PH2101 The French philosophy of the 19th and 20th centuries

Faculty of Arts
Autumn 1999
Extent and Intensity
2/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Horák, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Ing. Josef Šmajs, CSc.
Department of Philosophy – Faculty of Arts
Contact Person: Hana Holmanová
Prerequisites (in Czech)
PH1104 Antiquity I && PH1202 Antiquity, Middle Ages - II && PH1207 Modern Times IV
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do francouzské filosofie 19. a 20. století koncipovaný jako seznámení s duchovním a intelektuálním vývojem Francie v uvedeném období, včetně proměn institucionálních akademických a vědeckých a proměn filosofických pracovišť na pozadí společenského a politického vývoje země.
  • 2. Celková charakteristika francouzské filosofie v tomto období: intelektualistická (racionální) filosofie vs. tzv. spiritualistická filosofie jako dva převládající proudy francouzského myšlení v 19. století.
  • 3. Rozpracování:
  • 3.a)19. st.
  • 3.a)1. ideologové Francouzské revoluce (P. Cabanis, Destutt de Tracy)
  • 3.a)2. spiritualismus (Maine de Biran, F. Ravaisson)
  • 3.a)3. tradicionalismus (M.-J. Degérando, J. de Maistre)
  • 3.a)4. tzv. nová křesťanství nebo utopický socialismus (Ch. Fourier, H. de Saint-Simon)
  • 3.a)5. eklektický spiritualismus (Viktor Cousin, Th. Jouffroy)
  • 3.a)6. pozitivismus a socialismus (A. Comte, P.-J. Proudhon)
  • 3.a)7. liberalismus (A. de Tocqueville, A. Foucher de Careil)
  • 3.a)8. kriticismus (Ch. Renouvier)
  • 3.a)9. tzv. hegelianismus (E. Vacherot, H. Taine, E. Renan)
  • 3.a)10. reflexivní filosofie (J. Lachelier, G. Hamelin, J. Lagneau)
  • 3.a)11. filosofie vědy a filosofie dějin (A.-A. Cournot, E. Boutroux)
  • 3.b) 20. st.: Celková charakteristika francouzské filosofie v tomto období: od reflexivní filosofie přes existencialismus k postpostmoderně
  • 3.b)1. filosofie intuice (h. Bergson)
  • 3.b)2. racionální idealismus (L. Brunschvicg)
  • 3.b)3. radikální demokratický humanismus (Alain)
  • 3.b)4. křesťanský personalismus a existencialismus (E. Mounier, G. Marcel)
  • 3.b)5. existencialismus a fenomenologie (J.-P. Sartre, M. Merleau-Ponty)
  • 3.b)6. marxismus (L. Althusser)
  • 3.b)7. filosofie dějin: teorie historického poznání (R. Aron, A. Kojčve)
  • 3.b)8. teorie diskursu a strukturalismus společenských věd (M. Foucault, C. Lévi-Strauss; filosofie vědy (G. Bachelard, G. Canguilhem, A. Kyré)
  • 3.b)9. specifičnost heideggerovské diskuse ve Francii
  • 3.b)10. kritika logu tradiční filosofie a nová hermeneutika (P. Ricoeur, J. Derrida)
  • 3.b)11. postmoderní filosofie (J.-F. Lyotard)
  • 3.b)12. nová kritická filosofie (Comte-Sponville, L. Ferry, A. Renaut)
Literature
  • DESCOMBES, Vincent. Stejné a jiné :čtyřicetpět let francouzské filosofie (1933-1978). 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 1995, 181 s. ISBN 80-85241-74-9. info
Assessment methods (in Czech)
Požadavky na získání zkoušky: dva krátké písemné referáty na libovolně zvolené téma z uvedených okruhů, bližší znalost jednoho autora, celkový přehled. Požadavky na získání kolokvia nebo zápočtu: jeden písemný referát na libovolné téma z uvedených okruhů, celkový přehled. Forma zkoušky: ústní.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 2000, Autumn 2001, Autumn 2002, Autumn 2003.
  • Enrolment Statistics (Autumn 1999, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn1999/PH2101