PřF:CORE189 Hidden secrets of karst areas - Course Information
CORE189 Hidden secrets of karst areas
Faculty of ScienceSpring 2025
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
In-person direct teaching - Teacher(s)
- doc. Mgr. Martin Ivanov, Dr. (lecturer)
Mgr. Martin Knížek, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Tomáš Kumpan, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Marek Lang, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Pavel Pracný, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- Mgr. Pavel Pracný, Ph.D.
Department of Geological Sciences – Earth Sciences Section – Faculty of Science
Contact Person: Mgr. Pavel Pracný, Ph.D.
Supplier department: Department of Geological Sciences – Earth Sciences Section – Faculty of Science - Timetable
- Mon 17. 2. to Sat 24. 5. Wed 17:00–18:50 G2,02003
- Prerequisites (in Czech)
- !TYP_STUDIA(ND) && !FORMA(C) && (!PROGRAM(B-UCB) && !PROGRAM(B-UCC) && !PROGRAM(B-UCF) && !PROGRAM(B-UCM) && !PROGRAM(B-UCZ) && !PROGRAM(B-LGM) && !PROGRAM(B-AEG) && !PROGRAM(B-GEO)&& !PROGRAM(B-MVZ))
Předmět nevyžaduje žádné zvláštní znalosti - Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
The capacity limit for the course is 100 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 81/100, only registered: 0/100, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/100 - Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je představit studentům krasové prostředí nad rámec obecné představy "studia jeskyní". Krasový výzkum je širokým mezioborovým úsilím propojujícím přírodní i společenské vědy. To dokládá například vyhlášení roku 2021 mezinárodním rokem jeskyní a krasu ze strany UNESCO. Přestože základní stavební kameny krasu jsou dnes již dobře známé – karbonátové horniny a minerály, jeskyně a propasti, výplně nebo zkameněliny – ukazuje se, že celkové prostředí je více než jen součet jeho částí. Právě studium vzájemných vazeb a interakcí v rámci krasu nám v současnosti přináší významné poznatky z hlediska vývoje krajiny a klimatu v minulosti nebo ochrany podzemních vod a prostředí před vlivy člověka. V neposlední řadě je kras také neocenitelným dokladem o životech lidí v pravěku (např. jeskyně Lascaux ve Francii nebo Pekárna či Býčí skála v ČR) a pro svou estetickou hodnotu i turistickým lákadlem (v podobě vápencových věží v tropické Asii, propasti Macocha v Moravském krasu a bohatých krápníkových výzdob v nespočtu jeskyní na celém světě). Kras tak představuje ideální systém, na kterém můžeme ilustrovat komplexní vztahy mezi neživou přírodou, živými organismy a člověkem.
- Learning outcomes (in Czech)
- Po absolvování předmětu budou studenti schopni:
1. Popsat základní krasové procesy.
2. Identifikovat vlastnosti krasovějících hornin nezbytné pro vznik krasových systémů.
3. Vysvětlit vznik a fungování různých krasových fenoménů.
4. Vysvětlit původ informací o minulosti živých organismů, člověka a klimatu získané studiem krasu.
5. Posoudit současný vztah člověka ke krasovému prostředí, včetně využívání a ochrany krasových vod a jeskyní.
6. Aplikovat získané poznatky při pozorování a dokumentaci krasových jevů v terénu.
7. Diskutovat o významu krasových oblastí z hlediska ochrany přírody a kulturního dědictví. - Syllabus (in Czech)
- 1. Úvod do krasových oblastí
- ○ Definice a význam krasu
- ○ Historie výzkumu krasu
- 2. Krasovějící horniny a jejich vlastnosti
- ○ Karbonátové horniny a jejich původ
- ○ Minerály v krasu
- 3. Vznik a fungování krasových fenoménů
- ○ Jeskyně a propasti
- ○ Podzemní vodní toky
- ○ Krápníková výzdoba - speleotémy
- 4. Významné krasové oblasti
- ○ Příklady z ČR (Moravský kras, Český kras)
- ○ Příklady ze světa (Lascaux, tropická Asie)
- 5. Kras jako zdroj informací o minulosti
- ○ Fosilie a paleontologie
- ○ Archeologické nálezy
- ○ Klimatické záznamy
- 6. Současný vztah člověka ke krasu
- ○ Využití krasových oblastí (turismus, vědecký výzkum)
- ○ Ochrana krasových jevů, biotopů a vod
- ○ Příklady z Moravského krasu
- 7. Terénní výzkum a exkurze
- ○ Praktické ukázky v terénu
- ○ Popis krasových jevů
- ○ Exkurze do Moravského krasu
- 8. Závěr a kolokvium
- ○ Skupinová diskuse nad terénními deníky
- ○ Hlavní koncepty a poznatky z výuky
- Literature
- GILLIESON, David S. Caves: processes, development, and management. Second edition. Hoboken, NJ: Wiley-Blackwell, 2021, xiv, 508. ISBN 9781119455578. info
- MUSIL, Rudolf; Jiří CIHLÁŘ; Zdeněk CIHLÁŘ; Robert DVOŘÁČEK; Vít GRULICH; Miloslav HOMOLKA; Vlastislav KÁŇA; Milan KOUDELKA; Miroslav KUBEŠ; Ondřej MERTA; Petr NERUDA; Martin OLIVA; Jiří OTAVA; Antonín PŘICHYSTAL; Luboš SLABÝ; Ladislav SLEZÁK; Jiří SVOZIL; Jiří TRUHLÁŘ; Jaroslav VAŠÁTKO and Jindřich WANKEL. Moravský kras : průvodce Josefovským a Křtinským údolím. Illustrated by Petr Modlitba. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 347 stran. ISBN 9788021087422. info
- Chráněná území ČR. Edited by Jaroslav Hromas. Vyd. 1. Brno: EkoCentrum, 2009, 608 s. ISBN 9788086305035. URL info
- FORD, D.C. and P. WILLIAMS. Karst hydrogeology and geomorphology. The Atrium, Southern Gate, Chichester, W: John Wiley & Sons Ltd, 2007, 562 pp. ISBN 978-0-470-84997-2. info
- MUSIL, Rudolf. Moravský kras : labyrinty poznání. Adamov: Jaromír Bližňák GEO program, 1993, 336 s. info
- PŘIBYL, Jan; Vojen LOŽEK and Bohumil KUČERA. Základy karsologie a speleologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 1992, 354 s. ISBN 8020000844. info
- Teaching methods (in Czech)
- Výuka proběhne formou přednášek ke spektru krasových témat. Na konci semestru proběhne také půldenní terénní exkurze do Moravského krasu.
- Assessment methods (in Czech)
- Předmět je ukončen kolokviem, které proběhne formou skupinové diskuze nad probranými tématy a terénním deníkem z exkurze.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/spring2025/CORE189