FF:DU4000a Didaktika dějin umění I - Informace o předmětu
DU4000a Didaktika dějin umění I
Filozofická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 2/6/0. 4 kr. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk, z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Romana Šimurdová (přednášející), prof. Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Romana Šimurdová
Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Jiří Kroupa, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Seminář dějin umění – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 16:00–17:40 T205, kromě Út 17. 12. ; a Út 17. 12. 16:00–17:40 N42
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Dějiny umění (program FF, N-OT)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je připravit absolventy dějin umění na pedagogickou praxi na středních odborných školách a vyšších odborných školách uměleckého zaměření a gymnáziích. Další uplatnění mohou najít absolventi v lektorských odděleních galerií, jako animátoři a zprostředkovatelé umění. Předmět klade důraz na aktivní osvojení výukových metod a jejich aktuálnost v současném vzdělávání.
- Osnova
- 1. Dějiny umění v historických a sociokulturních kontextech, Dějiny umění dnes – vybrané aktuální proudy Nových Dějin umění. 2. Dějiny umění v kurikulárních dokumentech, Rámcové vzdělávací programy, Školní vzdělávací programy. 3. Tvorba učebního plánu jako didaktická transformace učiva 4. Tradiční didaktické materiály (učebnice) versus moderní didaktická technika (databáze na internetu, dokumenty online, elektronická učebnice), problematika dostupnosti informací x versus jejich pravdivost. 5. Aktivizační výukové metody. 6. Mezioborové výukové projekty. 7. Formy organizace procesu učení žáků ve vyučovací hodině. 8. Hodnocení, didaktické testy, klasifikační metody, vliv klasifikace na motivaci studentů. 9. Průřezová témata a jejich včlenění do vyučovacích hodin Dějin umění. 10. Učíme se mimo instituci: exkurze, edukační programy pro školy galerijních a muzejních institucí, architektonická procházka. 11. Vybraná kapitola z dějin umění a formy a metody jejího zpřístupnění na střední všeobecně vzdělávací a odborné škole.
- Literatura
- DAVID, Jiří. Století dítěte a výzva obrazů : (eseje). 2., rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 351 s. ISBN 9788021045934. info
- KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků : formy hodnocení, učitel a žák, sebehodnocení, praktické ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005, 157 stran. ISBN 802470885X. info
- MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
- BABYRÁDOVÁ, Hana. Rituál, umění a výchova. 1. vyd. V Brně: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 351 s. ISBN 80-210-3029-1. info
- Výukové metody
- Diskuse a 80% aktivní účast - plnění úkolů zadaných na seminářích.
- Metody hodnocení
- Kolokvium s prezentací návrhu výukového projektu s využitím aktivizačních výukových metod.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2019/DU4000a