FF:ZSVPP01J Teaching Practice I. - Course Information
ZSVPP01J Teaching Practice I. (one-field study)
Faculty of ArtsSpring 2022
- Extent and Intensity
- 0/0/0. 6 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Dorota Egerlová (assistant)
Mgr. Jana Fantová (assistant)
Mgr. Jakub Vojta, Ph.D. (alternate examiner) - Guaranteed by
- Mgr. Jakub Vojta, Ph.D.
Department of Philosophy – Faculty of Arts
Supplier department: Department of Philosophy – Faculty of Arts - Prerequisites (in Czech)
- PHUZDD1_1 Teaching Methodology Workshop || PHUZKDD1 Teaching Methodol. Workshop I
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Upper Secondary School Teacher Training in Social Studies Basics (programme FF, N-ZA_) (2)
- Course objectives (in Czech)
- Praxe studentů učitelství na FF je explicitně rozčleněna do tří oblastí: Jedná se o oblasti: (1) Utváření sebepojetí učitele, (2) Utváření podmínek a příležitostí pro učení, (3) Oblast didaktická. Napříč všemi třemi navazujícími předměty jsou ve vzájemné provázanosti nastavovány propedeutické i oborově didaktické cíle, jejichž dosažení je předpokladem pro kvalitní výkon profese učitele. V rámci každé z praxí jsou navázány cíle na tyto konkrétní oblasti, a to v různé míře. Cíle, které jsou vázány na Pedagogickou praxi I, se objevují i v Pedagogických praxích II a III, neboť profesní přípravu učitelů považujeme na kontinuální, pokračující dalším profesním rozvojem, pro který mohou nadále platit téže cíle. V rámci Pedagogické praxe I jsou v popředí propedeutické cíle, které jsou determinantou pro cíle oborově didaktické. Pro Pedagogickou praxi I jsou nastaveny následující obecné (vzdělávací) cíle: •Studenti utvářejí svá sebepojetí učitele. •Studenti jsou schopni reflektovat svoji praxi. •Studenti dokáží vyhodnotit, jaké didaktické dovednosti v rámci praxe rozvinuli a jakým způsobem.
- Learning outcomes (in Czech)
- (1) Oblast utváření sebepojetí učitele: Student reflektuje svoji praxi. Student o sobě přemýšlí jako o učiteli. Student si uvědomuje, jaké je spektrum činností spjatých s výkonem profese učitele. Student průběžně vyhodnocuje, v čem se cítí jistě, a v čem naopak potřebuje více podpory. (2) Oblast utváření podmínek a příležitostí pro učení: Student v kontextu své praxe vyhodnocuje, jak lze nastavovat a udržovat podmínky pro učení. Student vnímá žáky jako individuality. Student vyhodnocuje, zda se mu daří podporovat žákovské učení skrze komunikaci. (3) Oblast didaktická: Student dokáže připravit plán výuky a poté jej reflektovat v kontextu průběhu výuky.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Reflexe a její význam v profesní přípravě učitele. 2. Učitel a jeho sebepojetí. 3. Profesiogram profese učitele. 4. Regulace výuky. 5. Individualizace výuky. 6. Komunikace jako prostředek učení. 7. Designování plánu výuky.
- Teaching methods (in Czech)
- Pedagogická praxe I je první ze série tří praxí tvořících součást profesní přípravy studentů učitelství. Praxe jsou graduálně uspořádané tak, aby odpovídaly měnícím se potřebám studentů učitelství během jejich profesní přípravy. V rámci Praxe I proto převažují činnosti, v nichž je student v roli pozorovatele. Metody uplatněné v rámci praxe jsou následující: stínování, náslech orientovaný na jeden třídní kolektiv, vedení vlastní výuky, vedení tandemové výuky společně s provázejícím učitelem, reflexe praxe. Časová dotace činností: 12 hodin stínování (2 dny po šesti hodinách) + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem 18 hodin náslechu výuky s orientací na jednání žáků ve výuce i mimo ni (3 celé dny po šesti hodinách, celý den u jedné třídy, tzn. bez orientace pouze na předměty dle studované aprobace) + 3 hodiny reflexe s provázejícím učitelem 4 vyučovací hodiny vlastní výuky + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem 6 vyučovacích hodin výuky v tandemu + 3 hodiny reflexe s provázejícím učitelem 20 hodin dalších činností přímo ve škole (např. stínování učitele mimo vyučovací hodiny; seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou ad.; studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků ad.; účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech ad.; reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF); plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod.; hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení) ad.
- Assessment methods (in Czech)
- https://www.phil.muni.cz/student/pedagogicke-praxe
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: Předmět je určen pouze pro studenty s imatrikulací od 2021. - Listed among pre-requisites of other courses
- Enrolment Statistics (Spring 2022, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2022/ZSVPP01J