CORE028 Komunismus v 21. století: Případ Asie

Filozofická fakulta
podzim 2022
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Bc. Denisa Hilbertová, M.A. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Dušan Vávra, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
Mgr. Bc. Denisa Hilbertová, M.A.
Seminář čínských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Denisa Hilbertová, M.A.
Dodavatelské pracoviště: Seminář čínských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 16:00–17:40 C33
Předpoklady
Žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Střet ideologií definoval vývoj ve 20. století. Téměř polovina světa podporovala ideologii komunismu během Studené války. Dnes se oficiálně ke komunismu hlásí pět zemí světa – z toho hned čtyři se nachází v Asii v těsné blízkosti – Čína, Vietnam, Laos a Severní Korea. Komunismus není mrtvá ideologie, právě naopak. Komunismus se v těchto zemích přetransformoval dle „lokálních specifik a charakteristik“. A jak již vývoj ukazuje, nepochybně bude hrát významnou roli i ve století současném. A to nejenom vzhledem k ekonomické síle ČLR, ale právě i z důvodu tradice přizpůsobování komunistických myšlenek na domácí asijské podmínky. Kurz představí vývoj ideologie, její transformace do soudobých různorodých podob a možnosti manipulace populace na příkladu komunismu v Asii.
Výstupy z učení
Kurz má několik cílů. Prvním je představení mechanismů manipulace s ideologií, její šířením a potencionální dopad na obyvatelstvo. Vzhledem k růstu populismu po celém světě je nezbytné, aby se studenti naučili rozpoznávat základní mechanismy šíření politické propagandy na konkrétních příkladech. Druhým cílem je osvětlení regionálních a kulturních specifik, které mohou vést k úspěšnému ideologickému šíření, tedy analýza a komparace komunistických režimů v Číně, Severní Koreji, Laosu a Vietnamu, s přesahy do sousedních zemích s kratšími komunistickými režimy, jako např. Kambodža. Za třetí, studenti budou mít možnost procvičit si argumentační schopnosti a vytvoření vlastního názoru Pozornost bude věnována především následujícím okruhům: • Nástup komunistů k moci, mezinárodní situace • Srovnání ideologie, propagandy a vůdců • Důsledky režimů a současný vývoj Na konci tohoto kurzu bude student schopen: • definovat hlavní rozdíly v komunistické ideologii uvedených režimů • analyzovat dopad daných režimů na vnitřní i mezinárodní situaci • popsat nejvýznamnější mezníky sledovaných asijských komunistických vlád
Osnova
  • 1) Úvodní hodina Autoritářské režimy Jak se stát tyranem? Psychologie davu 2)Jak komunismus ovládl polovinu světa? Srovnání politické a sociální situace na kontinentech na konci 19. a počátku 20. století Predispozice úspěšné komunistické transformace Marxismus/Lenismus/Stalinimus Role Kominterny 3)Čína Role Kominterny ČLR a upevnění moci KSČ Maoismus 4)Komunismus s čínskou charakteristikou – Čína na přelomu staletí Dengismus Tři reprezentanti Harmonická společnost Xi Jinpingovi myšlenky 5)Čína dnes Velký bratr Tě sleduje – Credit Score System Komunismus v každodenním životě Číňanů Nenápadný export komunistické ideologie 6)Severní Korea Vznik KLDR Kim3 a dědičná diktatura? Čučche 7)Severní Korea Nejutajenější režim světa Jak se žije v KLDR? Propaganda v. realita 8)Vietnam Dekolonizace a komunismus Vietnamská válka jako klíč 9)Vietnam Komunismus dláždí cestu autoritářskému kapitalismu 10)Laos Laos a Kambodža jako zapomenuté oběti Vietnamské války Pol Pot 11)Srovnání Srovnání zemí a jednotlivých vůdců Význam zahraničních intervencí Mezinárodní vazby v éře komunismu 12)Krize kapitalismu a demokracie? Zrádná cesta populismu Extremismus mezi námi
Literatura
  • Andrei Lankov. The Real North Korea: Life and Politics in the Failed Stalinist Utopia. Oxford University Press, 2013.
  • Haign Ngor. Survival in the Killing Fields, Basic Books, 2003
  • Yong Chang. Mao. Příběh, který možná neznáte. Praha : Beta, 1996.
  • Philip Short. Pol Pot. Dějiny zlého snu, Praha: BB/art, 2005
  • Barbara Demick. Nothing to Envy. Ordinary Lives in North Korea. Spiegel & Grau, 2010.
Výukové metody
Přednášky
Metody hodnocení
1) Domácí příprava a aktivita v průběhu semestru. V průběhu kurzu studenti zhlédnou několik filmů, které budou průběžně hodnotit v předmětovém fóru. 2) Multiple-choice test. Úspěšné napsání testu znamená udělení kolokvia.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024, jaro 2025.