DVB002K Metodologie studia divadla (proseminář)

Filozofická fakulta
podzim 2015
Rozsah
2/0. 2 kr. (plus 3 za zk). Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Libor Vodička, Ph.D. (cvičící), doc. MgA. David Drozd, Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Margita Havlíčková
Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libor Vodička, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty se základní metodologií oboru a základní literaturou, terminologií, institucemi aj. Kurz je vypisován pouze pro 1. ročník oboru teorie a dějiny divadla a je povinným předmětem oboru. Cílem kurzu je seznámit studenty se základními východisky teatrologické práce a umožnit jim úvodní vhled do problematiky oboru. Na konci tohoto kurzu bude student schopen orientovat se v základech teorie divadla a aplikovat tyto teorie. Studenti budou seznámeni s hlavními vývojovými tendencemi dramatu a s proměnami struktury a výstavby dramatického textu, k nimž docházelo v jednotlivých etapách dějin divadla. Součástí předmětu jsou exkurze do divadelních archivů a seznámení s databázemi.
Osnova
  • 1.Úvod. Co je divadlo. 2. Divadelní věda jako vědecká disciplína. Klasifikace teatrologických disciplín (teorie, dějiny, kritika atd.). 3. Teatrologické instituce. 4. Oddělení dějin divadla Moravského zemského muzea. Práce s archívním materiálem. 5. Teatrologická literatura I. Periodika, sborníky, ročenky, slovníky, a encyklopedie. 6. Teatrologická literatura II. Odborné publikace z okruhu divadelní teorie. Prolegomena scénografické encyklopedie. 7. Teatrologická literatura III. Odborné publikace z okruhu dějin divadla. 8. Archiv Národního divadla v Brně. 9. Základní pravidla úpravy knih a časopisů. Korekturní znaménka. 10. Základní pravidla psaní odborného textu. Bibliografické citace. Obsah, forma, struktura. 11. Moravský zemský archiv. 12. Závěrečný test.
Výukové metody
Výklad obecných a speciálních otázek učitelem, vedená interpretace vybraných textů, diskuse.
Metody hodnocení
Domácí úkoly a závěrečný projekt.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017.