F8282 School physics and its textbook picture 2

Faculty of Science
Autumn 2005
Extent and Intensity
1/2. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr. (lecturer)
doc. RNDr. Aleš Lacina, CSc. (lecturer)
doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr. (seminar tutor)
doc. RNDr. Aleš Lacina, CSc. (seminar tutor)
prof. RNDr. Jan Novotný, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. RNDr. Aleš Lacina, CSc.
Physics Section – Faculty of Science
Timetable
Mon 7:00–7:50 04017, Mon 8:00–9:50 04017
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět se věnuje tématům středoškolské fyziky a zejména způsobu jejich prezentace v současné české učebnicové literatuře. Jednotlivé učebnice analyzuje jak z hlediska koncepčního, tak z hlediska zpracování dílčích témat a orientuje posluchače i v doplňkových literárních pramenech (starší středoškolské učebnice, učebnice pro nižší stupeň škol, učebnice vysokoškolské, časopisecká a popularizační literatura). Provádí jejich srovnávací analýzu a rozebírá diskutabilní, či dokonce defektní, pasáže těchto textů. V případě potřeby nabízí alternativní možnosti výkladu až po konkrétní doporučení a návody. Upozorňuje na možnosti využití nedostatků učebnicového textu jak při výuce fyziky, tak při obecné výchově k přesnému kritickému myšlení.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Elektřina a magnetismus (historie discipliny, její současný stav, vývoj učebnicového zpracování, výběr a řazení témat, rozbor věcných a pedagogických nedostatků, konkrétní příklady, alternativní postupy). 2. Optika (historie discipliny, její současný stav, vývoj učebnicového zpracování, výběr a řazení témat, rozbor věcných a pedagogických nedostatků, konkrétní příklady, alternativní postupy). 3. Speciální teorie relativity (historie discipliny, její současný stav, vývoj učebnicového zpracování, výběr a řazení témat, rozbor věcných a pedagogických nedostatků, konkrétní příklady, alternativní postupy) (historie discipliny, její současný stav, vývoj učebnicového zpracování, výběr a řazení témat, rozbor věcných a pedagogických nedostatků, konkrétní příklady, alternativní postupy). 4. Fyzika mikrosvěta (historie discipliny, její současný stav, vývoj učebnicového zpracování, výběr a řazení témat, rozbor věcných a pedagogických nedostatků, konkrétní příklady, alternativní postupy).
Literature
  • Středoškolské učebnice fyziky a další literatura dle doporučení učitele
  • ARONS, A. B. Teaching introductory physics. New York: John Wiley & Sons, 1996, xiv, 153. ISBN 0471137073. info
Assessment methods (in Czech)
Klasická přednáška, seminární cvičeni. Kolokvium má charakter širší rozpravy o tématice předmětu.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2007 - for the purpose of the accreditation, Autumn 2010 - only for the accreditation, Spring 2002, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2011 - acreditation, spring 2012 - acreditation.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/autumn2005/F8282