FAVBPa04 Pojmy z teorie a dějin médií I

Filozofická fakulta
jaro 2011
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé sudé úterý 10:50–14:05 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je, aby studenti byli schopni:
- porozumět vazbám mezi estetickými, kulturními a ekonomickými aspekty filmového díla
- použít pojmy z teorií médií a příbuzných oborů jako užitečné pracovní nástroje
- použít informace o produkční historii a kontextu k analýze a interpretaci filmu.
Osnova
  • Historická a komparativní analýza pojmů z teorií filmu a dalších audiovizuálních médií s důrazem na dobu od roku 1945 do současnosti. Cílem přednášky je poskytnout alternativu k chronologickému systému výkladu a inspirovat posluchače k "příčnému" uvažování o konkrétních problémech. V tomto roce bude kurz inovován: pojmy estetických a kulturních teorií budeme propojovat s otázkami mediálního průmyslu, především s ohledem na systémy a praktiky mediální produkce v USA a v Evropě (tzv. production studies). Jednotlivé pojmy budou vybrány tak, aby umožňovaly zkoumat vztahy mezi rovinami kulturního textu, modu produkce a produkční kultury (tj. diskursu, komunit a identit mediálních pracovníků).
  • Soupis vybraných pojmů:
  • - mode of production/practice, alternative modes of production: difference between strategic and tactical management; conceptualizing change and persistence of the system; logic of causal relations between modes of production and style
  • - institution: production as temporary institutions and project networks
  • - authorship (both above- and below-the-line, individual/group, intentionalism)
  • - style (creative decisions, group and individual, industrial bases of)
  • - division of labor, job-role structures and hierarchies, flexible labor
  • - communities of practice: semi-permanent work groups (Helen Blair)
  • - learning: explicit and tacit knowledge, apprenticeship, on-the-job training, learning communities
  • - generation: wave/movement/school
  • - career patterns: inter-firm (boundaryless) careers
  • - creative work processes: experiment, improvisation, innovation/convention, imagination, institutionalized routines
  • - paratextuality: industrial reflexivity, making-of documentaries
  • - gender (female filmmakers, their position in crews and their styles of work)
  • - media convergence: transmedia storytelling
  • - creative clusters or cultural/industrial milieux (value-adding agglomeration)
  • - consumers: as an integral part of the production process (producing consumers, consumers as a concept guiding creative processes)
Literatura
    povinná literatura
  • Jennifer Holt – Alisa Perren (eds.), Media Industries. History, Theory, and Method. Chichester, West Sussex; Malden, MA: Wiley-Blackwell 2009.
    doporučená literatura
  • Vicki Mayer – Miranda J. Banks – John T. Caldwell (eds.), Production Studies. Cultural Studies of Media Industries. New York – London: University of California Press 2009.
  • Janet Staiger, The Hollywood Mode of Production, 1930–1960. In: David Bordwell – Janet Staiger – Kristin Thompson, The Classical Hollywood Cinema: Film Style & Mode of Production to 1960. New York: Columbia University Press 1985, s. 309–338.
  • John T. Caldwell, Production Culture. Industrial Reflexivity and Critical Practice in Film and Television. Durham: Duke University Press 2008.
  • Edward Jay Epstein, The Big Picture. The New Logic of Money and Power in Hollywood. New York: Random House 2005.
Výukové metody
Teoretická příprava.
Metody hodnocení
Povinně volitelná přednáška. Ukončení - kolokvium: písemný test.
Informace učitele
Studijní materiály a zdroje: viz studijní materiály v IS, fondy knihovny a videotéky FAV. Výuka probíhá dle rozvrhu FAV.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k periodicitě výuky: Předmět se vypisuje jednou za 3 roky, další termíny jsou: jaro 2008, jaro 2011, jaro 2014 atd.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2008, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2014.