SH_C04 Dějiny hudby 16. a 17. století II. - Manýrismus

Filozofická fakulta
jaro 2008
Rozsah
6/0/0. 6 hodin za semestr. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Miloš Štědroň, CSc. (přednášející)
Garance
Mgr. MgA. Miloslav Študent
Akademie staré hudby – Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. MgA. Miloslav Študent
Rozvrh
Pá 11:40–13:15 J21, Pá 12:30–14:05 J21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednáška zkoumá hudební vývoj v období přechodu renesance k baroku (asi 1550-1650). Všímá si "manýristických" tendencí v hudbě, a to v širších souvislostech s výtvarným uměním, architekturou a především literaturou. Výchozím bodem je charakteristika a vývoj termínu "manýrismus".
Osnova
  • 1. Termín "manýrismus". Vymezení diachronní a synchronní ----- 2. Výtvarné umění, architektura, literatura, hudba: analogie ----- 3. "Manýrismus" a "baroko": shody a odlišnosti ----- 4. Nevyváženost protikladů, manýristická forma (destrukce, dezintegrace) ----- 5. Pastorální tematika, erotika ----- 6. Subjektivismus, hyperbola Zásada "imitare le parole".
Literatura
  • ŠTĚDROŇ, Miloš. Claudio Monteverdi : génius opery. Praha: Supraphon, 1985, 217 s. URL info
  • PREISS, Pavel. Panoráma manýrismu : kapitoly o umění a kultuře 16. století. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1974, 397 s. URL info
  • SYPHER, Wylie. Od renesance k baroku : proměny umění a literatury 1400-1700. 1. vyd. Praha: Odeon - nakladatelství krásné literatury a umění, 1971, 244 s. URL info
Metody hodnocení
Zkouška probíhá formou ústní zkoušky nebo písemného testu v rozsahu probrané látky a zadané literatury.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2008/SH_C04