PSB_83 Rogerian's aproach seminar

Faculty of Arts
Autumn 2004
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PhDr. Ladislav Nykl, Ph.D. (lecturer), PhDr. Petra Fiľová, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts
Contact Person: Jarmila Valchářová
Timetable
each even Friday 9:10–16:35 19
Prerequisites (in Czech)
PSA_0SZ Bachelor Degree Examination
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 15 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/15, only registered: 0/15
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Theoretical and practical workshop acquaints with human-centered approach. Founder of this humanistic approach in psychotherapy and consulting psychology (also in so-called encounter groups and supervision) is American psychologist C. R. Rogers. During the course students get to know this approach on the base of their own experience in a group, also at work with clients and in fields of family life, work, school and so on.
Syllabus
  • 1. unit: Acquaintance with human centered approach and its history of development. Basic concepts of therapeutic relationship and process (Rogers variables and dispositions): Acceptance (positive regard), emphatic understanding, authenticity. Problems of these variables. Conditions of the process. Procedure of consulting session, indications for psychotherapy. Specific work in group, group process, its beginning and development. 2.unit: Group process, Basic theoretical concepts of psychic processes according to C. R. Rogers: Self, incongruence, introjection, conditions of evaluation, organismic experience, foreign experience, actualization tendency, fully functioning person. Connection with theories of L. S. Vygotskij. Solution of group conflict. Demonstration of therapeutic interview. 3. unit: Group process. Application in education, management, family, nurture. Connection with emotional intelligence. Exhibition of Rogerss and Tauschs work is possible. Summary of the course.
Literature
  • NYKL, Ladislav. Pozvání do rogersovské psychologie - přístup zaměřený na člověka. Brno: Barrister & Principal, 2004, 140 pp. ISBN 80-86598-69-1. info
  • ROGERS, Carl R. Způsob bytí :klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 292 s. ISBN 80-7178-233-5. info
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie :[směry, metody, výzkum]. Vyd. 3., dopl. Praha: Portál, 2000, 392 s. ISBN 80-7178-414-1. info
  • ROGERS, Carl Ransom. Therapeut und Klient : Grundlagen der Gesprächspsychoterapie. Edited by Wolfgang M. Pfeiffer, Translated by Ute Seeßlen. 14. Aufl. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag, 1999, 234 s. ISBN 3596422507. info
  • ROGERS, Carl Ransom. Die nicht-direktive Beratung. Translated by Erika Nosbüsch. 9. Aufl. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag, 1999, 359 s. ISBN 3596421767. info
  • ROGERS, Carl R. Freedom to learn :a view of what education might become. Columbus, Ohio: Charles E. Merrill, 1969, x, 358 s. ISBN 0-675-09579-4. info
  • ROGERS, Carl R. O osobnej moci. Translated by Matúš Dobšovič. Modra: Persona, 1998, 231 s. ISBN 80-967980-1-4. info
  • ROGERS, Carl R. Stávame sa partnermi : manželstvo a jeho alternatívy. Modra: Persona, 2001, 192 s. ISBN 80-867980-5-7. info
  • ROGERS, Carl Ransom. Der neue Mensch. Translated by Brigitte Stein. 6. Aufl. Stuttgart: Klett-Cotta, 1997, 209 s. ISBN 3608952306. info
  • VYMĚTAL, Jan. Rogersovská psychoterapie. Vyd. 1. Praha: Český spisovatel, 1996, 208 s. ISBN 80-202-0605-1. info
Assessment methods (in Czech)
podzimní semestr akad. r. 2004/5. Bloková výuka 3 x za semestr, celk.30 vyuč. hodin. Učebna 19 Termíny: pátek a sobota 15.-16.10 a 12.-13.11 od 9.00 do 16.35 hod. Závěrečný pohovor: 13.11.04 9.00-14.00 skládá se z vlastního hodnocení (co jsem přispěl(a) ve skupině), zhodnocení písemných prací a závěrečného zhodnocení lektorem Max. počet = 15. Kurz probíhá v rámci procesů encontrových skupin podle C.Rogerse. Před začátkem semináře se doporučuje prostudovat knihu Encountrové skupiny. Podmínkou udělení je minim. 75 % aktivní účast, kurz předpokládá aktivní zapojení do skupinového procesu (introspekci a exploraci) a orientovanost ve vybrané literatuře. Indikátorem úspěšného zakončení je písemná práce (volně zvolené) o obsahu asi 6 stran z tématů výuky a dané originální literatury od C.Rogerse nebo překladu (stačí jedna kniha). Každý účastník zavěsí svoji práci do IS-systemu a hodnotí též dvě jiné písemné práce. Práce mohou být vypracovány týmově (tým 3 studenti), práce pak obsahuje ca 10 stran.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught each semester.
Teacher's information
http://members.aon.at./nykl/
The course is also listed under the following terms Autumn 1998, Spring 1999, Spring 2000, Spring 2001, Autumn 2003, Autumn 2005.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2004, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2004/PSB_83