CLDS_a37 Aktuální problémy vysokoškolské didaktiky české literatury

Filozofická fakulta
jaro 2024

Předmět se v období jaro 2024 nevypisuje.

Rozsah
blok. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Michaela Soleiman pour Hashemi, CSc.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Bromová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výuka v semináři probíhá blokově formou disputací k následujícím tematickým okruhům:
1. Vedení studentského projektu, seminární a závěrečné práce na VŠ.
2. Příprava výukového semináře nebo workshopu pro posluchače bakalářského a magisterského studia.
3. Práce studenta a pedagoga s primární a sekundární literaturou z didaktické perspektivy.
4. Příprava a zásady plánování a realizace výzkumu v literární výchově.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
1. Vést studentskou seminární nebo závěrečnou práci na VŠ.
2. Přípravit plán a obsah výukového semináře nebo workshopu pro posluchače bakalářského a magisterského studia.
3. Připravit práci s primární a sekundární literaturou z didaktické perspektivy.
4. Aplikovat zásady plánování a realizace výzkumu v literární výchově.
Osnova
  • - Zadávání studentských prací. Techniky hledání, zadávání a rozvíjení tématu studentských prací. Techniky akademického psaní při práci s vlastním textem.
  • - Příprava osnovy výuky. Příprava vyučovací hodiny. Vedení hodiny.
  • - Práce s literaturou, katalog četby, tzv. čtenářský deník.
  • - Metody hodnocení studentských prací. Vyhodnocení a didaktická reflexe hodiny a celé výuky. Sebereflexe.
  • - Struktura konzultačních hodin.
  • - Vedení studentských prací. Revize textu. Tvorba posudku.
Literatura
    doporučená literatura
  • Šanderová, Jadwiga: Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. 1. vyd. Praha: Sociol. naklad., 2005. ISBN 80-86429-40-7 .
  • ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Jak se učitelé učí: Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 325 s. ISBN 978-80-210-8462-9. info
  • Akademická příručka českého jazyka. Edited by Markéta Pravdová - Ivana Svobodová. Vydání 1., Praha 2014, dot. Praha: Academia, 2014, 533 stran. ISBN 9788020023278. info
  • FRANK, Andrea, Stefanie HAACKE a Swantje LAHM. Schlüsselkompetenzen : Schreiben in Studium und Beruf. 2., aktualisierte und erweit. Stuttgart: J.B. Metzler, 2013, xi, 218. ISBN 9783476024770. info
  • FIŠER, Zbyněk, Dagmar DVOŘÁKOVÁ, Jitka CHOLASTOVÁ, Petr KUBĚNSKÝ, Pavla KOPEČNÁ a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 226 s. ISBN 978-80-210-6121-7. info
  • KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Vyd. 1. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, 2007, 186 s. ISBN 9788087029121. info
  • KAHN, Norma B. Jak efektivně studovat a pracovat s informacemi. Translated by Hana Kašparovská. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 149 s. ISBN 80-7178-443-5. info
  • ČMEJRKOVÁ, Světla, František DANEŠ a Jindra SVĚTLÁ. Jak napsat odborný text. Vydání první. Praha: Leda, 1999, 255 stran. ISBN 8085927691. info
    neurčeno
  • Filka, Jaroslav. Metodika tvorby diplomové práce : praktická pomůcka pro studenty vysokých škol. 1. vyd. Brno : Knihař, 2002. 223 s. ISBN 80-86292-05-3.
  • Eliášová, Viera a kol. Na stope slovám. Príručka tvorivého písania pe učiteľov slovenského jazyka a literatúry. Bratislava: ŠPÚ; British Council Slovakia, 2007. ISBN 978-80-89225-35-4
  • ŠESTÁK, Zdeněk. Jak psát a přednášet o vědě. Illustrated by Hana Kymrová. Vyd. 1. Praha: Academia, 1999, 204 s. ISBN 8020007555. info
  • ECO, Umberto a Ivan SEIDL. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997, 271 s. ISBN 80-7198-173-7. info
Výukové metody
Samostatná práce.
Metody hodnocení
projekt
Informace učitele

Protokol k přípravě Metodického listu
1. Název kurzu
2. Cíl kurzu
3. Plán kurzu, seznam všech lekcí, u blokové výuky hodinová dotace lekcí
4. Pomůcky, předpoklady, literatura
5. Očekávané výstupy v podobě kompetencí absolventa
6. Popis plánu jednotlivých lekcí (pro vyučujícího doktoranda):
a) cíl lekce a očekávané dílčí kompetence;
b) metody práce;
c) domácí příprava studentů s úkoly a otázkami (do konkrétní lekce – četba, interpretace, vlastní texty studentů apod.);
d) plán hodiny (co nejpodrobněji vč. zadání dílčích úkol, otázek pedagoga, vč. očekávaných odpovědí u složitějších úkolů);
e) soupis a popis pracovních textů ad. artefaktů pro práci v lekci;
f) zadání domácích úkolů vč. termínů a podmínek odevzdání;
g) soupis didaktických rizik s návrhy řešení;
h) reflexe realizované výuky zacílená na kurz – co se podařilo a proč, co se nepodařilo a proč, event. reflexe realizované výuky se školitelem, návrhy opatření a alternativ;
i) reflexe realizované výuky zacílená na doktoranda – co se doktorand naučil, co se podařilo a proč, co se nepodařilo a proč, event. reflexe realizované výuky se školitelem, návrhy opatření, úprav a didaktických alternativ pro připravovanou výuku;
j) poznámky, odkazy, důležité adresy apod.
Protokol je třeba vnímat dynamicky, slouží doktorandům jako podklad pro individuální přípravu na výuku a má se stát východiskem pro modelový metodický list, který poslouží jako příklad osvědčené praxe pro další eventuální zájemce o problematiku.
Další komentáře
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/CLDS_a37