SOk847 Dramatická výchova 3: Strukturování dramatické hry

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Studující kombinovaného studia:
absolvují v výuku v menších blocích v celkovém rozsahu 14h;
v menších skupinách vytvoří a realizují v tréninkovém prostoru studijní skupiny vlastní lekci příběhového dramatu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studující se naučí vytvářet větší tematické celky vybudované na příběhu či jiném typu souvislého děje, který umožní učit se řešit problémy prostřednictvím své aktivní identifikace s fiktivními rolemi a situacemi, zkoumáním myšlenek, událostí a vztahů. Studující v průběhu studia tohoto předmětu vypracují scénář aktivit strukturované dramatické hry – výukového programu, který zrealizují s daným věkovým stupněm, pro nějž scénář vytvořili. Zanalyzují konkrétní výstupy realizace a pokusí se navrhnout obměny struktury pro vylepšení i další varianty jeho použití a pokračování. Studující projdou celým procesem tvorby programu od dílčích cvičení a her až k návrhu a zpracování vlastního programu s vhodně zvolenou metodou a technikami odpovídajícími vybranému tématu. Vše zaznamenají a s reflexí odevzdají v písemné podobě.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude studující umět: Definovat základní pojmy užívané při stavbě strukturované dramatické hry. Popsat cíle strukturované dramatické hry. Vysvětlit jednotlivé konvence užívané pro stavbu strukturované dramatické hry. Srovnat domácí i zahraniční přístupy tzv příběhového dramatu. Vytvořit strukturovanou dramatickou hru. Realizovat strukturovanou dramatickou hru se zvolenou cílovou skupinou. Analyzovat konkrétní výstupy realizace strukturované dramatické hry. Reflektovat svou zkušenost s tvorbou a realizací strukturované dramatické hry.
Osnova
  • 1. Stavba dramatu, dramatická situace, dramatická hra
  • 2. Hra v roli, jednání v herních situacích, improvizace
  • 3. Metody a techniky strukturování
  • 4. Postavení a role pedagoga v příběhovém dramatu
  • 5. Příprava a realizace příběhového dramatu
  • 6. Reflexe příběhového dramatu
Literatura
    povinná literatura
  • CLARK, Jim. Lekce pro život : drama a integrované kurikulum. Edited by Marie Pavlovská, Translated by Eva Leňová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 127 s. ISBN 9788021045804. info
  • ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh : tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. 1. vydání. Praha: Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze, 2007, 103 stran. ISBN 9788073310967. info
  • SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Vydání první. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2005, 192 stran. ISBN 8086928101. info
    doporučená literatura
  • ULRICHOVÁ, I. Hrajeme si s pohádkami. Praha : Portál, 2000. ISBN 80- 7178-355-2.
  • Webový odkaz na www.drama.cz.
  • SVOZILOVÁ, D. Strukturovaná dramatická hra. Tvořivá dramatika, 2000, č.3.
  • BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů :kartotéka pro loutkáře a neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 5. vyd., v IPOS 2. Praha: IPOS-ARTAMA, 2001, 109 l. ISBN 80-7068-158-6. info
  • MORGANOVÁ, Norah a Julia SAXTONOVÁ. Vyučování dramatu :hlava plná nápadů. Vyd. 1. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001, 250 s. ISBN 80-901660-2-4. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy :zásobník dramatických her a improvizací. 8., rozš. vyd. Praha: Artama, 1999, 153 s. ISBN 80-7068-105-5. info
  • BLÁHOVÁ, Krista. Uvedení do systému školní dramatiky :dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Edited by Pavel Vacek. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1996, 83 s. ISBN 80-7068-070-9. info
Výukové metody
cvičení, diskuse, pozorování
Metody hodnocení
ústní zkouška, 80 % účast, excerpta povinné četby, metodika autorského příběhového dramatu.
Náhradní absolvování
V případě studijního zahraničního pobytu je možné předmět absolvovat v~náhradní podobě. Studující si individuálně prostuduje povinnou literaturu uvedenou v~sylabu předmětu a vypíše excerpta. S~garantkou předmětu si domluví on-line individuální konzultaci a po té samostatně písemně zpracuje a odevzdá autorské příběhové drama ve vztahu k~tématům a cílovým skupinám sociální pedagogiky. Studující absolvuje ústní zkoušku osobně či on-line.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2025/SOk847/index.qwarp
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024.