FF:VIKBB76 Sociální inovace v knihovnách - Informace o předmětu
VIKBB76 Sociální inovace v knihovnách
Filozofická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/0/1. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Štefek (přednášející)
Mgr. Eva Víchová (přednášející) - Garance
- PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Kubisová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 10:00–15:40 C128
- Předpoklady
- Zájem o sociální inovace, design služeb, UX, komunitní roli knihoven.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- Informační studia a knihovnictví (program FF, B-IS) (2)
- Cíle předmětu
- Vhled do myšlenkového a teoretického rámce sociálních inovací. Hledání možností komunitní role knihoven. Příležitost navrhnout vlastní projekt a službu s možností reálného dopadu. Rozvoj týmové práce. Zážitek design sprintu a týmové práce. Po absolvování předmětu bude student schopen: orientovat se v oblasti sociálních inovací knihovních a informačních služeb, využívat základy komunitního mapování, pracovat designovým procesem a s pomocí vybraných metod designu služeb.
- Osnova
- - komunitní role knihoven, sociální inovace v českých knihovnách a v zahraničí, teorie metody design sprint;
- - mapování okolí knihovny: komunit, cílových skupin, příležitostí, bariér, stakeholderů, možností financování;
- - analýza dat, definice cíle (designové výzvy), mapování cesty uživatele;
- - ideace, inspirace, rešerše, skicování návrhů služeb;
- - prototypování, storyboarding, cesta službou;
- - testovací scénáře a hypotézy, uživatelské testování, reframing prototypu služby, návrh iterace a dalšího postupu;
- - týmová prezentace prototypů sociálně-inovačních služeb.
- Literatura
- doporučená literatura
- MURRAY, Robin, CAULIER-GRICE, Julie, MULGAN, Geoff. The open book of social innovation [electronic resource]. London: National Endowment for Science, Technology and the Art: Young Foundation, - Social innovator series : ways to design, develop and grow s
- STICKDORN, Marc a Jakob SCHNEIDER. This is service design thinking: basics, tools, cases. Hoboken: Wiley, 2011. ISBN 978-1-118-15630-8.
- KNAPP, Jake. Sprint: jak vyřešit velké problémy a otestovat nové myšlenky v pouhých pěti dnech. Brno: Jan Melvil Publishing, 2017. Žádná velká věda. ISBN 978-80-7555-023-1.
- PROTIVÍNSKÝ, Tomáš, Milan HRUBEŠ a Petr ČÁP. Komunitní činnost veřejných knihoven v procesech integrace sociálně znevýhodněných osob: výzkumná zpráva [online]. [Praha: Centrum občanského vzdělávání, 2015]. Dostupné z: http://www.obcanskevzdelavani.cz/dow
- Výukové metody
- teoretická příprava, workshopy, terénní praktické cvičení
- Metody hodnocení
- Přítomnost v hodinách je povinná, vzhledem k problematické absenci při výrazně týmové aktivitě, jakou je design sprint. (Jakmile jeden člen týmu vypadne z procesu, nemůže se znovu plnohodnotně znovu zapojit.) Kurz je hodnocen pouze prospěl/neprospěl na základě účasti a existujícího, otestovaného a prezentovaného prototypu sociálně-inovační služby. Další práce na realizaci vzniklých prototypů služeb bude po schválení možná v předmětu Terénní projekt.
- Informace učitele
- Výuka bude probíhat ve dnech: 18. 2., 19. 2., 20. 2., 21. 2. vždy od 9.00 do 14.00. Místo bude upřesněno.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2019/VIKBB76