FF:US_49 Kapitoly z dějin filmu I. - Informace o předmětu
US_49 Kapitoly z dějin filmu I.
Filozofická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 1/0. 2 kr. (plus 2 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Marika Kupková, Ph.D. (přednášející), PhDr. Dagmar Koudelková (zástupce)
- Garance
- PhDr. Dagmar Koudelková
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 10:50–12:25 N51
- Předpoklady
- NOW( US_49cv Kapitoly z dějin filmu I. )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 190 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/190, pouze zareg.: 0/190, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/190 - Mateřské obory/plány
- Hudební věda (program FF, B-HS)
- Hudební věda (program FF, B-OT) (2)
- Sdružená uměnovědná studia (program FF, B-HS)
- Sdružená uměnovědná studia (program FF, B-OT) (2)
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-HS)
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-OT) (2)
- Cíle předmětu
- Přehledový kurz poskytne znalosti potřebné k orientaci v dějinách filmu od precinematického období do roku 1945. Budeme vycházet z toho, že film vždy byl a je simultánně uměleckou formou, technologií, ekonomickým a kulturním produktem. Ve snaze porozumět tomu, jak tento systém interakcí pracuje a jak se mění v čase, vyjdeme z konceptu Davida Bordwella a Kristin Thompsonové. Filmem se tedy budeme zabývat nejen jako uměním, ale zaměříme se i na širší spektrum problémů, které lze shrnout do tří základních otázek: jak se užívání filmového média měnilo a ustalovalo se v čase? Jaké podmínky vývoje filmového průmyslu - produkce, distribuce a formy promítací praxe - ovlivnily použití tohoto média? Jakým způsobem vznikaly v kinematografické praxi a v kontextu mezinárodní distribuce mezinárodní trendy, jak se konstituovaly a jaké měli důsledky? Student absolvováním tohoto kurzu zíkává schopnost orientace v historických a geografických proměnách média filmu.
- Osnova
- 1. Počátky filmu
- 2. D.W. Griffith, Ch. Chaplin, němý film: Německo/ Skandinávie / Francie
- 3. Sovětská avantgarda
- 4.Nástup zvukového filmu, žánrový film, studiový systém
- 5. Občan Kane
- 6. Česká kinematografie
- 7. Neorealismus
- 8. Osobnost světové kinematografie, Fellini, Bergman, Kurosawa
- 9. osobnosti světové kinematografie - Hitchcock, Bunuel, Antonioni
- 10. Východní Evropa po 1953
- 11. Předchůdci Nové vlny
- 12. Nová vlna
- Literatura
- MONACO, James. Jak číst film : svět filmů, médií a multimédií : umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. Translated by Tomáš Liška - Jan Valenta, Illustrated by David Lindroth. 1. vyd. Praha: Albatros, 2004, 735 s. ISBN 9788000014104. info
- BILÍK, Petr. Panorama českého filmu. Vyd. 1. Olomouc: Rubico, 2000, 514 s. ISBN 80-85839-54-7. info
- BROŽ, Jaroslav a Myrtil FRÍDA. Historie československého filmu v obrazech : 1930-1945. 1. vydání. Praha: Orbis, 1966, 293 stran. info
- SMRŽ, Karel. Film. Podstata, historický vývoj, technika, možnosti a cíle kinematografu. Praha: Prometheus, 1924. info
- Výukové metody
- Výuka bude probíhat formou přednášek.
- Metody hodnocení
- Písemný test prověřující znalosti získané během kurzu.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Doporučená literatura: Bordwell, David; Thompson, Kristin: Film History: An Introduction. New York: McGraw-Hill, 1994; Nowell-Smith, Geoffrey (ed.): The Oxford History of World Cinema. New York: Oxford University Press, 1996; Sklar, Robert: Film. An International History of the Medium, New York: H.N. Abrams, 1993; Giannetti, Louis, Eyman Scott: Flashback. A Brief History of Film, New Yersey: Prentice-Hall, 2001; Deleuze, Gilles: Film 1. Obraz- pohyb. Praha: NFA, 2000; Sklar, Robert: Movie - Made America. A Cultural History of American Movies. New York: Vintage Books, 1974, 1994 (druhé, rozšířené vydání); Charney, Leo, Schwartz, R. Vanessa: Cinema and the Invention of Modern Life, Berkeley, London: University of California Press, 1995; Tsivian, Yuri: Early Cinema in Russia and its Cultural Reception. Chicago: The University of Chicago Press, 1998. metodologie: Allen, C. Robert, Gomery, Douglas: Film History, Theory and Practice. McGraw-Hill, Inc. 1985; Gledhill, Christine; Williams Linda (eds.): Reinventing Film Studies. New York: Oxford University Press, 1997. Další literatura k jednotlivým přednáškám bude uvedena v příslušných oddílech sylabu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2014/US_49