Bi6290 Human paleogenetics

Faculty of Science
Spring 2008
Extent and Intensity
2/0. 2 credit(s) (fasci plus compl plus > 4). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Department of Experimental Biology – Biology Section – Faculty of Science
Contact Person: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Timetable
Wed 10:00–11:50 Bpg
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 17 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem přednášky je seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů. Budeme snažit odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? A jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? nebo Jak jsme osídlili svět?
Syllabus (in Czech)
1) Genetika a antropologie, paleogenetika. 2) Metody studia historie populací. Mechanizmy evoluce – mutace, přírodní výběr, genetický drift a genový tok. Dva příklady studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů. 3) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce. 5) Hledání našeho společného předka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila, analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA. 6) Genetická rozmanitost uvnitř populací člověka - geografická distribuce genetické rozmanitosti. 7) Genetické rozmanitost mezi lidskými populacemi - Genetická vzdálenost a její stanovení. Proč jsou subsaharské africké populace geneticky vzdálenější od populací ostatních? Genetická vzdálenost jako důsledek rozdílů v genovém toku (Out of Africa + multiregionální model). Představy o dávné migraci. 8) Kolik jsme měli předků? Velikost populace - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze. 9) Neandrtálská DNA - Analýza aDNA člověka - nástrahy, problémy, řešení. Analýza první a druhé neandrtálské DNA. Byli Neandrtálci odděleným druhem nebo jen odlišným poddruhem? Křížili jsme se s Neandrtálci? Další nálezy a izolace neandrtálské DNA. Analýza jaderných sekvencí a sekvencování genomu Neandrtálce. 10) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa"
Assessment methods (in Czech)
Předmět je zakončen ústní zkouškou, pro jejíž úspěšné zvládnutí je nezbytným předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
Teacher's information
http://is.muni.cz/www/2538/sylabus_paleogenetika_cloveka.html
The course is also listed under the following terms Spring 2008 - for the purpose of the accreditation, Spring 2011 - only for the accreditation, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, spring 2012 - acreditation, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021, Spring 2022, Spring 2023, Spring 2024, Spring 2025, Spring 2026.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/spring2008/Bi6290