PSB_71 Psychology of physically handicapped children in residential care

Faculty of Arts
Spring 2006
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts
Contact Person: Jarmila Valchářová
Timetable
Thu 10:00–11:35 C42
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 45 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/45, only registered: 0/45
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je nejen seznámit se se základními otázkami psychologie postižených dětí a mládeže v dlouhodobé ústavní péči, ale také porozumět způsobům myšlení a prožívání handicapovaných osob, naučit se s nimi komunikovat bez zábran a předsudků a respektovat jejich jedinečnost. Výuka bude probíhat živou, diskuzní formou s důrazem na praktické využití nabytých informací. Prezentovány budou kazuistiky a zkušenosti z praxe. Součástí výuky bude také návštěva v Ústavu pro tělesně postiženou mládež v Brně.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Historicky podmíněné změny v přístupu společnosti k různým postižením 2. Vznik a rozvoj ústavní péče o těl. postiženou mládež v ČR 3. Přehled základních typů tělesného postižení a jejich etiopatogeneze 4. Dětská mozková obrna (DMO) - klasifikace, diagnostika, rehabilitace 5. Vliv postižení na psychický vývoj a formování osobnosti dítěte 6. Psychický vývoj postiž. dítěte v předškolním věku 7. Psychický vývoj postiž. dítěte ve školním věku 8. Socializace a integrace postiženého dítěte. Efektivní komunikace. 9. Otázky psychické deprivace těl. postižených dětí v ústavní péči 10. Význam původní rodiny a rodičovských postojů 11. Puberta a dospívání tělesně postižených 12. Životní perspektivy osob s fyzickým handicapem 13. Možnosti psychoterapie těl. postižených dětí a mládeže
Literature
  • Kubová, L.: Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Tech-market, Praha 1996
  • Kacanu, E.: Jsme invalidé. Mutabene, Praha 2001
  • Úlehla, I.: Umění pomáhat. Slon, 2005
  • Vágnerová, M.: Psychologie handicapu. Techn. univerzita v Liberci, PedF, 2003
  • Matějček, Z.: Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. HaH, Praha 1992
  • Beran, J.: Základy komunikace s nemocným. Karolinum, Praha 1997
  • Křivohlavý, J.: Psychologická rehabilitace zdravotně postižených. Avicenum, Praha 1985
  • Langmeier, J., Matějček, Z., : Psychická deprivace v dětství. SZN, Praha 1974
  • Chvátalová, H.: Jak se žije dětem s postižením. Portál, Praha 2001
  • Požár, L.: Psychológia osobnosti postihnutých. Univ. Komenského, Bratislava 1997
  • Kraus, J.a kol.: Dětská mozková obrna. Grada Avicenum, Praha 2005
  • Lesný, I: Zpráva o nemocech mocných. Horizont, Praha 1984
  • Kuklová, L.: Život na kolech - kvalita života vozíčkářů v Brně. LF MU, Brno 2005
  • Beran, J.: Psychoterapeutický přístup v klinické praxi. H&H, Praha 1992
  • Blažek, B., Olmrová, J.: Světy postižených. Avicenum, Praha 1988
Assessment methods (in Czech)
Závěrečné hodnocení se koná formou kolokvia, k němuž si studenti připraví krátký příspěvek shrnující jejich zkušenosti a postřehy z návštěvy v Ústavu pro těl. postiženou mládež v Brně.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 1998, Spring 2000, Autumn 2006, Spring 2007, Autumn 2007, Spring 2008, Autumn 2008, Spring 2009, Autumn 2009, Spring 2010, Autumn 2010.
  • Enrolment Statistics (Spring 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2006/PSB_71