NJII_103 Didactics of German II

Faculty of Arts
Spring 2004
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Anna Marie Halasová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Anna Marie Halasová, Ph.D.
Department of German, Scandinavian and Netherland Studies – Faculty of Arts
Contact Person: Blanka Vacková
Timetable
Wed 13:20–14:55 33
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 10 fields of study the course is directly associated with, display
Syllabus (in Czech)
  • Seznam témat (přednáška a seminář v ZS, seminář v LS) I. semestr: Obecný úvod didaktika a metodika CJV, vyučování, externí a interní faktory, organizační formy v CJV. Vývoj metod CJV - 1. Gramaticko-překladová metoda, přímá, 2. Metoda audiovizuální, audiolingvální 3. Komunikativní metoda, příklady německých učebnic Práce s jazykovými prostředky - 1. Nácvik výslovnosti 2. Slovní zásoba 3. Gramatika Rozvoj řečových dovedností 1. Práce s psaným textem, čtení s porozuměním, didaktika literatury 2. Poslech s porozuměním Problematika chyby, metody hodnocení Jazykové hry Media v CJV (učebnice) Forma práce: přednáška, v seminářích práce ve skupinách.
Literature
  • HÖPPNEROVÁ, Věra. Deutsch für Gymnasien. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 205 s. ISBN 80-7183-202-2. info
  • NEUMANN, Karl, Günter LANGE and Werner ZIESENIS. Taschenbuch des Deutschunterrichts : Grundfragen und Praxis der Sprach- und Literaturdidaktik. 6. Aufl. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 1998, xvi, s. ISBN 3871160750. info
  • NEUMANN, Karl, Günter LANGE and Werner ZIESENIS. Taschenbuch des Deutschunterrichts : Grundfragen und Praxis der Sprach- und Literaturdidaktik. 6. Aufl. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 1998, xvi, 466. ISBN 3871160742. info
  • HEYD, Gertraude. Aufbauwissen für den Fremdsprachenunterricht (DaF) :ein Arbeitsbuch : Kognition und Konstruktion. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 1997, 218 s. ISBN 3-8233-4962-7. info
  • DUSILOVÁ, Doris. Sprechen sie Deutsch? : učebnice němčiny pro střední a jazykové školy. 1. 1. vyd. Praha: Polyglott, 1996, 239, 10, 1. ISBN 80-901988-3-X. info
  • HUNFELD, Hans and Gerhard NEUNER. Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts :eine Einführung. Berlin: Langenscheidt, 1992, 184 s. ISBN 3468. info
  • TESAŘOVÁ, Lea. Německy s úsměvem. 1. vyd. Strakonice: Jirco, 1992, s. 276-584. ISBN 80-901302-3-2. info
  • TESAŘOVÁ, Lea. Německy s úsměvem. 1. vyd. Strakonice: Jirco, 1992, 274 s. ISBN 80-901302-2-4. info
  • DOYÉ, Peter. Typologie der Testaufgaben für den Unterricht Deutsch als Fremdsprache. 5. Aufg. Berlin: Langenscheidt, 1992, 223 s. ISBN 3468494378. info
  • HEYD, Gertraude. Deutsch lehren :Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. 2. überarbeitete und erweit. Frankfurt am Main: Moritz Diesterweg, 1991, 290 s. ISBN 3-425-04373-0. info
  • NEUNER, Gerhart, Michael KRÜGER and Ulrich GREWER. Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Berlin: Langenscheidt, 1981, 184 s. ISBN 3-468-49430-0. info
Assessment methods (in Czech)
I. semestr: DIDI - účast v semináři, písemná práce II. semestr: DIDII. realizace mikrovýstupu, písemná zkouška
Language of instruction
German
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2001, Spring 2002, Spring 2003, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (Spring 2004, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2004/NJII_103