CORE028 Komunismus v 21. století: Případ Asie

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Bc. Denisa Hilbertová, M.A. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Dušan Vávra, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
Mgr. Bc. Denisa Hilbertová, M.A.
Seminář čínských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Denisa Hilbertová, M.A.
Dodavatelské pracoviště: Seminář čínských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Předpoklady
TYP_STUDIA(BM) && FORMA(P) && !(PROGRAM(B-CS_) || OBOR(FBCSpV))
Předmět je určen studujícím v prezenčním bakalářském a pětiletém magisterském cyklu s výjimkou studijního programu Čínská studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Cíle předmětu
Střet ideologií definoval vývoj ve 20. století. Téměř polovina světa podporovala ideologii komunismu během Studené války. Dnes se oficiálně ke komunismu hlásí pět zemí světa – z toho hned čtyři se nachází v Asii v těsné blízkosti – Čína, Vietnam, Laos a Severní Korea. Komunismus není mrtvá ideologie, právě naopak. Komunismus se v těchto zemích přetransformoval dle „lokálních specifik a charakteristik“. A jak již vývoj ukazuje, nepochybně bude hrát významnou roli i ve století současném. A to nejenom vzhledem k ekonomické síle ČLR, ale právě i z důvodu tradice přizpůsobování komunistických myšlenek na domácí asijské podmínky. Kurz představí vývoj ideologie, její transformace do soudobých různorodých podob a možnosti manipulace populace na příkladu komunismu v Asii.
Výstupy z učení
Kurz má několik cílů. Prvním je představení mechanismů manipulace s ideologií, její šířením a potencionální dopad na obyvatelstvo. Vzhledem k růstu populismu po celém světě je nezbytné, aby se studenti naučili rozpoznávat základní mechanismy šíření politické propagandy na konkrétních příkladech. Druhým cílem je osvětlení regionálních a kulturních specifik, které mohou vést k úspěšnému ideologickému šíření, tedy analýza a komparace komunistických režimů v Číně, Severní Koreji, Laosu a Vietnamu, s přesahy do sousedních zemích s kratšími komunistickými režimy, jako např. Kambodža. Za třetí, studenti budou mít možnost procvičit si argumentační schopnosti a vytvoření vlastního názoru Pozornost bude věnována především následujícím okruhům: • Nástup komunistů k moci, mezinárodní situace • Srovnání ideologie, propagandy a vůdců • Důsledky režimů a současný vývoj Na konci tohoto kurzu bude student schopen: • definovat hlavní rozdíly v komunistické ideologii uvedených režimů • analyzovat dopad daných režimů na vnitřní i mezinárodní situaci • popsat nejvýznamnější mezníky sledovaných asijských komunistických vlád
Osnova
  • 1) Úvodní hodina Autoritářské režimy Jak se stát tyranem? Psychologie davu 2)Jak komunismus ovládl polovinu světa? Srovnání politické a sociální situace na kontinentech na konci 19. a počátku 20. století Predispozice úspěšné komunistické transformace Marxismus/Lenismus/Stalinimus Role Kominterny 3)Čína Role Kominterny ČLR a upevnění moci KSČ Maoismus 4)Komunismus s čínskou charakteristikou – Čína na přelomu staletí Dengismus Tři reprezentanti Harmonická společnost Xi Jinpingovi myšlenky 5)Čína dnes Velký bratr Tě sleduje – Credit Score System Komunismus v každodenním životě Číňanů Nenápadný export komunistické ideologie 6)Severní Korea Vznik KLDR Kim3 a dědičná diktatura? Čučche 7)Severní Korea Nejutajenější režim světa Jak se žije v KLDR? Propaganda v. realita 8)Vietnam Dekolonizace a komunismus Vietnamská válka jako klíč 9)Vietnam Komunismus dláždí cestu autoritářskému kapitalismu 10)Laos Laos a Kambodža jako zapomenuté oběti Vietnamské války Pol Pot 11)Srovnání Srovnání zemí a jednotlivých vůdců Význam zahraničních intervencí Mezinárodní vazby v éře komunismu 12)Krize kapitalismu a demokracie? Zrádná cesta populismu Extremismus mezi námi
Literatura
    doporučená literatura
  • Barbara Demick. Nothing to Envy. Ordinary Lives in North Korea. Spiegel & Grau, 2010.
  • Yong Chang. Mao. Příběh, který možná neznáte. Praha : Beta, 1996.
  • Haign Ngor. Survival in the Killing Fields, Basic Books, 2003
  • Andrei Lankov. The Real North Korea: Life and Politics in the Failed Stalinist Utopia. Oxford University Press, 2013.
  • Philip Short. Pol Pot. Dějiny zlého snu, Praha: BB/art, 2005
Výukové metody
Přednášky
Metody hodnocení
1) Domácí příprava a aktivita v průběhu semestru. V průběhu kurzu studenti zhlédnou několik filmů, které budou průběžně hodnotit v předmětovém fóru. 2) Multiple-choice test. Úspěšné napsání testu znamená udělení kolokvia.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, jaro 2024.