E0321 Sustainable development - the biggest challenge today?

Přírodovědecká fakulta
jaro 2024
Rozsah
2/0/0. 2 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k, z.
Vyučující
RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Suchánková (pomocník)
Garance
prof. Martin Scheringer, Dr. sc. nat.
RECETOX – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: RECETOX – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Po 19. 2. až Ne 26. 5. Čt 9:00–10:50 D29/252-RCX1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je studentům představit multirozměrnost problematiky vlivu lidské společnosti na životní prostředí a zároveň informovat o možnostech i limitech nápravných opatření. Analogicky multirozměrová bude i náplň výuky, která bude spočívat na představení a diskuzi nejen přírodovědných, ale i společenských, etických, filozofických, ekonomických, technických a právních souvislostí vztahu člověka k životnímu prostředí.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen:
- obhájit význam a důležitost konceptu udržitelného rozvoje v současné společnosti;
- vysvětlit, jak souvisí vývoj environmentálních problémů se zdánlivě nesouvisejícími disciplínami jako je např. ekonomie, technologie, etika atd.;
- navrhovat možná řešení současných environmentálních problémů, a to od úrovně jedince po mezinárodně koordinované akce ;
- analyzovat výhody a nevýhody potenciálních řešení ;
- hodnotit současné přístupy řešení národních i mezinárodních environmentálních problémů, a to velmi kriticky ;
- interpretovat a diskutovat výsledky dosavadních úspěšných či neúspěšných řešení environmentálních problémů.
Osnova
  • 1) Život v Antropocénu. Meze planetárního systému I: Ztráta biodiverzity, globální změna klimatu a okyselování oceánů.
  • 2) Meze planetárního systému II: Úbytek stratosférického ozónu, globální cyklus dusíku a fosforu, spotřeba sladké vody, chemické znečištění a atmosférické aerosoly.
  • 3) Socio-demografické souvislosti vývoje společnosti – charakteristika růstu počtu obyvatel, demografická tranzice, nedostatek/nadbytek potravin, hladomory jako politický nástroj, nemoci, příjmová nerovnost.
  • 4) Historie konceptu udržitelného rozvoje jako reakce na problémy lidstva. Významné globální (Naše společná budoucnost, Deklarace z Ria de Janeira, Agenda 21), evropské (Evropa 2020) a národní dokumenty (Česká republika 2030) v oblasti udržitelného rozvoje, projekt OSN Cíle udržitelného rozvoje (2015-2030).
  • 5) Ekologické určení vztahu člověka k životnímu prostředí, kořeny a společenské projevy environmentální krize (migrace obyvatel, frustrace, násilí, atd.).
  • 6) Získávání energie – environmentální, ekonomické i sociální souvislosti různých typů energetiky. Neobnovitelné a obnovitelné zdroje energie.
  • 7) Získávání potravy – environmentální, ekonomické i sociální souvislosti industriálního (konvenčního), udržitelného a ekologického zemědělství.
  • 8) Environmentální etika – vztah člověka a životního prostředí z pohledu hodnot. Svět hodnot a svět faktů. Antropocentrické a biocentrické typy etiky. Etika úcty k životu (A. Schweizer), Etika Země (A. Leopold), Etika rozšířených práv (P. Singer, R. Nash), Hlubinná ekologie (A. Naess).
  • 9) Environmentální ekonomie jako nástroj dosažení prosperity společnosti v rámci environmentálních limitů. Problematika veřejných statků, oceňování životního prostředí, internalizace externalit.
  • 10) Princip předběžné opatrnosti – charakterizace jeho stěžejní role v udržitelném rozvoji, případové studie důsledků jeho ne/uplatnění či zneužití.
  • 11) Rozměry udržitelného rozvoje, Místní Agenda 21 (MA21) - teorie a praktické zkušenosti.
  • 12) Udržitelná výroba a spotřeba, limity technologických řešení jako upřednostňovaného nástroje pro dosažení udržitelného života.
  • 13) Hodnotová řešení environmentální krize - sociálně-psychologické souvislosti udržitelného rozvoje; životní způsoby - dobrovolná skromnost a výběrová náročnost; postmodernismus.
  • 14) Exkurze do "Eko-vesnice" Hostětín - termín bude upřesněn po domluvě se studenty.
Literatura
  • ROCKSTRÖM, J., STEFFEN, W. et al. A safe operating space for humanity. Nature, 461(7263), 472–475. 2009. http://dx.doi.org/10.1038/461472a
  • HOMER-DIXON, Thomas F. The upside of down : catastrophe, creativity and the renewal of civilisation. London: Souvenir Press, 2007, ix, 429. ISBN 9780285637948. info
  • MEADOWS, Donella H. a Dennis L. MEADOWS. Limits to growth : the 30-year update. Edited by Jørgen Randers. London: Earthscan, 2005, xxii, 338. ISBN 1844071448. info
Výukové metody
Classes are taught in class using MS PowerPoint presentations. Students are often asked about their opinions or their own experience, they can then answer either directly or through online chat in Polleryywhere. Graphic materials, videos or interactive data and trend display tools (Gapminder, Our world in data, etc.) are widely used in teaching.
In teaching, emphasis is mainly on understanding the context. To increase the attentive and active involvement, a substance from the previous week is repeated at the beginning of each hour, in the form of a competitive online quiz in Pollerywhere. In case of interested students, a voluntary discussion online seminar can also be opened for this subject.
Metody hodnocení
Participation in lectures is voluntary, but it is strongly recommended because of the logical continuity of individual topics. At the beginning of each lecture, the most successful investigators of the competition online quiz can get 2 premium points in the overall assessment. The final examination is a written test with a combination of "Multiple Choice" and "Open Book" issues with a possible profit of 100 points. At least 50 points must be achieved for successful completion of the course.
For successful completion of the course, participation in lectures and knowledge of information from PowerPoint presentations and relevant teacher comments is sufficient. I recommend the literature listed above for extending knowledge to discussed topics.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Česky mluvící studenti mohou zvážit analogický předmět CORE003 Sustainable development" vyučovaný v podzimním semestru v češtině.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2024/E0321