Symbolické myšlení - Diskusní fórum k přijímacímu řízení 2009 - Diskuse
TSP 2006, varianta 31, otázka 19
Ahoj, pokusím se to trochu vysvětlit, ale nejlépe by se to jednoduše ukázalo :o)Když každé dva sousední trojúhelníčky "překryješ", tak každé dva STEJNÉ znaky
(dva křížky, dvě kolečka), které se překryjí, vytvoří symbol opačný. Naopak,
pakliže přes sebe "položíš" dva RŮZNÉ znaky (křížek + kolečko), znak zmizí.
Tento nově vytvořený trojúhelníček je nad těmi dvěma původními.
Hm?:o)
TSP 2008 , vsetky varianty , otazky .č.22
Viem , ze uz tu bola otazka na tieto koláčiky, ale stale mi to nevychazda ...atomu principu enrozumiem ..prosim , kto to ovladate , pomoze mi prosiiim ... raz
s ato tam nasobi a potom ščíta ... fakt mi to nejde do hlavy :( vopred velka
vdaka
ahoj,
priklad 22 z varianty 1
keď máš celý čierny koláčik jeho hodnota je -1
1/4 čierneho koláčika je -0,25
1/2 čierneho koláčika -0,5
3/4 čierneho koláčika -0,75
teraz keď máš biely koláčik celý jeho hodnota je 1
1/4 bieleho koláčika je 0,25
1/2 bieleho 0,5
3/4 bieleho je 0,75
takže v prvom príklade je koláčik skladajúci sa z jednej polovice bieleho
koláčika a jednej štvrtiny čierneho koláčika
polovica bieleho je 0,5 a 1/4 čierneho -0,25 a toto sa musí spočítať aby sme
dostali hodnotu celého koláčika : 0,5 + (-0,25)= 0,25
druhý koláčik v prvom príklade je polovica čierneho koláčika s hodnotou - 0,5
a teraz tieto dva koláčiky sa majú podľa zadania spočítať: 0,25+(-0,5)=-0,25 a
výsledok je 1/4 čierneho koláčika a to sa rovná koláčiku zloženého z polovice
čierneho koláčiku az1/4 bieleho koláčiku pretože 1/2 čierneho = -0,5 a 1/4
bieleho 0,25 čiže -0,5 + 0,25 = -0,25
je -0,75 máme spočítať s celým bielym koláčikom čo je 1 a výsledok je 0,25 čo je
možnosť za d) kde sa koláčik skladá z polovice bieleho 0,5 a 1/4 čierneho
-0,25 = 0,25
snad som ti pomohla
vysvetlenim .ved je to nakoniec take jednoduche ..ale ja som si tam nejako
nedosadzovala tie cisla...takze ..dakujeeeem !! vazim si to ... nech sa ti dari
...papa
souhlasim s timto resenim taky to tak resim,ale podle vysledku je to spatne..jak
je to mozne??
TSP 2007, Varianta 6, priklad 17 (elektronicka podoba)
ahoj vsichni,
muze mi nekdo prosim poradit, proc u tohoto prikladu vyjde 29 a ne 32, jak si
porad mylne myslim? Dekuji...
Deti koduji cisla transpozicni sifrou, kdy jsou nektere nebo vsechny cislice
nahrazeny jinymi;tj. konkretne 897645213 se zasifruje jako 485793612.
Jaky ciferny soucet ma po desifrovani zasifrovane cislo 762685?
a)32, b)29, c)34, d)nelze rici, e)31
Ahoj,
důležité je si uvědomit, že máš již zašifrované číslo a musíš jej dešifrovat. Po
dešifrování čísla 762685 ti vyjde 623297 -> 29.
presne opacne :), dekuji za vysvetleni a preji krasne jarni dny!
