NI04_09 Exercises on Czech - Dutch translation

Faculty of Arts
Spring 2005
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Alexandra Andreasová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Nele Rampart
Department of German, Scandinavian and Netherland Studies – Faculty of Arts
Contact Person: PhDr. Zdeněk Mareček, Ph.D.
Timetable
Thu 13:20–14:55 40
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Na konci bakalářského studia nizozemštiny studenti měli možnost seznámit se s překládáním z nizozemštiny do češtiny (Úvod do překladu 1). Podobně se nyní studenti obeznámí s překladem do nizozemštiny. Jedná se o cvičení, jejíchž cílem je na základě různých druhů textů poukázat na různá úskalí překladu, rozšířit slovní zásobu studentů a poskytnout jim základní metodologický aparát překladatelské práce.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Obchodní korespodence. 2. Odborné texty. 3. Texty z oblasti třetího sektoru.
Literature
  • FIŠER, Zbyněk. Úkoly současné translatologie. (Translatology Today.). In Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2001, p. 183-188. ISBN 802102965X. info
  • KUFNEROVÁ, Zlata. Překládání a čeština. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 1994, 260 s. ISBN 8085787148. info
Assessment methods (in Czech)
Hodnotí se aktivní a pravidelná účast studentů na vyučovacích hodinách. Na konci semestru každý vypracuje vlastní překlad předem zadaného textu.
Language of instruction
Dutch
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught once in two years.
The course is also listed under the following terms Spring 2002, Spring 2003, Autumn 2006, Autumn 2008, Autumn 2010, Autumn 2012, Autumn 2014, Autumn 2016, Spring 2018, Autumn 2018, Spring 2020, Autumn 2020, Autumn 2021, Spring 2022, Autumn 2022, Autumn 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Spring 2005, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2005/NI04_09