FF:PSB_202 Didactics of psychology II - Course Information
PSB_202 Didactics of psychology II
Faculty of ArtsSpring 2008
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts
Contact Person: Jarmila Valchářová - Timetable
- Tue 10:00–11:35 C43
- Prerequisites (in Czech)
- PSA_0SZ Bachelor Degree Examination && PSB_78 Didactics of psychology I
PSB_78 - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Psychology (programme FF, M-PS) (2)
- Course objectives
- This course is open to students, interested to teach psychology on secondary schools. The goal is to introduce them into the content as well as various forms of teaching in respect to different types of secondary schools, learning of effective teaching methods. Course serves to gain an insight into the structure of content thought (didactical analysis of the content). Visits of classes and independent teaching at secondary schools are an integral part of this course.
- Syllabus (in Czech)
- Didaktika psychologie II Tématické okruhy: 1. Postavení psychologie v obsahu středoškolského vzdělávání. Profilace výuky psychologie podle typů středních škol – středních odborných učilišť, středních odborných škol, gymnázií. Učební plány. Učební osnovy. Časově tematické plány. Učebnice. Rámcové vzdělávací programy (RVP pro gymnaziální vzdělávání, RVP pro střední odborné vzdělávání) – školní vzdělávací programy (ŠVP). 2. Mezipředmětové vztahy a vytváření systému vědomostí. 3. Plánování výuky, příprava učitele na vyučování (perspektivní – dlouhodobá, aktuální – bezprostřední, písemná příprava na vyučovací hodinu psychologie – její součásti). 4. Pozorování a analýza vyučovacího procesu – hospitace ve vyučovací hodině psychologie (kritéria pro pozorování vyučovací hodiny, záznam o průběhu vyučovací hodiny, analýza vyučovací hodiny). 5. Psychologický pojem, jeho druhy a vztahy mezi pojmy. Vymezování a vysvětlování psychologických pojmů. 6. Výběr a uspořádání učiva v psychologii. -------------------------------- 7. a) Výklad předmětu psychologie a jejích základních metod. b) Výklad systému psychologických vědních disciplín a jejich úkolů v praxi. c) Výklad podstaty duševního života. d) Výklad čití a vnímání; jednoduché psychologické pokusy k demonstraci některých zákonitostí a zvláštností vnímání. e) Výklad představivosti (představy a fantazie); jednoduché psychologické pokusy. f) Výklad paměti; jednoduché psychologické pokusy. g) Výklad učení; jednoduché psychologické pokusy. h) Výklad pozornosti; jednoduché psychologické pokusy. ch) Výklad myšlení a řeči; jednoduché psychologické pokusy. i) Výklad emocí a citů; jednoduché psychologické pokusy. j) Výklad volního procesu. k) Výklad činnosti. l) Výklad psychologie osobnosti. atd. Poznámka: Okruhy počínaje č. 7 jsou náměty pro práci v seminářích, slouží jako praktická příprava pro vlastní výstupy v hodinách psychologie v rámci pedagogické praxe na středních školách. Student zpracuje přípravu na 1 vyučovací hodinu psychologie na střední škole dle doporučené osnovy (výběr tématu dle vlastní volby) a realizuje 1 výstup s tímto tématem na semináři, po němž bude analyzována jeho vyučovací hodina ostatními studenty a proběhne sebereflexe vystupujícího studenta. Literatura (základní): Cyrusová, E. a kol.: Metodické pokyny pro výuku psychologie – cvičení. Praha 1996. Homola, M., Trpišovská, D.: Úvod do didaktiky psychologie. Olomouc 1989. Homola, M., Žáková, H.: Příručka pro vyučování psychologie na SVVŠ. Ústí nad Labem 1968. Kalhous, Z., Obst, O. a kol.: Školní didaktika. Praha 2002. Rozsypalová, M.: Metodické postupy ve vyučování psychologie na SZŠ. Praha 1987. Skalková, J.: Obecná didaktika. Praha 1999, 2007. Vízdal, F.: Didaktika psychologie I. Brno 1987. Literatura (doporučená rozšiřující): Blaškovič, O., Jurčo, M., Pardel, T.: Psychológia v obrazoch a príkladoch. Bratislava 1962. Kol.: Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno 1999. Maňák, J., Švec, V.: Výukové metody. Brno 2003. Pasch, M. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Jak pracovat s kurikulem. Praha 1998. Petty, G.: Moderní vyučování. Praktická příručka. Praha 1996. Podlahová, L.: Ze studenta učitelem. Student – praktikant – začínající učitel. Olomouc 2002. Podlahová, L.: První kroky učitele. Praha 2004. Psychológia na stredných školách (Študijní text na prípravu učiteľov psychológie na nové poňatie výchovy a vzdelávania). Bratislava 1984. Rozsypalová, M.: Ukázky z literárních děl k doplnění výuky psychologie na SZŠ. Praha 1979. Rys, S.: Příprava učitele na vyučování. Praha 1979. Silberman, M. za pomoci K. Lawsonové: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha 1997. Švec, V., Filová, H., Šimoník, O.: Praktikum didaktických dovedností. Brno 2003. Učebnice, učební texty psychologie pro různé typy středních škol. Učební osnovy předmětu psychologie pro různé typy středních škol. Pozn.: Další literatura (rozšiřující) bude doporučována na přednáškách a seminářích k jednotlivým tematickým okruhům a dílčím problémům.
- Literature
- Rozsypalová, M.: Metodické postupy ve vyučování psychologie na SZŠ. Praha 1987.
- Cyrusová, E. a kol.: Metodické pokyny pro výuku psychologie - cvičení. Praha 1996.
- Homola, M., Žáková, H.: Příručka pro vyučování psychologie na SVVŠ. Ústí nad Labem 1968.
- Homola, M., Trpišovská, D.: Úvod do didaktiky psychologie. Olomouc 1989.
- KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
- Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
- VÍZDAL, František. Didaktika psychologie. 1. vyd. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 1987, 134 s. info
- Assessment methods (in Czech)
- typ výuky: přednáška a seminář, podmínky k ukončení předmětu: aktivní účast na seminářích - min. 80 %, seminární práce: zpracování 1 přípravy na hodinu psychologie na střední škole (dle doporučené osnovy) - výběr tématu dle vlastní volby a 1 výstup s tímto tématem na semináři, výstup: ústní zkouška (zahrnuje tematické okruhy předmětu Didaktika psychologie I a II)
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2008/PSB_202