PdF:VZ6002 Učitelská praxe 2 - Informace o předmětu
VZ6002 Učitelská praxe 2
Pedagogická fakultajaro 2026
- Rozsah
- 0/0/5. 60 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník)
Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D. (pomocník)
Bc. Denisa Foltová, DiS. (pomocník)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (pomocník)
Dana Jakubjanská, DiS. (pomocník)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (pomocník)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Jana Obrovská, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Alžběta Severová (pomocník)
Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (pomocník)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (pomocník)
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-VZ2) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je rozvíjení a upevňování profesních kompetencí získávaných během Učitelské praxe 1 a postupné přebírání odpovědnosti z vlastní výuku a interakci s žáky. V této praxi je kladen důraz na oborový aspekt praxe. Studující má v rámci předmětu možnost propojovat teoretické poznatky získaných v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi a prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti potřebné k práci učitele. Jedná se o průběžnou praxi, kterou student vykonává 10 týdnů během semestru. Celkem jde o 60 hodin praxe, z toho 40 hodin přímo ve škole a 20 hodin věnovaných především přípravě vlastní výuky, případně pomoci provázejícímu učiteli (např. oprava písemek, vytváření pomůcek apod.).
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu studující:
• zhodnotí vlastní vývoj v roli učitele,
• zefektivní proces plánování, realizace a reflexe vlastní výuky,
• na základě reflexe vlastní hodiny vytváří alterace, které využívá ve výuce,
• osvojí si základní dovednosti vztahující se ke všem složkám práce učitele (výukovým i nevýukovým),
• reflektuje klima konkrétní školy a třídy a jejich vliv na vlastní práci. - Osnova
- • vlastní výuka – 10 hodin,
• tandemová výuka - 10 hodin,
• činnosti vykonávané ve funkci asistenta (třídního) učitele zadané ředitelem základní školy či provázejícím učitelem (např. pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků, tvorba učebních pomůcek, individuální práce se žáky se specifickými potřebami, doprovod (spolu s učitelem) žáků na exkurze, příprava školních projektů a akcí, dozory, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací, příprava třídnické hodiny, suplování ad.),
• náslechy ve výuce (nejen) provázejících učitelů (dle možností školy),
• vedení pedagogického deníku a zpracovávání dlouhodobého komplexního portfoliového úkolu - Literatura
- povinná literatura
- Standardy pro základní vzdělávání - výchova ke zdraví. 2013
- Metodické komentáře a úlohy ke Standardům základního vzdělávání - výchova ke zdraví
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. MŠMT, 2023
- neurčeno
- Gower, R., Phillips, D., & Walters, S. (1995). Teaching practice handbook. Oxford: Macmillan Heinemann.
- Kyriacou, Ch. (Ed.). (2008). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál.
- Petty, G. (2004). Moderní vyučování. Praha: Portál.
- Šimoník, O. (1995). Začínající učitel. Brno: MU.
- Vašutová, J. (Ed.). (2007). Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
- DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
- Výukové metody
- Formy výuky • aktivní práce pod vedením provázejícího učitele • hospitace oborového didaktika ve výuce studujícího učitelství • individuální konzultace
- Metody hodnocení
- • studující hodnotí svůj profesní rozvoj v rámci evaluace praxí pomocí odpovědníku; předpokladem k ukončení předmětu je také hodnocení studenta učitelství vypracované provázejícím učitelem (odpovědník) a hospitující osobou z fakulty (v případě volby studujícím pro daný semestr); • pravidelná docházka studenta učitelství do školy, na níž praktikuje (potvrzený seznam činností a hodin strávených na praxi ve škole provázejícím vyučujícím); • odevzdaná příprava/přípravy na výuku
- Informace učitele
- V prezenčním studiu má studující povinnost absolvovat jednu z praxí Učitelské praxe 1 nebo Učitelské praxe 2 na fakultní škole PdF MU. Studující budou rozděleni do dvou skupin a přiděleni na školu administrativou na začátku semestru. Informace k Učitelské praxi: https://www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/ucitelske-praxe Výjimky jsou možné v případech: studující je zaměstnán/a jako učitel/ka na 2. stupni ZŠ (případě i na SŠ, pokud to odpovídá studijnímu plánu), studující odjíždí na zahraniční stáž (např. Erasmus), apod. V případě žádosti o výjimku kontaktujte včas garanta předmětu a zároveň administrativu na adrese pedpraxe@ped.muni.cz.
- Studijní opora
- https://www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/ucitelske-praxe
- Statistika zápisu (jaro 2026, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2026/VZ6002