F1SK1_11 Základy efektivní komunikace

Farmaceutická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Filip Kňažek (cvičící)
Garance
Mgr. Filip Kňažek
Ústav aplikované farmacie – Ústavy – Farmaceutická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
F1SK1_11/01: Čt 30. 9. 10:00–12:00 45-224, Čt 7. 10. 10:00–12:00 45-224, Čt 4. 11. 10:00–12:00 45-224, Čt 11. 11. 10:00–12:00 45-224, Čt 9. 12. 10:00–12:00 45-224, Čt 16. 12. 10:00–11:40 45-224
Předpoklady
Předmět je primárně určen pro studenty MUNI PHARM. V případě volné kapacity se mohou přihlásit i studenti jiných fakult. Předmět bude probíhat v českém jazyce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 4/16, pouze zareg.: 0/16, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/16
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je zlepšení inter– a intrapersonálních komunikačních schopností (nejen) studentů programu farmacie v různých prostředích od studijního až po pracovní a osobní. Předmět dále podpoří začlenění metod neformálního vzdělávání ve výuce vysokoškolských přírodovědně zaměřených oborů, zvýši proaktivitu studentů, podpoří jejich sociální cítění a aktivnější zapojení do společnosti.
Výstupy z učení
Výstupy předmětu jsou závislé od míry osobní angažovanosti jednotlivých studentů a jejich ochoty metody a techniky v předmětu získané používat ve svém životě. Studenti budou po úspěšném absolvování předmětu schopni využívat mnoho konkrétních technik a metod, mimo jiné: - dát druhé straně prostor, pro vyjádření, aktivně naslouchat a dát kvalitní a strukturovanou zpětnou vazbu; - rozlišit jednotlivé komunikační kontexty z pohledu nejen svého, ale i z pohledu druhé strany; - pochopí principy asertivního jednání a nenásilné komunikace a zvědomí si techniky jejich využívání.
Osnova
  • 1. Úvod do komunikace – co to je? Základní komunikační model, úrovně komunikace na fakultě
  • 2. Osobnostní typy – jak komunikujeme a co očekáváme od druhé strany? Komunikační kontexty
  • 3. Vzorce chování, komunikační bariéry a co s nimi, základy nenásilné komunikace
  • 4. Neverbální a paraverbální komunikace, nástrahy online komunikace
  • 5. Komunikace a práce v týmu, důležitost aktivního naslouchání, asertivita, zpětná vazba a její správné poskytování
  • 6. Závěrečné kolokvium
Literatura
    doporučená literatura
  • DeVito, J. A. (2008). Základy mezilidské komunikace: 6. vydání. (1. vyd., 502 s.) Praha: Grada.
  • ROSENBERG, Marshall B. (2008). Nenásilná komunikace - řeč života. Translated by Norma Garcíová. (Vyd. 1., 221 s) Praha: Portál
  • Vybíral Zbyněk. (2009). Psychologie komunikace. (Vyd. 2., 319 s.) Praha: Portál
Výukové metody
Aktivní participace (individuálně či ve skupinkách) pomocí komunikačních, konfrontačních, (sebe) reflektivních a relaxačních cvičení a aktivit s následným rozborem.
Metody hodnocení
Zápočet je udělován za proaktivní účast ve výuce, splnění docházky (povolena max. 1 absence s dostatečným odůvodněním), účast na závěrečném kolokviu a hodnocení celého předmětu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Osnova předmětu nepředpokládá hlubší než středoškolské znalosti. Vhodné pro zápis pro každého studenta VŠ v rámci rozšíření obzoru.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022.