PřF:Bi6290 Human paleogenetics - Course Information
Bi6290 Human paleogenetics
Faculty of ScienceSpring 2008
- Extent and Intensity
- 2/0. 2 credit(s) (fasci plus compl plus > 4). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Department of Experimental Biology – Biology Section – Faculty of Science
Contact Person: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. - Timetable
- Wed 10:00–11:50 Bpg
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 17 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives (in Czech)
- Cílem přednášky je seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů. Budeme snažit odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? A jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? nebo Jak jsme osídlili svět?
- Syllabus (in Czech)
- 1) Genetika a antropologie, paleogenetika. 2) Metody studia historie populací. Mechanizmy evoluce – mutace, přírodní výběr, genetický drift a genový tok. Dva příklady studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů. 3) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce. 5) Hledání našeho společného předka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila, analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA. 6) Genetická rozmanitost uvnitř populací člověka - geografická distribuce genetické rozmanitosti. 7) Genetické rozmanitost mezi lidskými populacemi - Genetická vzdálenost a její stanovení. Proč jsou subsaharské africké populace geneticky vzdálenější od populací ostatních? Genetická vzdálenost jako důsledek rozdílů v genovém toku (Out of Africa + multiregionální model). Představy o dávné migraci. 8) Kolik jsme měli předků? Velikost populace - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze. 9) Neandrtálská DNA - Analýza aDNA člověka - nástrahy, problémy, řešení. Analýza první a druhé neandrtálské DNA. Byli Neandrtálci odděleným druhem nebo jen odlišným poddruhem? Křížili jsme se s Neandrtálci? Další nálezy a izolace neandrtálské DNA. Analýza jaderných sekvencí a sekvencování genomu Neandrtálce. 10) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa"
- Assessment methods (in Czech)
- Předmět je zakončen ústní zkouškou, pro jejíž úspěšné zvládnutí je nezbytným předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Teacher's information
- http://is.muni.cz/www/2538/sylabus_paleogenetika_cloveka.html
- Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/spring2008/Bi6290