XS051 Teorie výchovy a řešení výchovných problémů

Faculty of Science
Autumn 2005
Extent and Intensity
2/0. 2 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (lecturer)
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (lecturer)
PhDr. Jarmila Svobodová, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Institute for Research in School Education – Specialized Units – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Předmět je zaměřen na vytváření základů výchovných kompetencí učitele, a kromě toho disponován k vytváření a posilování integračních vazeb mezi všemi jeho profesními kompetencemi. Výchovou přitom rozumíme systém pomoci žákovi(studentovi) v procesech jeho personalizace, socializace a enkulturace, vytváření a realizaci příležitostí jeho optimálního rozvoje, který směřuje k aktivní, samostatné, tvořivé, humánní a demokratické životní orientaci. Z hlediska učitele považujeme v tomto smyslu za stěžejní jeho způsobilost zahrnující především specifické kompetence osobnostní, psychopedagogické, komunikativní a také specifické kompetence řídící, poradenské a konzultativní.
Syllabus (in Czech)
  • Hodnotová orientace současnosti a výchova; Normativní a situační pojetí výchovy; Žák (student) ve výchovné situaci; Učitel v roli vychovatele; Etické aspekty v práci učitele; Kázeň a ukázněnost jako společenské a pedagogické jevy; Agresivita a šikana dětí jako výchovné problémy; Metodika etické výchovy; Rodinná výchova dětí školního věku; Výchovné činnosti třídního učitele; Metodika výchovy k trvale udržitelnému rozvoji; Možnosti alternativní výchovy; Výchova ke zdravému životnímu stylu a zdravá škola; Dítě ve sféře vlivů společenského prostředí
Literature
  • STŘELEC,S.(ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: MSD, 2004. 155s. ISBN 80-86633-217
  • PELIKÁN, J.Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995. 234s. ISBN 80-85498-27-8
  • LANGOVÁ, M. -VACÍNOVÁ, Marie. Jak se to chováš? Praha: Empatie 1994. 84 s. ISBN 80-901618-5-5
  • BŮŽEK, A. - MICHALÍK, J. Informatorium (nejen) o právech dítěte. Olomouc: UP, 2000. ISBN 80-244-0054-5
  • VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. 121s. ISBN 80-7041-148-1
  • ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. 95 s. ISBN 80-7178-049-9
  • HORKÁ, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21.století.Brno:MSD,s.r.o.,2005.158s.ISBN 80-210-3750-4
  • SVOBODOVÁ, J. Zdravá škola včera a dnes. Brno: Paido 1998.
  • STŘELEC, S. et al. Kapitoly z rodinné výchovy. Praha: Fortuna, 1992. 157 s. ISBN 80-85298-84-8
  • ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. 302s. ISBN 80-85866-15-3
  • KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997. 127s. ISBN 80-7178-123-1
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. 495s. ISBN 80-7178-170-3
  • STŘELEC,S.(ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno:MU, 2005.214s. ISBN 80-210-3687-7
  • KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova. Prešov: ManaCon, 1996. 231s. ISBN 80-85668-34-3
  • SVOBODOVÁ, J., JŮVA,V. Alternativní školy. Brno: Paido, 1995, 1996.
  • HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Brno: Paido, 2000. 127s. ISBN 80-85931-85-0
Assessment methods (in Czech)
Požadavky ke zkoušce včetně výběru a realizace jednoho z úkolů: 1. Nástin rozbor a řešení výchovné situace - rozsah 5-8 stran; 2. Námět pro pedagogickou etudu- rozsah 5-8 stran
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Spring 2008 - for the purpose of the accreditation, Spring 2011 - only for the accreditation, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, spring 2012 - acreditation, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, spring 2018, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/autumn2005/XS051