IBI01/PrezSem03: Mon 16:00–17:50 učebna 2, I. Frýzová, K. Gorčíková
IBI01/PrezSem04: Mon 14:00–15:50 učebna 2, I. Frýzová, K. Gorčíková - Prerequisites (in Czech)
- IFC01 Integrated Science Foundations 1
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Primary School Teacher Training (programme PdF, M-ZS15) (2)
- Course objectives
- It is a propedeutic subject that aims to unify the level of selected knowledge and skills of students in the field of science and social sciences, to present students with an interdisciplinary view of nature and society and to learn teaching examples based on a constructivist approach.
- Learning outcomes
- At the end of the course the student will be able to:
- Determine factors influencing life on Earth
- Identify individual meteorological elements and explain their impact on weather and climate
- To characterize individual zonal bios of the world and to compare abiotic and biotic differences
Identify minerals and rocks, describe the geology of selected place with a use of geology maps.
- To describe the properties of living organisms, to compare these properties in individual groups of organisms and to give examples of adaptation mechanisms of selected groups of organisms
- Identify, describe and categorize selected species of fungi and plants within the taxonomic classification
- To characterize model ecosystems in the Czech Republic including model representatives of organisms of these ecosystems
- Provide examples of territorial and species protection in the Czech Republic, including the impact of a given degree of protection on the further use of these sites by humans
These topics should be able to explain to the pupils of the first degree from an integrated interdisciplinary point of view. - Syllabus
- Jedná se o praktická cvičení využívající aktivizující výukové metody, která jsou podporována originálními pracovními listy a e-learningovými studijními texty.
- 1. Povrch ČR a Evropy
- 2. Mineralogie, poznávání minerálů
- 3. Horninový cyklus a poznávání hornin
- 4. Meteorologie, počasí a předpovídání počasí
- 5. Klimatologie, podnebí a vliv abiotických faktorů na podnebí daného místa
- 6. Zonální biomy světa a adaptace organismů na podmínky jednotlivých biomů
- 7. Vlastnosti živých organismů
- 8. + 9. Morfologie rostlin a systematické třídění rostlin
- 10. Morfologie a poznávání hub
- 11. Biodiverzita, ochrana přírody územní a druhová
- 12. Klimatická změna a její dopady
- Literature
- recommended literature
- SVATOŇOVÁ, Hana, Irena PLUCKOVÁ, Eduard HOFMANN, Jaromír KOLEJKA, Libor LNĚNIČKA, Darina MÍSAŘOVÁ, Vladislav NAVRÁTIL, Aleš RUDA, Boris RYCHNOVSKÝ and Jindřiška SVOBODOVÁ. Integrovaná přírodověda 4 - Počasí a podnebí (Integrated Science 4 - Weather and Climat). 1st ed. Brno: MUNI Press, 2011, 86 pp. ISBN 978-80-210-5545-2. URL info
- not specified
- BÁRTA, František. Krajina v České republice. Edited by Jan Němec - František Pojer. Praha: Consult, 2007, 399 s. ISBN 9788090348233. info
- PODROUŽEK, Ladislav and Jan JŮZA. Přírodověda s didaktikou pro primární školu. 1. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004, 118 s. ISBN 8086473724. info
- Nový přehled biologie. Edited by Stanislav Rosypal. 1. vyd. Praha: Scientia, 2003, 797 s. ISBN 978-80-86960-23-4. info
- PODROUŽEK, Ladislav and Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
- Teaching methods
- Practical exercises, teaching in the scientific museum
- Assessment methods
- Written test - theoretical part + practical part (identification of minerals and rocks)
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
- Listed among pre-requisites of other courses
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2024/IBI01