FF:PSA_053 Psychodiag. of children and ad - Course Information
PSA_053 Psychodiagnostics of children and adolescents
Faculty of ArtsSpring 2007
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Tatjana Bláhová (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts
Contact Person: Jarmila Valchářová - Timetable
- Tue 16:40–18:15 zruseno C21
- Prerequisites
- PSA_0SZ Bachelor Degree Examination
Aim of the II. cycle programme. A knowledge of relevant topics from literature regarding subject like Metodolygy I,II, Basics of Psychodiagnostic, Psychology of Development is assumed; followed by subject Psychodiagnostics of Adults. Students are expected to participate actively and compile a final report in extentof three pages minimum. - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Psychology (programme FF, M-PS) (2)
- Course objectives
- Aim of the II. cycle programme is to outline available psychodiagnostic tools in theoretical view as well as partially practical experience with diagnostic techniques of these age groups which are used most frequently. A knowledge of relevant topics from literature regarding subjects like Basics of Psychodiagnostics, Psychology of Development is assumed ; followed by subject Psychodiagnostics of Adults. Students are expected to participate actively in consultations, lecturing on diagnostic methods they encounter ( for instance during their affiliations, involvement in research projects etc.) and compile a final report in extent of three pages minimum.
- Syllabus (in Czech)
- Vymezení základních pojmů Psychometrické vlastnosti psychodiagnostických metod Zvláštnosti dětské psychodiagnostiky Klasifikace psychodiagnostických metod Klinické metody: pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza spontánních produktů Testové metody: vývojové testy inteligenční testy a soubory testy speciálních schopností, znalostí a dovedností neuropsychologické soubory a metody projektivní metody kresebné techniky dotazníky objektivní testy osobnosti posuzovací škály Psychologická dokumentace a psychologický nález Demonstrace nejčastěji používaných metod
- Literature
- SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. (Psychogiagnostics of Child and Adolescents). 1st ed. Praha: Portál, 2001, 791 pp. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
- KOLUCHOVÁ, Jarmila and Svatopluk MORÁVEK. Psychologická diagnostika dětí a mládeže. Vyd. 2. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991, 175 s. info
- ŘÍČAN, Pavel and Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. Vyd. 1. Praha: Grada, 1995, 398 s. ISBN 8071691682. info
- ŘÍČAN, Pavel and Marie VÁGNEROVÁ. Dětská klinická psychologie. Vyd. 1. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1991, 359 s. ISBN 80-201-0131-4. info
- ŠÍPEK, Jiří. Projektivní metody. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2000, 114 s. ISBN 80-85866-53-6. info
- Příručky k testům
- Assessment methods (in Czech)
- Zkouška je ústní. Před vykonáním zkoušky studenti odevzdají seminární práci /v rozsahu nejméně tří stran, nebo písemný zápis předneseného referátu/: Mohou si zvolit zaměření: - praktické: popíší osobní zkušenost s některou z metod psychodiagnostiky dětí a dospívajících, se kterou se prakticky setkali, včetně teoretického zařazení, administrace, vyhodnocení, interpretace výsledků; i včetně uvedení literatury n e b o - teoretické: na základě studia literatury se budou v širším rozsahu věnovat některé diagnostické metodě, nebo okruhu diagnostických metod; včetně uvedení literatury
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2007/PSA_053