PSB_231 School psychology

Faculty of Arts
Autumn 2018
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Bc. Iva Krištofová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts
Contact Person: Jarmila Valchářová
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Arts
Prerequisites (in Czech)
PSA_0SZ Comprehensive Examination
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 24 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/24, only registered: 0/24
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
After completing the course, students will be able to:
Understand the situation of today´s school psychology in the Czech Republic
Describe the possibilities of using psychological knowledge at school
State methods and techniques used in school psychology
Suggest the solutions of problem situations the school psychologist can meet with
Syllabus
  • History of school psychology, actual situation in the Czech Republic
  • Position of school psychologist at school
  • Contents of the school psychologist´s work
  • Examples of practice (psychodiagnostics – career choosing, sociometry, projective techniques; class groups; individual consultations)
Literature
    recommended literature
  • ŠTECH, Stanislav and Jana ZAPLETALOVÁ. Úvod do školní psychologie. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 230 stran. ISBN 9788026203681. info
  • BRAUN, Richard, Dana MARKOVÁ and Jana NOVÁČKOVÁ. Praktikum školní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 214 s. ISBN 9788026201762. info
  • Čadilová, V., Žampachová, Z. Metodika práce se žákem s poruchami autistického spektra, Olomouc: 2012
  • PLUMMER, Deborah. Učíme děti zvládat úzkost, obavy a stres : cvičení pro mladší školní věk. Translated by Denisa Šmejkalová. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 133 stran. ISBN 9788026203773. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie : dětství a dospívání. Vydání druhé, rozšířen. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2012, 531 stran. ISBN 9788024621531. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. Vydání druhé, aktualizova. Praha: Portál, 2011, 342 stran. ISBN 9788026200000. info
  • RIEF, Sandra F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole : praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. Translated by Lenka Staňková. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010, 251 s. ISBN 9788073677282. info
  • MÜLLER, Else. Příběhy z měsíční houpačky : autogenní trénink pro děti od 4 let. Translated by Eliška Závodná, Illustrated by Martina Špinková. Vyd. 3. Praha: Portál, 2010, 111 s. ISBN 9788073676247. info
  • ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 325 s. ISBN 9788024727424. URL info
  • KREJČÍŘOVÁ, Dana and Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Edited by Mojmír Svoboda. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 791 s. ISBN 9788073675660. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Vydání druhé. Praha: Portál, 2008, 175 stran. ISBN 9788073674267. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 9788073674144. info
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 289 s. ISBN 8073671182. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa and Jan NEUMAN. Hry do kapsy : sociálně psychologické, motorické a kreativní hry. Illustrated by Jan Smolík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, [96] s. ISBN 8071788740. info
Teaching methods
Lectures, work in groups, discussions, case studies
Assessment methods
To complete the course students will need to have 80% attendance in the course, prepare at home for each lesson and pass the final test which will focus on the understanding of the school psychology issues.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught each semester.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 2013, Spring 2014, Autumn 2014, Autumn 2015, Spring 2016, Autumn 2016, Spring 2017, Autumn 2017.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2018/PSB_231