MUII168 Practice in museum pedagogy II.

Faculty of Arts
Spring 2009
Extent and Intensity
0/4. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD.
Division of Museology – Department of Archaeology and Museology – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Pavel Holman
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course of the Museum education practice is to offer to students preparation and following realisation of museum education activity according to the idea of chosen museum institution. At the end of this course students will have practice in preparation of educational activities in the space of real museum or cultural institution.
Syllabus
  • 1. The identification of chosen museum institution and its educational activities. 2. The choice of the subjects of educational programm and sequences of its preparation. 3. Realization of educational programm in chosen museum institution
Literature
  • BENEŠ, Josef. Kulturně výchovná činnost muzeí I. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981. 153 s.
  • BENEŠ, Josef. Kulturně výchovná činnost muzeí II. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981. 109 s.
  • BENEŠ, Josef. Muzeum a výchova. Praha : Ústav pro informace a řízení v kultuře, 1980.
  • BLACK, Graham. The Engaging Museum : Developing Museums for Visitors Involvement. Routledge 2005. 308 s. ISBN-13: 978-0-415-34557-6.
  • BRABCOVÁ, Alexandra. (ed.). Brána muzea otevřená : průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea. Náchod : Juko; Praha : Nadace Open Society Fund, [2003]. 583 s. ISBN 80-86213-28-5.
  • CAULTON, Tim. Hands-on Exhibitions : Managing Interactive Museums and Science Centres. London, New York : Routledge, 2002. 155 s. ISBN 0-415-16522-9.
  • DURBIN, G., MORRIS, S., WILKINSON, S. Učení z předmětů (manuál učitele). Praha : Open Society Fund, 2001. 33 s.
  • FALK, John H., DIERKING, Lynn D. Learning from Museums : Visitor Experiences and the Making of Meaning. Oxford : AltaMira Press, 2000. 272 s. ISBN 0-7425-0295-3.
  • HAVLÍK, Vladimír, HRBEK, David, ŠOBÁŇ, Marek. Škola muzejní pedagogiky 6. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 121 s. ISBN 978-80-244-1871-1.
  • HEIN, George E. Learning in the Museum. London, New York : Routledge, 2002. 203 s. ISBN 0-415-09776-2.
  • HOOPER-GREENHILL, Eilean. Jak napsat vzdělávací strategii muzea. Praha : Open Society Fund, 1999. 35 s.
  • HOOPER-GREENHILL, Eilean. The Educational Role of the Museum. London, New York : Routledge, 1994. 340 s. ISBN 0-415-11287-7.
  • HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění : poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. Brno : CERM, 1998. 142 s. ISBN 80-7204-084-7.
  • JŮVA, Vladimír jun. Dětské muzeum : edukační fenomén pro 21. století. Brno : Paido, 2004. 263 s. ISBN 80-7315-090-5.
  • JŮVA, Vladimír jun. Výchovné možnosti muzea. Brno : Vladimír Jůva, 1992.
  • JŮVA, Vladimír jun. Vývoj německé muzeopedagogiky. Brno : Paido, 1994. 159 s. ISBN 80-901737-2-1.
  • KUŽEL, Stanislav. Interpretace v muzeu, aneb : den bez divochů a průvodců. Praha : Open Society Fund, 1999. 80 s.
  • LICHTWARK, Alfred. Výcvik nazírání na díla umělecká. Praha : Dědictví Komenského, 1915. 72 s. Příloha Věstníku Dědictví Komenského v Praze, roč. 1914 – 1915, č. 8.
  • Profesní etický kodex ICOM. Doporučení UNESCO o muzeích, kulturním a přírodním dědictví. Praha : Český výbor ICOM, Asociace českých a moravskoslezských muzeí a galerií, 1994. 57 s.
  • SLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově – Artefiletika. Praha : Karolinum UK, 1997. ISBN 80-7184-437-3.
  • SLAVÍK, Jan, WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění II (teorie a praxe artefiletiky). Praha : UK PedF, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
  • SPOUSTA, Vladimír. Krása, umění a výchova. Brno : Masarykova univerzita, 1995. 130 s. ISBN 80-210-1196-3.
  • SPOUSTA, Vladimír a kol. Metody a formy výchovy ve volném čase : kultura a umění ve výchově. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1996. 82 s. ISBN 80-210-1275-7.
  • STŘELEC, Stanislav a kol. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. 1. vyd. Brno : Paido, 1998. 189 s. ISBN 80-85931-61-73.
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Škola muzejní pedagogiky 1 : poznámky k partnerství výtvarné a muzejní pedagogiky. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 131 s. ISBN 978-80-244-1866-7.
  • TALBOYS, Graeme K. Museum Educator s Handbook. Aldershot, Brookfield : Gower, 2000. ISBN 0-556-08173-3.
  • VANČÁT, J. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha : Sdružení MAC, 2003.
Assessment methods
The course is based on consultations of the subjects of educational programm in sequences of its preparation. At the end of this course is realization of students educational programms in chosen museum institutions.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Spring 2010, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014.
  • Enrolment Statistics (Spring 2009, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2009/MUII168