SPVSJUDid2 Didactics of Spanish 2

Faculty of Arts
Spring 2022
Extent and Intensity
1/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Milada Malá, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Petr Stehlík, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Petr Stehlík, Ph.D.
Department of Romance Languages and Literatures – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Milada Malá, Ph.D.
Supplier department: Department of Romance Languages and Literatures – Faculty of Arts
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The course aims to extend the basic preparation of students for pedagogical practice. Another important goal is to make students acquainted with the process of acquiring the four language skills (reading, writing, speaking, listening) and linguistic means (grammar, vocabulary, pronunciation). Last but not least, attention will be focused on error handling + feedback.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude schopen
· orientovat se na základě získaných filologických znalostí v problematice didaktiky cizích jazyků a vyvozovat závěry pro vytváření strategií v rámci vlastní pedagogické praxe;
· objasnit a akceptovat zásady tvorby kurikula (identifikovat kritická či dynamická místa) a dalších dokumentů SŠ, jakož i shrnout a zdůvodnit smysl a cíl vzdělávání v kontextu daného vzdělávacího oboru na SŠ;
· participovat na průběžné inovaci školního kurikula a s oporou v teoretických poznatcích oboru argumentovat ve prospěch navržených pedagogických koncepcí i strategií k jejich naplňování;
· koncipovat výuku podle úrovně studentů a požadavků školy, tj. stanovovat cíle, vytvářet učební úlohy k rozvoji studentů a vést je k efektivní spolupráci v podmínkách vyučovacího předmětu i celé školy;
· určovat a aplikovat nástroje hodnocení vzhledem k formulovaným cílům vzdělávacího programu a individuálním předpokladům žáků, a také rozlišovat, odhalovat, stimulovat a rozvíjet individuální osobnostní kvality žáků, v rámci výuky SJaL identifikovat vzdělávací potřeby a zájmy žáků, hledat cesty, jak žáky ve výuce tohoto předmětu podněcovat aj.
· uplatnit digitální prostředky podporující efektivitu výuky daného předmětu. Student uplatňuje technologie ve výuce tak, aby sloužily jako prostředek učení žáků a rozvoje jejich IT kompetencí.
Syllabus
  • 1) Receptive language skills - training and feedback
  • 2) Productive language skills - training and feedback
  • 3) Teaching pronunciation
  • 4) Teaching grammar
  • 5) Teaching vocabulary
  • 6) Types, structure of lesson unites
  • 7) Warmers. Curriculum. Textbook.
  • 6) Audiovisual resources and IT in the classroom.
  • 7) Authentic materials and language games in the classroom.
  • 9) Control, testing, evaluation and feedback.
Literature
    recommended literature
  • Cassany, Daniel.; Luna, Marta i Sanz, Glòria. Enseñar lengua. Barcelona: Graó, 2008.
  • Gutiérrez Araus, M.L.:Problemas fundamentales de la gramática del español como 2/L, Madrid, Arco Libros,2004
  • CASSANY, D. (2005). Expresión escrita en L2/ELE. Madrid. Arco libros.
  • Moreno García, C.: Materiales, estrategias y recursos para la enseñanza del español como 2/L, Madrid, Arco Libros, 2011
  • Romero Gualda, M.: Léxico del español como segunda lengua: aprendizaje y enseñanza, Madrid, Arco Libros, 2008
  • ALONSO, Encina. Cómo ser profesor/a y querer seguir siéndolo. 1. ed. Madrid: Edelsa Grupo Didascalia, 1994, 191 s. ISBN 8477110719. info
Teaching methods
Lectures, seminars, class discussion, homework.
Assessment methods
active approaching in classes final project oral examination
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Information on course enrolment limitations: Pouze pro uchazeče o učitelskou způsobilost.
The course is also listed under the following terms Spring 2023.
  • Enrolment Statistics (Spring 2022, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2022/SPVSJUDid2