TCZJ14 Doplňkový jazykový seminář II

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Bc. Robert Milič (přednášející)
PaedDr. Bc. Roman Vojtechovský (pomocník)
Garance
PaedDr. Bc. Roman Vojtechovský
Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
TCZJ14/01: Út 18:00–19:40 D32, R. Milič
TCZJ14/02: Út 16:00–17:40 D32, R. Milič
TCZJ14/1: Rozvrh nebyl do ISu vložen. R. Milič
TCZJ14/2: Rozvrh nebyl do ISu vložen. R. Milič
Předpoklady
TCZJ04 Doplňkový jazykový seminář I
Doporučuje se současné zapsání následujících souvisejících předmětů: TCZJ12 Český znakový jazyk II, TCZJ10 Jazyková cvičení II, TCZJ13 Cvičení v českém znakovém jazyce II, TCZJ15 Konverzace II Prerekvizita: TCZJ04 Doplňkový jazykový seminář I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz klade důraz na hlubší seznámení studentů s klasifikátory a specifikátory tvaru a velikosti, které tvoří zvláštní sémantickou skupinu a vyskytují se v produktivním lexikonu českého znakového jazyka. Klasifikátory fungují jako zástupné znaky za osoby, zvířata a ostatní objekty jako celek, a nebo jen jejich části (např. nohy, tlapy, oči). Specifikátory tvaru a velikosti mají deskriptivní povahu.
Výstupy z učení
Na konci kurzu student rozumí užití všech skupin klasifikátorů a specifikátorů v českém znakovém jazyce. Nejčastější zástupce jednotlivých skupin sám aktivně užívá ve vlastním projevu.
Osnova
  • Klasifikátor celého předmětu; Klasifikátor držení/uchopení; Klasifikátor části těla; Klasifikátor doteku; Specifikátor tvaru a velikosti.
Literatura
    doporučená literatura
  • PEJŠMANOVÁ, Barbora. Dětská řeč – výskyt klasifikátorů českého znakového jazyka v projevu neslyšícího dítěte. Praha, 2012. Bakalářská práce. Univerzita Karlova v Praze. Filozofická fakulta. Vedoucí práce Jitka Motejzíková.
  • MOTEJZÍKOVÁ, Jitka. Simultánnost v českém znakovém jazyce. Praha, 2007. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze. Filozofická fakulta. Vedoucí práce Alena Macurová.
  • TIKOVSKÁ, Lenka. Klasifikátory českého znakového jazyka. Praha, 2006. Bakalářská práce. Univerzita Karlova v Praze. Filozofická fakulta. Vedoucí práce Alena Macurová.
  • MACUROVÁ, Alena – VYSUČEK, Petr. Poznáváme český znakový jazyk. Klasifikátorové tvary ruky. Speciální pedagogika. 2005, roč. 15, č. 4, s. 22–35.
  • Sign language : an international handbook. Edited by Roland Pfau - Markus Steinbach - B. Woll. Berlin: De Gruyter Mouton, 2012, xii, 1126. ISBN 9783110204216. info
  • OKROUHLÍKOVÁ, Lenka. Notace - zápis českého znakového jazyka. Vyd. 1. - dotisk [i.e. 2., o. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008, 133 s. ISBN 9788087153932. info
  • TIKOVSKÁ, Lenka a Naďa HYNKOVÁ DINGOVÁ. Vizualizace prostoru a klasifikátory v českém znakovém jazyce - praktická cvičení. Edited by Radka Nováková. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008, 1 DVD-vide. ISBN 9788087153765. info
  • VALLI, Clayton a Rob HILLS. The Gallaudet dictionary of American Sign Language. Illustrated by Peggy Swartzel Lott - Daniel Renner. Washington, D.C.: Gallaudet University Press, 2005, xii, 558. ISBN 1563682826. info
  • Dictionary of British Sign Language/English. Edited by Mary Brennan - David Brien. 1st pub. Boston: Faber and Faber, 1992, xxxiv, 108. ISBN 9780571143467. info
Výukové metody
seminář vedený v českém znakovém jazyce; práce s lektorem v hodině; cvičení, rozbor příkladů, diskuze; názorně-demonstrativní metoda – práce s obrazem a videem; samostatné výstupy v semináři
Metody hodnocení
Podmínkou ke splnění předmětu je povinná účast (alespoň 70 %) a plnění domácích úkolů. Z domácích úkolů je nutné získat v součtu alespoň 70 % maximálního počtu bodů. Po zaslání domácího úkolu učiteli je úkol ohodnocen a případně vrácen k opravě. Oprava a opětovné zaslání úkolu učiteli je možná jen jednou u každého úkolu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022.