SMP_Mod4b Školní třída, její vedení a diagnostika 2

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
8 + 1. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Iva Burešová (cvičící)
Garance
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SMP_Mod4b/PrezPred01: Pá 28. 3. 9:00–15:50 učebna 24, I. Burešová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle výukového modulu:
• Seznámení s koncepcemi skupinové dynamiky, významu vrstevnických vztahů v dětství a v dospívání, stylů vedení třídy, klimatu školy a třídy;
• Osvojení základních metod pedagogické diagnostiky a uživatelské znalost specifických metod pedagogicko-psychologické diagnostiky třídy jako skupiny a vztahů v kolektivu. Frekventanti dokáží získané údaje využít při realizaci intervenčních a preventivních programů pro školní třídy. Důraz je kladen na dodržování etických zásad diagnostiky třídních kolektivů a následné práce se školní třídou.
• Reflexe vlastní práce se školní třídou jako se sociální skupinou, se skupinovou dynamikou a prostředím zvláště v různorodých kolektivech.
Osnova
  • Přehled témat výuky:
  • Zpracování a analýza diagnostických údajů, jejich interpretace a hodnocení, diagnostický závěr a prezentace výsledků.
  • • Metody zpracování získaných údajů (dat).
  • • Analýza diagnostických údajů, jejich interpretace a prezentace.
  • • Diagnostický závěr – návrh intervence a opatření, preventivní práce s kolektivem.
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a praktických cvičení, kdy se frekventanti seznámí s diagnostikou třídního kolektivu zahrnující administraci metod, jejich zpracování, analýzu a interpretaci výsledků. V průběhu kurzu bude věnována pozornost vývoji vztahů s vrstevníky v dětství a dospívání, teorii malé sociální skupiny. Frekventanti dostanou přehled technik a metod, kterými lze diagnostikovat skupinovou dynamiku, klima školní třídy a vztahy s vrstevníky. Dále jim budou prezentovány zásady práce se skupinou a jejich aplikace na prostředí školní třídy.
Metody hodnocení
Reflexe vlastní praxe, reflexe programů zaměřených na školní třídu, průzkum potřeb tříd podle třídních učitelů, vypracování charakteristiky třídy jako sociální skupiny.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2026.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SMP_Mod4b