VZB33 Reprodukční zdraví

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/1. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (cvičící)
Poskytovatelé Specifické podpory výuky
Mgr. et Mgr. Iva Raclavská, DiS. (přepisovatel)
Garance
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VZB33/KombiSem01: Pá 28. 2. 14:00–17:50 E29 Skupinová pracovna, Pá 4. 4. 15:00–18:50 D11 učebna, Pá 2. 5. 15:00–18:50 D11 učebna, J. Reissmannová
VZB33/PrezSem01: Út 10:00–11:50 D112 učebna, J. Reissmannová
VZB33/PrezSem02: Út 8:00–9:50 D112 učebna, J. Reissmannová
VZB33/PrezSem03: Po 13:00–14:50 D112 učebna, J. Reissmannová
Předpoklady
VZB11 Biologie člověka a základy zdravovědy
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studující základními teoretickými poznatky z oblasti reprodukčního zdraví a sexuální výchovy a přiblížit jim význam a úroveň výuky výchovy k sexuálně-reprodukčnímu zdraví na základních školách.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu studující:
chápe a vysvětlí významu sexuálně-reprodukčního zdraví v celkovém konceptu holisticky pojímaného zdraví
chápe význam sexuálně-reprodukční zdraví a jeho ochrany
poznatky aplikuje do svého života
diskutuje a argumentuje o klíčových a eticky problematických otázkách reprodukčního zdraví např. interrupci
vysvětlí a popíše anatomii a fyziologii reprodukčních orgánů
definuje sexuální dysfunkce a deviace a jejich projevy a etiologii, definuje sexuální orientaci a sexuální identifikaci
vyjmenuje pohlavně přenosné nemoci, jejich příznaky, způsoby přenosu a léčbu
zhodnotí význam plánovaného rodičovství, vyjmenuje možnosti antikoncepce, popíše jejich účinky, argumentuje pro a proti užívání antikoncepce
zhodnotí dostupnost materiálů k výuce reprodukčního zdraví a úroveň výuky na ZŠ
orientuje se ve Standardu sexuální výchovy v Evropě a v matici sexuální výchovy.
Osnova
  • 1. Standardy pro sexuální výchovy v Evropě
  • 2. Sexuální výchova; Sexualita v jednotlivých obdobích života
  • 3. Anatomie a fyziologie reprodukčních orgánů; prevence rakoviny děložního čípku a rakoviny varlat
  • 4. Sexuální dysfunkce, sexuální deviace
  • 5. Sexuální orientace. Sexuální identifikace
  • 6. Reprodukční zdraví a jeho ochrana
  • 7. Pohlavně přenosné nemoci, problematika AIDS
  • 8. Plánované rodičovství (těhotenství dospívajících, odkládané rodičovství); antikoncepce; gravidita, interrupce
  • 9. Asistovaná reprodukce, dárcovství vajíček
  • 10. Sexuální výchova ve výchově ke zdraví
Literatura
    povinná literatura
  • Standardy sexuální výchovy v Evropě – Rámec pro tvůrce osnov, vzdělávací a zdravotnické instituce a odborníky: https://www.planovanirodiny.cz/sbornik-2017/65-standardy-pro-sexualni-vychovu-v-evrope-nove-i-v-ceskem-prekladu
  • Společnost pro plánování rodiny a sexuální výchovu: https://www.planovanirodiny.cz/
  • Projekt InTime. Edukační materiály: https://intime.upol.cz/edukacni-materialy/
  • Národní program boje proti AIDS: https://www.prevencehiv.cz/
  • Státní zdravotní ústav. Infekční nemoci. HIV/AIDS: http://www.szu.cz/tema/prevence/hiv-aids
  • Transgender Otevřený rozhovor psychologa a matky trans dítěte. Edited by Suchý Adam - Vernerová Alena. 1. elektronické vydání. Jota, 2024, 1 online. ISBN 9788076894686. URL info
  • ŠULOVÁ, Lenka; Tomáš FAIT a Petr WEISS. Výchova k sexuálně reprodukčnímu zdraví. Praha: Maxdorf, 2011, 439 stran. ISBN 9788073452384. info
    doporučená literatura
  • International Planned Parenthood Federation: https://www.ippf.org/
  • Státní zdravotní ústav. Sexuálně přenosné nemoci: http://www.szu.cz/tema/prevence/sexualne-prenosne-nemoci
  • WHO-Kollaborationszentrum für sexuelle und reproduktive Gesundheit: https://www.bzga-whocc.de/
    neurčeno
  • MACHOVÁ, Jitka a Jana HAMANOVÁ. Reprodukční zdraví v dospívání. Vyd. 1. Praha: H & H, 2002, 197 s. ISBN 8086022943. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou seminářů a cvičení. Studující vypracuje seminární práci na vybrané téma, prezentuje ji a diskutuje s ostatními studujícími; samostatně se seznámí s edukačními materiály projektu InTime.
Metody hodnocení
Ústní znalostní zkouška a prezentování seminární práce.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2025/VZB33/index.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024, jaro 2026.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/VZB33