PHNG Epistemologie pro pokročilé

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Mgr. Zdeňka Jastrzembská, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Josef Krob, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Marek Picha, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Marek Picha, Ph.D.
Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 10:00–11:40 A11
Předpoklady
! PH2219 Epistemologie III
bakalářská zkouška
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámení posluchače se současným stavem disciplíny na základě komentovaného čtení klíčových textů epistemologie 20. století (od Jamese, přes Russella, Quina, až po Tichého). Zvláštní důraz je kladen na seminární způsob práce, tj. na porozumění, interpretaci a kritické hodnocení vybraných textů.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen analyzovat texty moderních epistemologických koncepcí a na základě jejich kritického posouzení a srovnání formulovat hlavní otázky a problémy lidských poznávacích aktivit.
Osnova
James: Pragmatická koncepce pravdy
Stroud: The Problem of External World
Conee: Is Knowledge Contextual?
Zagzebski: Virtues of the Mind
Formální epistemologie a logika
Implicitní přesvědčení, explicitní přesvědčení a problém vševědoucnosti
Fitchův paradox poznatelnosti
Hempel, Oppenheim: Studie z logiky vysvětlení
Russell: O indukci
Quine: Naturalizace epistemologie
Davidson: Mýtus subjektivního
Literatura
    doporučená literatura
  • SELLARS, Roy Wood. The principles, perspectives, and problems of philosophy : (an exploration in depth). 1st ed. New York, N.Y.: Pageant Press International Corp., 1970, 471 s. info
    neurčeno
  • PUTNAM, Hilary. Realismus s lidskou tváří (Obsaž.) : Co po metafyzice? : Hilary Putnam a Richard Rorty o realismu a relativismu. info
  • QUINE, W. V. Od stimulu k vědě. Translated by Jaroslav Peregrin. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 2002, 151 s. ISBN 80-7007-157-5. info
  • CARNAP, Rudolf. The logical syntax of language. Translated by Amethe Smeaton. London: Kegan Paul, Trench, Trubner, 1937, xvi, 352,. info
Výukové metody
Rozbor textu na základě domácí teoretické přípravy.
Metody hodnocení
Závěrečné hodnocení je určeno součtem tří dílčích činností:
domácí příprava (až 25 %)
aktivita v hodině (až 25 %)
závěrečný test (až 50 %)

Hodnotící škála vypadá takto:
A: 100-75 %
B: 74-70 %
C: 69-65 %
D: 64-60 %
E: 59-55 %
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025, jaro 2026.