ETMA112 Exkurs do kultury dětí a mládeže

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Mgr. Magdalena Maňáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Eva Chovancová (pomocník)
Garance
PhDr. Mgr. Magdalena Maňáková, Ph.D.
Ústav evropské etnologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Martina Maradová
Dodavatelské pracoviště: Ústav evropské etnologie – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé liché pondělí 12:00–15:40 J31, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Exkurz do kultury dětí a mládeže se věnuje počátkům vědeckého bádání nad touto problematikou, které představují národopisné práce a sbírky dětského folkloru, ale i soudobému etnologickému výzkumu, jenž vymezuje jako svůj předmět kulturu dětí a kulturu pro děti.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu budou studenti schopni analyzovat jevy dětského folkloru i současné sociokulturní aktivity mládeže.
Osnova
  • Přednáška přináší přehled o současném rozvinutém etnologickém bádání o dětech, kterému předcházely sbírky folkloru a krajové národopisné práce.
  • V kontextu zahraničního bádání se věnuje vymezení pojmů
  • kultura dětí a kultura pro děti, folklor dětí a folklor pro děti, zaměřuje se na hlavní funkce a znaky dětského folkloru, na herní prostředí a formy sdružování dětí, na komunikaci a zvykoslovný kalendář dětí.
  • Etnologie si ve světě dětí všímá především autonomních jevů dětské kultury, které souvisejí s přímou ústní komunikací ve vrstevnických kamarádských skupinách nebo školních třídách.
Literatura
  • Společenství dětí a kultura : sborník příspěvků : 13. strážnické sympozium, 23.-24. října 1997 ve Strážnici. Edited by Jan Krist. Ve Strážnici: Ústav lidové kultury, 1997, 205 s. ISBN 8086156036. info
  • ALAN, Josef. Etapy života očima sociologie. 1. vyd. Praha: Panorama, 1989, 439 s. ISBN 8070380446. URL info
Výukové metody
Přednáška, četba literatury.
Metody hodnocení
Závěrečný test.
Informace učitele
Další literatura:
Bartoš F. 1888: Naše děti. Brno, J. Barvič.
Bittnerová D. 1999: Transmise dětských formalizovaných her v herním repertoáru dětské skupiny. Český lid 86, 4: 315–323.
Bittnerová D. 1999: Skákání gumy v druhé polovině 90. let 20. století. In: Lidé města 2. Praha, Institut základů vzdělanosti ad.: 107–121.
Bittnerová D. 2003: „Tleskací hry“ – ukázka variačního procesu. In: Lidé města 10. Praha, Institut základů vzdělanosti ad.: 115–135.
V. Czumalo, Martin Matějů, Vladimír Merta, Zdeněk Uherek: Kulturní orientace a subkulturní tendence středoškolské mládeže ve středně velkém městě v České republice. In: Transmise kultury a školy. Cahiers du CEFRES 15, Praha 1998, s. 89 – 102.
Frolec V. (ed.): 1980: Dítě a tradice lidové kultury. Brno, Blok: 88–91.
Hrabalová O. 1959: K dětskému folklóru a jeho třídění. Český lid 46: 97–103.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/ETMA112