PdF:IVp020 Průvodce začínajícího učitele - Informace o předmětu
IVp020 Průvodce začínajícího učitele
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. et Mgr. Dana Dlouhá, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Mavrogiannopoulou Lapšanská (přednášející) - Garance
- PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Kurz má za cíl seznámit začínající učitele a učitelky se situacemi, na které mohou na začátku své praxe narazit.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 11/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50 - Cíle předmětu
- Kurz má za cíl seznámit začínající učitele a učitelky se situacemi, na které mohou na začátku své praxe narazit. Kurz provází studentky a studenty následujícími tématy:
jak navázat vztah s ředitelem/ředitelkou a kolegy/kolegyněmi,
jak najít svůj styl vzdělávání, jak poznat třídu,
jak plánovat a poskytovat podpůrná opatření,
jak spolupracovat se školním poradenským pracovištěm, asistentem/asistentkou pedagoga,
jak poskytovat formativní zpětnou vazbu a hodnocení, a také
jak pracovat s chováním žáků/žaček.
Celý e-learning je koncipován tak, aby propojoval teoretické znalosti s praktickými činnostmi. Cílem e-learningu je tak uvést studenty a studentky do školní praxe a jejího fungování bez větších problémů. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
navázat vztah s ředitelem/ředitelkou a kolegy/kolegyněmi,
najít svůj styl vzdělávání, jak poznat třídu,
plánovat a poskytovat podpůrná opatření,
spolupracovat se školním poradenským pracovištěm, asistentem/asistentkou pedagoga,
poskytovat formativní zpětnou vazbu a hodnocení
pracovat s chováním žáků/žaček. - Osnova
- Seznámení se školou - s ředitelem/ředitelkou, učitelským kolektivem, školním poradenským pracovištěm a asistenty/asistentkami pedagoga
- Seznámení s třídou
- Spolupráce se školním poradenským pracovištěm a asistenty/asistentkami pedagoga
- Každodenní práce ve třídě
- Literatura
- povinná literatura
- Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů
- doporučená literatura
- KOLAŘÍK, Marek. Interakční psychologický výcvik. 2., doplněné a přepracova. Praha: Grada, 2019, 186 stran. ISBN 9788027121939. URL info
- STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 174 stran. ISBN 9788026210016. info
- TANNENBERGEROVÁ, Monika. Průvodce školní inkluzí, aneb, Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 135 stran. ISBN 9788075520081. info
- WILIAM, Dylan a Siobhán LEAHY. Zavádění formativního hodnocení : praktické techniky pro základní a střední školy. Druhé revidované vydání. [Praha]: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, z.s., 2016, xxvi, 243. ISBN 9788090608276. info
- BRAUN, Richard, Dana MARKOVÁ a Jana NOVÁČKOVÁ. Praktikum školní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 214 s. ISBN 9788026201762. info
- MAŠÁT, Vladimír. Vybrané postupy sociální práce se skupinou. 1. vydání. Středokluky: Zdeněk Susa, 2012, 157 stran. ISBN 9788086057804. info
- neurčeno
- www.zapojmevsechny.cz
- https://bein.ped.muni.cz/
- www.podporainkluze.cz
- http://inkluze.upol.cz/ebooks/standard-pap/standard-pap.pdf
- www.pbiscr.cz
- Výukové metody
- 2 kontaktní setkání, samostatné studium lekcí, vypracovávání úkolů, účast v diskuzi týkající se dané lekce (co je důležitá informace, kterou si z lekce odnáším, případně jakékoliv nejasnosti), včetně reakce na komentář kolegy či kolegyně.
- Metody hodnocení
- Kontrola vypracovaných zadání a kontrola aktivní účasti v diskusních setkání kurzu.
Pro absolvování předmětu je potřeba splnit 75 % zadaných úkolů v e-kurzu (tzn. odevzdat min. 9 vypracovaných úkolů) a aktivní účast na 2 setkání. - Informace učitele
- Kurz je vhodný pro studenty posledních semestrů bakalářského studia a studenty magisterského studia. Je vhodné mít již nějaké zkušenosti s žáky ve třídě.
Celý e-learning je koncipován tak, aby propojoval teoretické znalosti s praktickými činnostmi. Cílem e-learningu je tak uvést studenty a studentky do školní praxe a jejího fungování bez větších problémů.
E-learningem provází učitelka Dana, která vstupuje do nové školy. Dana nastupuje jako učitelka druhého stupně - českého jazyka a zeměpisu, chystá se učit na druhém stupni, převážně v šesté třídě, do budoucna by se chtěla stát třídní učitelkou. Kurz budoucí učitele a učitelky provází důležitými momenty v začínající praxi. Je rozdělen do čtyř tematických bloků, které jsou dále členěny do podrobnějších témat.
Kurz vychází z reálného výzkumu v rámci projektu BeIN - Bariéry v inkluzi a jejich překonávání – implementace v prostředí českých základních škol, z pozorování a rozhovorů s pedagogickým personálem základních škol a také z dlouholeté praxe vyučujících a výzkumného týmu. Informace o projektu a užitečný Sumář dobré praxe najdete zde https://bein.ped.muni.cz/. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Poznámka k četnosti výuky: on-line.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/IVp020