KJ1B001X Language exercises 1

Faculty of Arts
Autumn 2023
Extent and Intensity
0/1/6. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Lucie Kuzmová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Lucie Kuzmová, Ph.D.
Department of Romance Languages and Literatures – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Lucie Kuzmová, Ph.D.
Supplier department: Department of Romance Languages and Literatures – Faculty of Arts
Timetable
Fri 22. 9. 18:00–18:50 G12, Fri 6. 10. 18:00–18:50 G12, Fri 20. 10. 18:00–18:50 G12, Fri 3. 11. 18:00–18:50 G12, Fri 10. 11. 18:00–18:50 G12, Fri 1. 12. 18:00–18:50 G12, Fri 15. 12. 18:00–18:50 G12
Prerequisites
KJ1A002X Catalan 2
The entrance level is A2 according to CEFR.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Tento předmět má za cíl, aby si studenti získali komunikativní kompetence v písemné angličtině, odpovídající úrovni B1 CEFR, stejně jako slovní zásobu vhodnou pro tuto úroveň. Předmět se zaměří na písemné porozumění, písemnou tvorbu a slovní zásobu. Na konci semestru by studenti měli být schopni porozumět základním textům, které obsahují jasné informace o osobním a akademickém životě, stejně jako volný čas a každodenní činnosti. Současně budou muset mít strategii, která jim umožní získat hlavní myšlenky složitých textů, aby pochopili, o čem mluví. Na druhou stranu budou muset produkovat různé typy textů a mít k tomu poměrně širokou škálu jazykových zdrojů.
This subject intends that students get a communicative competence in written Catalan equivalent to level B1 of CEFR, as well as vocabulary appropriate to this level. The subject will thus focus on written comprehension, written production and vocabulary. At the end of the term, students should be able to understand basic texts containing clear information about personal and academic life, as well as free time and everyday activities. At the same time, they will have to possess strategies allowing them extract the main ideas of complex texts, so that they can understand what they talk about. On the other hand, they will be required to produce different kind of texts and have a relatively wide range of linguistic resources to do so.
Learning outcomes
Na konci kurzu budou studenti schopni: 1. Porozumět hlavním myšlenkám různých typů textu. 2. Napsat formální a neformální dopisy, odpovídající kontextu a formálně správné. 3. Napsat krátké popisy krajin, lidí a měst. 4. Napsat pokyny a objednávky, stejně jako recepty na vaření. 5. Vyjadřovat názory. 6. Shrnout psané texty. 7. Napsat krátké zprávy na internetu.

At the end of the course, students will be able to: 1. Understand the main ideas of different types of text. 2. Write formal and informal letters, appropriate to the context and formally correct. 3. Write short descriptions of landscapes, people and cities. 4. Write instructions and orders, as well as cooking recipes. 5. Express opinions, likes and dislikes. 6. Summarize written texts. 7. Write short messages respecting conventions on Internet.
Syllabus
  • 1. Písemné dopisy
  • 1.1 Neformální dopisy
  • 1.2 Formální písmena: vzorová zdvořilost
  • 2. Popisy a literární tvorba: obohacení textu
  • 3. Instruktivní texty
  • 3.1 Recepty
  • 3.2 Pokyny
  • 3.3 Doporučení
  • 4. Názorové články, hypotézy a domněnky
  • 5. Literární kritika
  • 6. Výměna
  • 7. Virtuální komunikace
  • 1. Letters
  • 1.1 Informal letters
  • 1.2 Formal letters: courtesy formulas
  • 2. Descriptions and literary creation: enriching the text
  • 3. Instructive texts
  • 3.1 Recipes
  • 3.2 Instructions
  • 3.3 Recommendations
  • 4. Opinion articles, hypotheses and suppositions
  • 5. Literary critique
  • 6. Ressentions
  • 7. Virtual communication
Literature
  • Servei de Llengües de la Universitat Autònoma de Barcelona & Servei de Llengües i Terminologia de la Universitat Pompeu Fabra (dir.) (2001-2006). Argumenta [recurs en línia]. (Consulta: 3-9-2015).
  • Mas, Marta; Albert Vilagrasa; Núria Bastons; Gemma Verdés; M. Helena Vergés (2007): Veus 2. Curs de català (llibre de l’alumne). Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat.
  • AMADEO, Inma and Jordi SOLÉ. Curs pràctic de redacció. Segona edició. Barcelona: Educaula62, 2012, 322 stran. ISBN 9788492672073. info
Teaching methods
Teoretická příprava, eseje, příspěvek na webovou stránku v katalánštině o České republice: http://la-republica-txeca-en-catala.webnode.ca
Lectures, essays, contribution to a web page in Catalan about the Czech Republic: http://la-republica-txeca-en-catala.webnode.cat/
Assessment methods
1. termín: 40% eseje + 60% zkouška.
2. termín: 100% zkouška

1st call: 40% essays + 60% exam.
2nd call: 100% exam
Language of instruction
Catalan
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
Information on the extent and intensity of the course: 13 prezenčních hodin za semestr.
The course is also listed under the following terms Autumn 2020, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2023, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2023/KJ1B001X