FF:TCZJ25 Cvičení v ČZJ III - Informace o předmětu
TCZJ25 Cvičení v českém znakovém jazyce III
Filozofická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ondřej Klofáč (přednášející)
- Garance
- Ondřej Klofáč
Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Aneta Fidrichová
Dodavatelské pracoviště: Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- TCZJ25/01: Út 10:00–11:40 G22, O. Klofáč
TCZJ25/02: Út 8:00–9:40 G22, O. Klofáč - Předpoklady
- TCZJ13 Cvičení v ČZJ II
Doporučuje se současné zapsání následujících souvisejících předmětů: TCZJ22 Jazyková cvičení III, TCZJ57 Konverzace III a TCZJ24 Český znakový jazyk III. Prerekvizita: TCZJ13 Cvičení v českém znakovém jazyce II - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 8/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Tlumočnictví českého znakového jazyka (program FF, B-TCZJ_) (3)
- Cíle předmětu
- Tento předmět navazuje na povinné předměty v příslušném semestru: Český znakový jazyk III, Jazykové cvičení III a Konverzace III. Důraz se klade na opakování probíraní znakové zásoby na základě čtyř témat, porozumění gramatických jevům českého znakového jazyka, především pak na simultánnost a využití prostoru. Výuka se opírá o práci s cvičeními (videozáznamy) v e-learningu (Moodle). Student si procvičuje vizuální orientaci skrze vizuální médium a učí se vyjadřovat v českém znakovém jazyce před kamerou. Čtyřikrát za semestr bude natočen studentův projev v českém znakovém jazyce a následně bude analyzován tak, aby došlo k identifikaci nejčastějších individuálních problémů příslušného studenta.
- Výstupy z učení
- Student rozumí hlavním myšlenkám, pokud jsou prezentovány srozumitelným, standardním jazykem (v případě uživatelů znakového jazyka to může být regionální varianta jazyka) a týkají se běžných témat, se kterými se pravidelně setkává v práci, ve škole, ve volném čase, při aktivitách neslyšící, v klubu neslyšící atd. Umí vytvořit jednoduchou souvislou výpověď na daná témata. Dokáže popsat své zážitky a události, sny, naděje a ambice a umí stručně vysvětlit a odůvodnit své názory a plány.
- Osnova
- Témata: 1. Vztahy s osobami; 2. Státní svátky, oslavy a významné události; 3. Životní zážitky; 4. Životní prostředí
- Literatura
- Dictio: Vícejazyčný výkladový slovník online [online]. Brno: Masarykova univerzita, 2018. Dostupné z: www.dictio.info.
- LEESON, Lorraine - van den BOGAERDE, Beppie - RATHMANN, Christian - HAUG, Tobias. Znakové jazyky a Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Deskriptory pro společné referenční úrovně. Rada Evropy, 2016. Dostupné z: www.ecml.at/Portals/1/ECML.Public
- Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Rada Evropy, 2001.
- VYSUČEK, Petr. Specifické znaky v českém znakovém jazyce. Druhé, opravené vydání. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008, 61 stran. ISBN 9788087153536. info
- Moravské varianty znaků českého znakového jazyka. [DVD]. Brno : Trojrozměr; 3Dimenze, 2009.
- POTMĚŠIL, Miloň. Slovník vybraných pojmů znakového jazyka pro oblast přírodopis - botanika. [CD]. Praha: Fortuna, 2005.
- Výukové metody
- e-learning (Moodle) názorně-demonstrativní metoda – práce s obrazem a videem
- Metody hodnocení
- Podmínkou ke splnění předmětu je povinná účast (alespoň 70 %) a plnění domácích úkolů. Z domácích úkolů je nutné získat v součtu alespoň 70 % maximálního počtu bodů. Po zaslání domácího úkolu učiteli je úkol ohodnocen a případně vrácen k opravě. Oprava a opětovné zaslání úkolu učiteli je možná jen jednou u každého úkolu.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2022/TCZJ25