FF:KJ1A032 Linguistics 2 - Course Information
KJ1A032 Catalan linguistics 2
Faculty of ArtsSpring 2025
- Extent and Intensity
- 2/0/5. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
In-person direct teaching - Teacher(s)
- Mgr. Lucie Kuzmová, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Mgr. Lucie Kuzmová, Ph.D.
Department of Romance Languages and Literatures – Faculty of Arts
Supplier department: Department of Romance Languages and Literatures – Faculty of Arts - Prerequisites (in Czech)
- KJ1A031 Linguistics 1
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Catalan language and literature (programme FF, B-KJ_) (3)
- Course objectives
- The subject focuses on linguistic policy and planning, codification, terminology, basic aspects of semantics and lexicology. Předmět je zaměřen na jazykovou politiku a plánování, kodifikaci, terminologii, základní aspekty sémantiky a lexikologie.
- Learning outcomes
- At the end of the course, the student will be able to: 1. Adequately use the contributions of the different linguistic theories in semantics and lexicology. 2. Analyse the evolution of the Catalan normative language and the factors that have intervened on it. 3. Use varied and appropriate lexical and terminological resources in formal and informal communicative situations. Na konci kurzu bude student schopen: 1. Adekvátně využívat přínosy různých lingvistických teorií v sémantice a lexikologii. 2. Analyzovat vývoj katalánského normativního jazyka a faktory, které do něj zasáhly. 3. Používat rozmanité a vhodné lexikální a terminologické zdroje ve formálních i neformálních komunikačních situacích.
- Syllabus
- 1. Linguistic policy and planning 2. Codification 3. Pompeu Fabra 4. Current normative 5. Terminology 6. Toponymy 7. Non-sexist language 8. Introduction to lexicology 9. Lexical semantics and grammar 10. Semantic lexicon and cognition: relationships of meaning (polysemy, hyponymy, synonymy, antonymy, etc.) 1. Jazyková politika a plánování 2. Kodifikace 3. Pompeu Fabra 4. Současna normativa 5. Terminologie 6. Toponymie 7. Nesexistický jazyk 8. Úvod do lexikologie 9. Sémantika 10. Sémantický lexikon: významové vztahy (polysémie, hyponymie, synonymie, antonymie, atd.)
- Literature
- required literature
- Ginebra, J. La nova normativa de l'Institut d'Estudis Catalans: Guia pràctica. 2017
- Ginebra, J. Pompeu Fabra i la codificació del catala. Barcelona: FUOC, 2018
- • Cabré, M. T. i Rigau, G. Lexicologia i semàntica. Barcelona: Enciclopèdia Catalana, 1985
- recommended literature
- • Espinal, M. T. (coord.) et al. Semàntica. Del significat del mot al significat de l’oració. Barcelona: Ariel Lingüística, 2002
- Teaching methods
- Exercises, homework, readings, essay Cvičení, domácí příprava, četba, seminární práce
- Assessment methods
- Final written test-70% of correct answers is needed to pass. All homeworks must be submitted on time to be able to take the final exam. Písemný test-minimálně 70% správných odpovědí pro úspěšné absolvování předmětu. Pro přístup ke zkoušce je nutné mít odevzdané veškeré domácí úkoly
- Language of instruction
- Catalan
- Follow-Up Courses
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught: every week. - Listed among pre-requisites of other courses
- Teacher's information
- https://elf.phil.muni.cz/23-24/course/view.php?id=7395
- Enrolment Statistics (Spring 2025, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2025/KJ1A032