PG_ZRUB2 Psychologie v praxi zkušenostně reflektivního učení

Filozofická fakulta
jaro 2013
Rozsah
8/12. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (přednášející), Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (zástupce)
PhDr. Soňa Cpinová (přednášející)
Mgr. Alena Černá, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Svatopluk Morávek (přednášející)
PhDr. Tomáš Novák (přednášející)
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 8. 3. 14:10–15:40 M21, Pá 22. 3. 14:10–15:40 M21, Pá 5. 4. 12:30–14:00 M21, 14:10–15:40 M21, Pá 26. 4. 12:30–14:00 M21, 14:10–15:40 M21
Předpoklady
! PG_ZKUPP4 Psychologie v praxi ZRU && ! PG_ZRU4 Psychologie v praxi ZRU
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je poskytnout studentům poznatky z psychologie vztahující se ke zkušenostně reflektivnímu učení. Snaží se usnadnit základní orientaci v chování, prožívání a motivaci klientů na akcích, podpořit jejich znalosti v kontextu vztahu lektor – klient a v komunikaci s klienty pomoci studentům identifikovat rizika práce na kurzech využívajících metody zkušenostně reflektivního učení a zvládat potencionální krize a jiné stresové situace.
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
• Rozlišovat mezi vybranými teoriemi osobnosti v kontextu zkušenostně reflektivního učení a znát jejich základní teoretická východiska;
• uvědomit si a pojmenovat možná rizika, která některé metody a techniky používané na kurzech zkušenostně reflektivního učení s sebou přináší;
• pružně reagovat na potencionální nastalé krizové situace v kontextu kurzů využívajících metody a techniky zkušenostně reflektivního učení;
• uvažovat o psychologických aspektech a důsledcích programů zkušenostně reflektivního učení v širším kontextu;
• vědět jak efektivně komunikovat a navázat kvalitní vztah s klienty na kurzech zkušenostně reflektivního učení;
Osnova
  • Osnova předmětu je tvořena vybranými tématy z oblasti psychologie, které se vztahují a především nacházejí využití ve zkušenostně reflektivním učení.
Literatura
  • FRANKL, Viktor Emanuel. Zkušenost z koncentračního tábora (Obsaž.) : Člověk hledá smysl : úvod do logoterapie. info
  • Krizová intervence pro praxi
  • ASPINWALL, L.G., & STAUDINGER, U.M. (Eds.). (2003). A Psychology of Human Strengths: Fundamental Questions and Future Directions for a Positive Psychology. Washington: APA.
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2011, 195 s. ISBN 9788024726243. URL info
  • BLATNÝ, Marek. Psychologie osobnosti : hlavní témata, současné přístupy. Vydání 1. Praha: Grada, 2010, 301 stran. ISBN 9788024734347. URL info
  • VYMĚTAL, Štěpán. Krizová komunikace a komunikace rizika. Praha: Grada publishing, 2009, 176 s. Psyché. ISBN 978-80-247-2510-9. info
  • SHEEHY, Noel. Encyklopedie nejvýznamnějších psychologů. Translated by Jiří Ogrocký. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2005, 238 s. ISBN 8086598829. info
  • PLAŇAVA, Ivo. Průvodce mezilidskou komunikací: přístupy-dovednosti-poruchy. Praha: Grada, 2005, 146 s. Psyché. ISBN 80-247-0858-2. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Pozitivní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 195 s. ISBN 80-7178-835-X. info
  • SELIGMAN, Martin E. P. Opravdové štěstí : pozitivní psychologie v praxi. Vyd. 1. Praha: Ikar, 2003, 390 s. ISBN 8024902931. info
  • Introduction to social psychology :a european perspective. Edited by Miles Hewstone - Wolfgang Stroebe - Goeffrey M. Stephenson. 2nd ed. Cambridge: Blackwell Publishers, 1996, xxii, 698. ISBN 0-631-18585-2. info
  • CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. O štěstí a smyslu života :můžeme ovládat své prožitky a ovlivňovat jejich kvalitu? Praha: Lidové noviny, 1996, 399 s. ISBN 80-7106-139-5. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Povídej-naslouchám. 1. vyd. Praha: Návrat, 1993, 105 s. ISBN 80-85495-18-X. info
Výukové metody
Jednotlivé lekce kurzu budou realizovány formou přednášky. Lekce budou zpravidla probíhat v učebně M21 (Joštova, 13).
Metody hodnocení
Na závěr kurzu student vypracuje odbornou esej v rozsahu 2 - 3 normostran o tématu, které ho v rámci výuky nejvíce zaujalo. Texty odevzdávejte mailem na adresu acor@acor.cz Pro ukončení kurzu je třeba rovněž podepsat prezenční listinu kurzu a na mail acor@acor.cz odevzdat formulář zpětné vazby, který bude dostupný v závěrečné lekci kurzu. Veškeré podrobnosti o ukončení najdete předně na webu www.acor.cz v ELFové podpoře. Nedodržení termínů a podmínek znamená nemožnost ukončit předmět.
Informace učitele
http://www.acor.cz
Odkaz na e-learningovou oporu předmětu: http://elf.phil.muni.cz/elf/course/view.php?id=3374 Tento kurz je realizován v rámci projektu Zkušenostní a reflektivní učení - podpora odborné přípravy studentů (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0202) spolufinancovaného z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2014.