DU1392a Seminář: Vernakulár: Tradiční regionální architektura v dějinách umění

Filozofická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Martin Horáček, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D.
Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Martin Horáček, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 14:10–15:45 K32
Předpoklady
Základní orientace v dějinách architektury a metodách uměleckohistorického výzkumu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář seznamuje posluchače s jazykem vernakulární architektury, jakož i s problematikou metodiky jeho výzkumu a recepce akademickou uměleckou tradicí a odbornou rozpravou. Výkladová část se zabývá základním typologickým, materiálovým a formálním rozlišením vernakulárních staveb (s důrazem na evropské, resp. středoevropské prostředí), apropriací jejich tvarosloví školenými architekty zejména v 19. a 20. století (Jurkovič, Lechner, Puig y Cadafalch ad.) a památkovou a muzejní ochranou vernakulárních staveb a urbanistických celků (skanzeny, okrašlovací hnutí, vesnické památkové rezervace apod.). Studenti budou tato témata samostatně řešit a diskutovat v seminárních pracích a prezentacích, kombinujících výsledky terénního výzkumu s metodickými/problémovými aspekty teoretickými, kritickými nebo konzervačními.
Osnova
  • 1. Vernakulár – vymezení pojmu, typologie 2. Architektura jako jazyk – vzorce a formy 3. Vernakulární architektura v českých zemích – základní přehled 4. Vesnické památkové rezervace v České republice 5. Muzea v přírodě 6. Vernakulární revival
Literatura
  • Lindsay Asquith - Marcel Vellinga (ed.), Vernacular Architecture in the Twenty-First Century: Theory, education, and practice, Oxon 2006.
  • Jiří Langer, Evropská muzea v přírodě, Praha 2005.
  • Jiří Škabrada, Lidové stavby: Architektura českého venkova, Praha 1999.
  • Martin Horáček, Za krásnější svět: Tradicionalismus v architektuře 20. a 21. století / Toward a More Beautiful World: Traditionalism in Architecture of the 20th and 21st Centuries, Brno 2013.
  • Jan Pešta, Encyklopedie českých vesnic I-V, Praha 2003-2011.
Výukové metody
Přednáška, prezentace, diskuse.
Metody hodnocení
Seminární práce a prezentace, kombinující výsledky terénního výzkumu s metodickými/problémovými aspekty teoretickými, kritickými nebo konzervačními.
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2016/DU1392a