FF:LMKB_a438 Feminismus - Informace o předmětu
LMKB_a438 Feminismus, literatura a televize od 70. let 20. století do současnosti
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Romana Švachová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Bubeníček, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Bromová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 8:00–9:40 D33, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 22 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 26/22, pouze zareg.: 8/22, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 6/22 - Mateřské obory/plány
- Literatura a mezikulturní komunikace (program FF, N-LMK_) (3)
- Cíle předmětu
- Diskuzní seminář realizovaný formou převrácené třídy, tzn. že v rámci předmětu se předpokládá domácí příprava/samostudium na setkání nadcházející, se soustředí na skupinový rozbor a interpretaci: 1) vybraných kultovních literárních děl řazených pod tzv. 2., popř. 3. či 4. vlnu feminismu; 2) diskurzivních postupů a praxe v současných médiích.
Cílem předmětu je:
- seznámit studjící s vybranými kultovními literárními díly, autory a filosofickým podhoubím 2. vlny feminismu,
- zasadit uvedené do kontextu 3. vlny feminismu, postmodernismu a vývoje současného umění i kultury,
- prostřednictvím následných skupinových diskuzí a reflexí tříbit kritické myšlení, diskurzivní citlivost studujících a jejich literárněteoretické analytické i interpretační dovednosti. - Výstupy z učení
- Studující bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v kontextech 2. a 3. vlny feminismu;
- identifikovat souvislosti mezi 2. vlnou feminismu a současnými trendy v umění i popkultuře;
- aplikovat probíráné literárněvědné přístupy a metody také na audiovizuální diskurz. - Osnova
- 16. 9. 2024: Úvodní setkání. Základní pojmy + organizační info.
- 17.–22. 9.: Domácí příprava na 1. seminář. Téma semináře: Trop ženy-oběti I. Četba: Sara Stridsberg: Antarktida lásky (vybrané části). Video: Libovolná epizody televizní kriminálky dle vlastního výběru. Úkol před seminářem: Shrnutí epizody + krátká úvaha či analýza scénáristických/režijních voleb v diskuzním fóru v e-kurzu předmětu (ELF).
- 23. 9.: První seminář, diskuze. Téma: Trop ženy-oběti I.
- 24.–29. 9.: Domácí příprava na 2. seminář. Téma semináře: Trop ženy oběti II. Četba: Angela Carter: Krvavá komnata a jiné povídky (vybrané povídky). Video: Vybrané epizody seriálu Příběh služebnice.
- 30. 9.: Druhý seminář, diskuze. Téma: Trop ženy-oběti II.
- 1.–13. 10.: Domácí příprava na 3. seminář. Téma semináře: Žena jako neživá věc (trofej, tělo, stroj, pomůcka...) I. Podtéma: Tělo jako veřejný majetek × tělo jako plátno života. Četba 1: Elsa Kemppainen: O mléku a rýnském (ukázka z knihy publikovaná v PLAV 6/2022). Četba 2: Helene Cixous: Hyperdream (vybrané části v anglickém překladu). Video 1: Epizoda reality show Love Island. Video 2: Epizoda reality show Naked Attraction.
- 14. 10.: Třetí seminář, diskuze. Téma: Žena jako neživá věc (trofej, tělo, stroj, pomůcka...) I. Podtéma: Tělo jako veřejný majetek × tělo jako plátno života.
- 15. 10.–20. 10.: Domácí příprava 4. seminář. Téma semináře: Žena jako neživá věc (trofej, tělo, stroj, pomůcka...) II. Podtéma: Žena jako komodita i cvičený zákazník. Četba: Elfriede Jelinek: Milovnice. Video: Libovolné televizní či internetové reklamy zacílené na ženy či dívky či využívající genderové stereotypy. Úkol před seminářem: Shrnutí reklamy + krátká úvaha či analýza diskurzu reklamy v diskuzním fóru v e-kurzu předmětu (ELF).
- 21. 10.: Čtvrtý seminář, diskuze. Téma semináře: Žena jako neživá věc (trofej, tělo, stroj, pomůcka...) II. Podtéma: Žena jako komodita i cvičený zákazník.
- 22. 10–3. 11.: Domácí příprava na 5. seminář. Téma: (Žena) nevyjádřená aneb trop ženy (ne)viditelné, (ne)zastoupené, (ne)slyšené. Generické maskulinum a jiné problémy v jazyku i mysli. Četba: Helene Cixous: Smích Medúzy. Úkol před seminářem: Návštěva divadelního představení E. Lietavová, P. Boušek, V. Všianská: Hrdinky smíření.
- 4. 11.: Pátý seminář, diskuze. Téma: (Žena) nevyjádřená aneb trop ženy (ne)viditelné, nezastoupené, neslyšené. Podtéma: Generické maskulinum a jiné problémy v jazyku i mysli.
- 5.–10. 11.: Domácí příprava na 6. seminář. Téma semináře: Smát se spolu. Humor jako nástroj subverze i prostředek pro potkávání(?). Video 1: Hannah Gadsby: Nanette. Video 2: Vybrané epizody televizního seriálu Fleabag.
- 11. 11.: Šestý seminář, diskuze. Téma: Smát se spolu. Humor jako nástroj subverze i prostředek pro potkávání(?).
- 12.–24. 11.: Domácí příprava na 7. seminář. Téma semináře: Jak na diverzitu? Četba: Monique Wittig: Opoponax. Video: Vybrané epizody televizního seriálu Arcane.
- 25. 11.: Sedmý seminář, diskuze. Téma: Jak na diverzitu?
- 26. 11.–1. 12.: Domácí příprava na 8. seminář. Téma semináře: Tak co s tou binaritou? Teorie a/versus praxe. Četba/Video: bude doplněno. Úkol před seminářem: Experimentální minidílna nebinární češtiny.
- 2. 12: Osmý seminář. Téma: Tak co s tou binaritou? Teorie a/versus praxe.
- 3. 12.–8. 12.: Domácí práce a příprava na poslední setkání. Téma: Oxymórony a paradigma. Experimentální (rychlo)workshop écriture féminine.
- 9. 12. Závěrečné setkání.
- Literatura
- doporučená literatura
- MORRIS, Pam. Literatura a feminismus. Vyd. 1. Brno: Host, 2000, 232 s. ISBN 8086055906. info
- ADICHIE, Chimamanda Ngozi. Feminismus je pro každého. Translated by Petr Štádler. První vydání. Brno: Host, 2018, 61 stran. ISBN 9788075774682. info
- VALDROVÁ, Jana. Reprezentace ženství z perspektivy lingvistiky genderových a sexuálních identit. Vydání druhé, v Karolinu. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2023, ii, 462. ISBN 9788024656502. info
- FORMÁNKOVÁ, Lenka a Kristýna RYTÍŘOVÁ. ABC feminismu. Brno: NESEHNUTÍ, 2004. info
- Výukové metody
- Výuka předmětu se zakládá na modelu převrácené třídy, výukové aktivity budou tedy zahrnovat domácí přípravu, čtení, domácí úkoly v e-kurzu předmětu a následné diskuze na prezenční hodině.
- Metody hodnocení
- Studenti mají za úkol získat v průběhu výuky předem daný počet bodů, které budou v průběhu semestru přidělovány za aktivitu v diskuzi na hodině i za plnění úkolů v e-kurzu předmětu. Bude upřesněno při zahájení předmětu.
- Náhradní absolvování
- Předmět není možné absolvovat v~náhradní podobě.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován jednorázově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/LMKB_a438