CHA104 Chorvatská historie a kultura do roku 1914

Filozofická fakulta
podzim 2011
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Petr Stehlík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Stehlík, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Pavel Krejčí, Ph.D.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Petr Stehlík, Ph.D.
Rozvrh
St 14:10–16:35 M11
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Základní seznámení s dějinami chorvatského etnika, kultury a státnosti od raného středověku do vypuknutí 1. světové války. Důraz je kladen na postižení historicko-kulturních specifik vývoje chorvatského území a jejich vlivu na formování moderní chorvatské identity. Studenti získají komplexní přehled historického a kulturního vývoje Chorvatska, o němž budou schopni argumentovaně diskutovat. Chorvatské dějiny 20. století jsou vyučovány v rámci navazujícího předmětu Dějiny Jugoslávie a Bulharska ve 20. století.
Osnova
  • 1) Chorvatské země v antice a raném středověku – příchod Slovanů na Balkán, původ chorvatského jména, christianizace, vrchol chorvatské středověké státnosti; 2) Chorvatské země ve vrcholném středověku – personální unie s Uhrami, uhersko-benátské soupeření o Dalmácii, zrod dubrovnické městské republiky, chorvatská středověká kultura; 3) Chorvatské země v raném novověku – důsledky osmanské teritoriální expanze, příchod Habsburků na chorvatský trůn, reformace a protireformace, fenomén Vojenské hranice, chorvatská kultura raného novověku; 4) Chorvatské země v raném novověku – odpor chorvatské šlechty proti habsburskému absolutismu, migrace obyvatelstva a rozšiřování chorvatského území jako důsledek rakousko-tureckých válek, chorvatské stavy a obrana historických práv Trojjediného království; 5) Chorvatské země na prahu moderní doby – pronikání osvícenských myšlenek do chorvatského prostředí, napoleonské války a vznik Ilyrských provincií, situace v chorvatských zemích na počátku národní integrace a její překážky; 6) Chorvatské země v první polovině 19. století – problematika formování novodobých národů – chorvatský případ, ilyrské hnutí, jazyková otázka, dobová kultura, vytváření národní mýtů; 7) Chorvatské země za revoluce 1848/49 a v 50. letech 19. století – úloha Chorvatska a Chorvatů v revolučním dění, chorvatský národní a politický program, porážka revoluce, období Bachova absolutismu; 8) Chorvatské země v 2. polovině 19. století – jihoslovanství a pravašství, národnostní otázka, formování kulturních institucí, vývoj sociální struktury obyvatelstva, rakousko-uherské a chorvatsko-uherské vyrovnání; 9) Chorvatské země v 2. polovině 19. století – režim bána Khuena-Hederváryho, politické strany, pokroková omladina; 10) Chorvatské země na počátku 20. století – nová etapa jihoslovanství, nacionalistická omladina, národní hnutí 1903, politika Nového kurzu, ohlasy anekční krize a balkánských válek, stupeň integrace chorvatského národa před vypuknutím světové války.
Literatura
    povinná literatura
  • GOLDSTEIN, Ivo. Hrvatska povijest. Zagreb, 2003, 520 s. ISBN 953-6045-22-2. info
  • ŠESTÁK, Miroslav. Dějiny jihoslovanských zemí. Praha: Lidové noviny, 1998, 756 s. ISBN 80-7106-266-9. info
    doporučená literatura
  • RYCHLÍK, Jan a Milan PERENĆEVIĆ. Dějiny Chorvatska. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2007, 576 s. ISBN 9788071068853. info
  • ŠIŠIĆ, Ferdo. Povijest Hrvata. Split: Marjan tisak, 2004, 271 s. ISBN 9532141979. info
  • ŠIŠIĆ, Ferdo. Povijest Hrvata. Split: Marjan tisak, 2004, s. 277-525. ISBN 9532141987. info
  • LOVRENOVIĆ, Ivan. Bosna a Hercegovina :krátký přehled kulturní historie. Translated by Jeroným Březina. Vyd. 1. Praha: ISE, 2000, 249 s. ISBN 80-86130-05-3. info
  • HLADKÝ, Ladislav. Bosenská otázka v 19. a 20. století. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 388 s. ISBN 8021036745. info
Výukové metody
Přednášky, domácí příprava, diskuse na seminářích.
Metody hodnocení
Podmínky pro přístup ke zkoušce, která se uskuteční formou závěrečného testu: pravidelná docházka (max. 3 absence za semestr) a příprava z týdne na týden předpokládající důsledné prostudování zadané literatury, aktivní účast na seminářích.
Navazující předměty
Informace učitele
Další doporučená literatura: RAPACKA, Joanna: Leksikon hrvatskih tradicija. Zagreb 2002; HROCH, Miroslav (ed.): Pohledy na národ a nacionalismus. Čítanka textů. Praha 2003; Historijski mitovi na Balkanu. Zbornik radova. Sarajevo 2003; LOVRENOVIĆ, Ivan: Bosanski Hrvati. Zagreb 2002; HITZEL, Frédéric: Osmanská říše: 15.-18. století. Praha 2005; MACAN, Trpimir: Hrvatska povijest, pregled. Zagreb 1995; PAVLIČEVIĆ, Dragutin: Povijest Hrvatske. Zagreb 2002; STEINDORFF, Ludwig: Povijest Hrvatske od srednjeg vijeka do današnjice. Zagreb 2006; MALCOLM, Noel: Bosnia: A Short History. London 2002; BILANDŽIĆ, Dušan: Hrvatska moderna povijest. Zagreb 1999; KLAIĆ, Vjekoslav: Povijest Hrvata. Zagreb 1994; KLAIĆ, Nada: Povijest Hrvata u srednjem vijeku. Zagreb 1990; KLAIĆ, Nada: Srednjovjekovna Bosna. Zagreb 1994; GOLDSTEIN, Ivo: Hrvatski rani srednji vijek. Zagreb 1995; GROSS, Mirjana (ed.): Društveni razvoj u Hrvatskoj: od 16. stoljeća do početka 20. stoljeća. Zagreb 1981; ŠIDAK, Jaroslav – GROSS, Mirjana – KARAMAN, Igor – ŠEPIĆ, Dragovan: Povijest hrvatskog naroda g. 1860–1914. Zagreb 1968; BANAC, Ivo: Nacionalno pitanje u Jugoslaviji: Porijeklo, povijest, politika. Zagreb 1995; STANČIĆ, Nikša: Hrvatska nacija i nacionalizam u 19. i 20. stoljeću. Zagreb 2002; GROSS, Mirjana – SZABO, Agneza: Prema hrvatskom građanskom društvu: društveni razvoj u civilnoj Hrvatskoj i Slavoniji šezdesetih i sedamdesetih godina 19. stoljeća. Zagreb 1992.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2005, jaro 2007, jaro 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.