C5868 Výukové materiály v chemii

Přírodovědecká fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 2 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Veronika Švandová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Leoš Sáblík (pomocník)
Mgr. Kateřina Klebanová (pomocník)
Mgr. Patrik Pospíšil (pomocník)
Garance
Mgr. Veronika Švandová, Ph.D.
Ústav chemie – Chemická sekce – Přírodovědecká fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav chemie – Chemická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Po 17. 2. až So 24. 5. St 14:00–15:50 B09/316
Předpoklady
Pro absolvování předmětu je doporučena (není však nutná) znalost základní práce s počítačem a znalosti na úrovni předmětu C7660 – Multimedia ve výuce I (základy grafiky, videa, prezentací).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s teorií a praxí tvorby výukových materiálů v chemii. Důraz je kladen především na tvorbu vlastních elektronických výukových materiálů prakticky využitelných ve výuce chemie na střední škole, které studenti vytvářejí s pomocí různých digitálních nástrojů včetně umělé inteligence. Také ale prakticky pracují i s řadou tištěných či elektronických učebních materiálů pro základní a střední školy (učební texty, animace, lekce ve virtuální realitě, učebnice, popularizační literatura), aby se seznámili s širokým spektrem kvalitních výukových materiálů a jejich charakteristik a nebáli se je využívat ve své praxi.
Výstupy z učení
Student po absolvování kurzu je schopen: porovnat různé výukové materiály a vybrat vhodný materiál pro daný cíl výuky (včetně materiálů využívající virtuální realitu); navrhovat a vytvářet vlastní výukové materiály pro výuku chemie (např. učební text, prezentaci, jednoduchý web či interaktivní materiál) s ohledem na didaktické a grafické zpracování a autorský zákon. Umí pracovat s nejrůznějším didaktickým softwarem (včetně software pro tvorbu chemických vzorců, interaktivních učebnic, virtuální realitu a pracovních listů a chemických her), orientuje se v databázích chemických experimentů využitelných v tvorbě materiálů.
Osnova
  • V předmětu si studenti vyzkouší práci s nejrůznějšími digitálními nástroji, pracovat budou s počítačem, s tablety i virtuálními brýlemi. Vytvoří si přehled o možnostech využití nástrojů ve výuce chemie včetně nástrojů využívajících virtuální realitu či přípravu materiálů pro výuku. V předmětu je ponechána volnost ve volbě témat, na kterých se bude pracovat. 1. Výukové materiály a východiska jejich tvorby. Výukové materiály a jejich vývoj, východiska tvorby výukových materiálů, druhy výukových materiálů, právní aspekty tvorby výukových materiálů.
  • 2. Elektronické výukové materiály. Rozdělení a druhy elektronických výukových materiálů, informační zdroje na webu zaměřené na výuku chemie, animace a simulace ve výuce chemie. Umělá inteligence ve výuce chemie.
  • 3. Učebnice v chemickém vzdělávání. Funkce učebnice v procesu vyučování a učení, strukturní prvky učebnice, požadavky na učebnice, učebnice a nové výukové technologie (interaktivní učebnice, elektronické učební texty), doplňující literatura pro učitele a žáka.
  • 4. Chemický didaktický software. Chemické editory, multimediální výukové programy, programy pro tvorbu interaktivních prezentací, mobilní aplikace, užitečné webové aplikace, didaktické počítačové hry.
  • 5. Virtuální realita ve výuce chemie. Lekce zaměřené na výuku chemie zahrnují např. témata Stavba atomu, Stavba atomu, Alkalické kovy, BOZP v laboratoři a Příprava roztoků.
Literatura
    doporučená literatura
  • LEPIL, O. Teorie a praxe tvorby výukových materiálů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2010. ISBN 978-80-244-2489-7. info
  • BÍLEK, M. ICT ve výuce chemie : Studijní materiály pro realizaci volitelného modulu P v rámci Státní informační politiky ve vzdělávání. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-631-9. info
  • BÍLEK, M. a M. ZEMANOVÁ. Internet ve výuce chemie na základní škole. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-237-4. info
  • ŠMEJKAL, P. PC a internet ve výuce chemie - výhody, nevýhody, možnosti. In Aktuálne vývojové trendy vo vyucování prírodných ved. Trnava: Trnavská univerzita. Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-8082-049-X. info
  • FRÝZKOVÁ, M. Využití ICT ve výuce chemie v základních školách a nižších stupních víceletých gymnázií. 2009. URL info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přibližně 11 dvouhodinových praktických cvičení, kde si studenti seznamují s teorií tvorby výukových materiálů a především si prakticky osvojují základy tvorby vlastních elektronických výukových materiálů. V rámci plnění úkolů pracují s nejrůznějším softwarem.
Metody hodnocení
Ukončení výuky: zápočet – na základě analýzy výkonu studenta (posouzení vytvořených výukových materiálů, aktivní účast na cvičeních).
Informace učitele
V r. 2025 byl předmět zinovován, byly zakoupeny a do výuky začleněny prostředky využívající virtuální realitu a v předmětu je diskutováno jejich využití v chemii na ZŠ a SŠ.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2026.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2025/C5868