FF:VIKBB14 Cognitive Psychology - Course Information
VIKBB14 Cognitive Psychology
Faculty of ArtsAutumn 2011
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- PhDr. Petr Fiľo, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Division of Information and Library Studies – Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Marie Hradilová - Timetable
- Tue 17:30–19:05 N41
- Prerequisites (in Czech)
- Předpokladem k aktivní účasti studentů ve výuce je všeobecná znalost základů evropské racionální filozofie, kybernetiky, počítačové terminologie, neurofyziologie a neuroanatomie mozku.
- Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
The capacity limit for the course is 100 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/100, only registered: 0/100, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/100 - Course objectives
- The course surveys the basic issues of cognitive psychology, cognitive science and their extensions to other disciplines. The history and methodology are discussed as well. Credit claim: active participation in lessons (80% attendance for daily study), poster elaboration on selected topic (for combined study,see list of topics in syllabus).
- Syllabus
- 1. perception, attention, memory, thinking (imagination) theories 2. act of cognitive volte-face in psychology (sources, authors) 3. neural networks 4. semiotics - symbol, concept, chracteristics (syntax, semantics, pragmatics) 5. information coding theories and models 6. mental representation; cognitive maps, cognitive scripts, mental rotation, zooming 7. mental models; TOTE model, Lenticular Model of Human Reasoning 8. neuroanatomy elements 9. human and artificial intelligence 10.cognitive science utilization in field experience
- Literature
- Sternberg, R. J. (2002). Kognitivní psychologie. Praha, Portál.
- CHALUPA, Bohumír. Kognitivní psychologie :nové výsledky zkoumání metodou mentální chronometrie. 1. vyd. v českém jazyce. Brno: Lynx, 2001, 96 s. ISBN 80-902932-1-2. info
- THAGARD, Paul. Úvod do kognitivní vědy :mysl a myšlení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 231 s. ISBN 80-7178-445-1. info
- ŠVANCARA, Josef. Terminologie a dokumentace psychologických prací (Psychological terminology and documentation). 1st ed. Brno: Vydavatelství MU, 1999, 86 pp. ISBN 80-210-2029-6. info
- CEJPEK, Jiří. Informace, komunikace a myšlení : úvod do informační vědy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1998, 179 s. ISBN 8071847674. info
- PSTRUŽINA, Karel. Svět poznávání :(k filozofickým základům kognitivní vědy). 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998, 183 s. ISBN 80-7182-074-1. info
- KOSTROŇ, Lubomír. Psychologie usuzování -- teorie a metodologie Egona Brunswika, K.R. Hammonda a jejich následovníků (angl). Brno: Nakladatelství Masarykovy univerzity, 1997, 169 pp. ISBN 80-210-1646-9. info
- CHOMSKY, Noam. Jazyk a zodpovednosť. Translated by Ján Habdák. Bratislava: Archa, 1995, 104 s. ISBN 80-7115-033-9. info
- ŠVANCARA, Josef. Úvod do kognitivní psychologie (Introduction to Cognitive Psychology). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 140 pp. Psychologie. ISBN 80-210-0994-2. info
- HOSKOVEC, Jiří, Milan NAKONEČNÝ and Miluše SEDLÁKOVÁ. Psychologie XX. století. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993, 106 s. ISBN 80-7066-714-1. info
- ŠVANCARA, Josef, Lubomír VAŠINA and Lubomír KOSTROŇ. Kapitoly z kognitivní psychologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1991, 188 s. ISBN 8021003278. info
- CHOMSKY, Noam. Language and mind. San Diego: Harcourt Brace Jovanovich, 1972, xii, 194 s. ISBN 0-15-549257-8. info
- CHOMSKY, Noam. Syntaktické struktury : logický základ teorie jazyka : o pojmu "gramatické pravidlo". Vyd. 1. Praha: Academia, 1966, 209 s. URL info
- CHOMSKY, Noam. Syntaktické struktury. gramatické pravidlo. Praha: Academia, 1966, 209 s. URL info
- CHOMSKY, Noam. Aspects of the theory of syntax. Cambridge, Mass.: MIT Press, 1965, x, 251. info
- Teaching methods
- 1.Theory reading, powerpoint presentation, pencil – paper excercises 2. Demonstration of cognitive function on computer´s (notebook´s) software "ERTS" 3.Demonstration of psychical and fyziological function on computer (notebook) and accessories „Biofeedback x-pert 2000“ 4.Specialist´s lecture about artifical intelligence, programming, artificial language 5. Discussion about chosen topic 6. Poster elaboration on selected topic (for combined study) 7. Books reading, preparing for colloquium
- Assessment methods
- Type of teaching: lectures, class discussion, readings. Credit claim: active participation in lessons (80% attendance for daily study), poster elaboration on selected topic (for combined study), group discussion with teacher (colloquium).
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
- Enrolment Statistics (Autumn 2011, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2011/VIKBB14