PřF:XS490 Did. env. výchovy - Course Information
XS490 Didaktika environmentální výchovy
Faculty of ScienceSpring 2021
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Vladislava Kolářová (seminar tutor), Mgr. Jiří Vorlíček (deputy)
- Guaranteed by
- doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D.
Department of Botany and Zoology – Biology Section – Faculty of Science
Contact Person: doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D.
Supplier department: Department of Botany and Zoology – Biology Section – Faculty of Science - Timetable
- Mon 1. 3. to Fri 14. 5. each odd Friday 10:00–13:50 Z6,02006
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 22 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives (in Czech)
- Student se seznámí se směry EV v ČR a ve světě, kurikulárními dokumenty a relevantními zdroji pro EV. Student se orientuje v RVP G v souvislosti s EV okruhy a podrobně se seznámí s Doporučenými očekávanými výstupy průřezového tématu EV pro gymnázia. Student se orientuje v klíčových tématech DOV EV a jejich očekávaných výstupech. Student se seznámí s metodami, které mohou vést žáky aktivizující formou k očekávaným výstupům EV Student porovnává vzdělávací metody, programy a projekty podporující environmentální gramotnost žáků a studentů. Student kriticky hodnotí získané zkušenosti a poznatky o metodách a formách výuky a přemýšlí o jejich účelném využité v praxi. Student se aktivně zapojuje a sdílí své názory, postřehy a zkušenosti. Student aplikuje získané znalosti a dovednosti v oblasti EV.
- Learning outcomes (in Czech)
- Studen bude po absolvování předmětu schopen: popsat věkové a vývojové aspekty v EV znát základní kurikulární a legislativní dokumenty relevantní pro EV porovnat a kriticky hodnotit metody a metodické postupy využívané v EV orientovat se v DOV EV a navrhnout vhodné metody pro dosažení očekávaných výstupů v jednotlivých klíčových aktivitách DOV EV definovat současná významná environmentální témata a popsat trendy v environmentálním vzdělávání se orientovat v přístupech k učení vybraných environmetálních témat (např. jak učit o globální změně klimatu atp.)
- Syllabus (in Czech)
- - různá pojetí a směry EVVO, environmentální organizace a sítě - cíle a prostředky environmentální výchovy, aktuální právní zakotvení EVVO v ČR, role školního koordinátora EVVO, metodický pokyn k zajištění EVVO na školách - základní terminologie ekologie a EV - aspekty vývojové psychologie v EV, potřeba přímého kontaktu dětí s přírodou - didaktická doporučení pro environmentální vzdělávání, klíčové kompetence (průřezové témata EV v RVP pro střední školy, doporučené očekávané výstupy, cíle a indikátory EVVO, učebnice ekologie a ekologické výchovy, informační zdroje a pomůcky) - ekologické výukové programy a využití aktivizujících metod ve výuce (např. RWCT a model E-U-R) - místně zakotvené učení, učení v reálném světe (badatelsky orientované vyučování, předměty venku, učení venku, atp.) - metody a metodické přístup v EV ve školách (Škola pro udržitelný život, Ekoškola, Acitve citizens, atd.)
- Teaching methods (in Czech)
- diskuze, přednáška, praktické ukázky, teoretická příprava, individuální výstupy, práce s textem, stínování, zkušenostní učení
- Assessment methods (in Czech)
- Prezentace, individuální a skupinové výstupy, aktivní zapojení do diskuze, 70% účast na seminářích.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2021, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/spring2021/XS490