TSP 2008 - otázky 26 ve všech variantách
Ahoj, chtěla bych se zeptat na otázku 26 - korálky. Nevím jakým způsobem na topřijít. Četla jsem si tady informace jak na to přijít, ale pořád mi to nejde,
může mi to ještě jednou někdo vysvětlit uplně jak pro blbce ? :-), díky
musíš si vždycky spočítat rozdíly mezi velkými černými a velkými bílymi, a pak
mezi malými černými a malými bilými...
př: interaktivní 1/2008:
první segment:
VB:3, VČ:4, mb:2, mč:3.... rozdíly: +1VČ, a +1mč
druhý segment:
VB:2, VČ:3, mb:1, mč:2.... rozdíly: +1VČ, a +1mč
Tažke v nabízených možnostech hledám tak aby mi to sedělo:
první číslo je pro rozdíl VČ A VB, druhé číslo pro rozdíly mč a mb
a)+1 a +1
b)0 a +2
c)0 a +2
d)-1 a +2 (bílých je tady více)
e)+1 a +2
znamená a taky nechápu ta čísla u možností a,b,c,d,e ... chápu, že si mám najít
rozdíly v prvním a druhém segmentu, ale vůbec netuším jak vybrat ten třetí.
Nesedí mi to.. :-( prosím prosím o více detailů ke druhé části řešení - výběru
3. správného segmentu. Děkuju předem!! :-)
Varianta 16/2007, priklad 23
jak pozeram, neviem najst princip alebo zakonitostmohli by ste mi niekto poradit?
symbolika. Okopíruj sem zadání ;)
TSP 2008 - PDF verze 1 ot.č.28
Řešíte design psychologického výzkumu.Každý řádek tabulky zachycuje , které jevy(1-9 podle kroužků v určitých sloupcích) bedete zkoumat současně v jedné
situaci. Úkolem je doplnit poslední řádek tabulky tak, aby každé dva jevy byly
společně zkoumány v jedné situaci(tj. vyskytovaly se na jednom řádku) alespoň
jedenkrát.Do kterých sloupců kroužky doplníte?
Ako to mám riešíť?
1 2 3 4 5 6 7 8 9
● ● ● ●
● ● ● ●
● ● ● ●
● ● ● ●
● ● ● ●
● ● ● ●
● ● ● ●
● ● ● ●
možnosti:
a)1,3,7,8
b)3,6,7,8
c)6,7,8,9
d)1,2,8,9
e)1,7,8,9
Hledáš čísla, která spolu ještě nebyly zkoumana. Nevyskytovala se nikde navzájem
na jednom řádku. Nejsystematičtějsi je asi postup kdy projíždíš jednotlivé
dvojice jevů, a zjišťuješ, zda se v tabulce nachází na jednom řádku.
Vemeš tedy číslo 1, a zjišťuješ se kterým číslem nebylo porovnáno, z toho
zjištíš, že nebylo porovnáno s číslem 8, máš tedy první dvě čísla, kdteré musí
obsahovat řešení. Můžeš tedy vyškrtnout možnosti b) a c).
Pak je asi nejlepší vzít čísla u těch možnosti které zbyly a zkoušet je, jestli
už byly vzájemně na jednom řádku nebo ne. Vemeš tedy 3 a zkoumáš s číslem 7 a 8.
Zjistíš, že s číslem 7 nebylo zkoumáno. Takže výsledek musí určitě obsahovat 1,
3, 7, 8 . Ještě pro kontrolu můžuše ověřit že 7 a 8 spolu taky zkoumany nebyly.
Správně je tedy za A).
čísla u kterách jsou tečky,tzn. 1345, 2579, 1369, atd....potom si vedle toho
napíšu kombinace čísel jaký existují, tzn.
12 13 14 15 ... 19
(21 dát nemůžu, protože je to stejný jak 12 a 22 je blbost,takže): 23 24 25
26...29
34 35 36 37 38 39
45 46 47 48 49
56 57 58 59
...a takhle až do 89
Potom si hledám jaké jsou kombinace v tabulce a postupně si to zde
vyškrtávám...začnu prvním řádkem a škrtnu 13 14 15 34 35 45. Takhle u každýho
čádku,až mi zbydou tři kombinace ze čtyř čísel.
u tohoto příkladu za optimálních podmínek mohla strávit.
Pokud letmým pohledem přejedeš kombinace 1 s dalšími čísly, tak zhruba během 10s
zjistíš, že ve výzkumu chybí kombinace 1 a 8....podíváš se do možností a vidíš,
že kombinace 1 a 8 je obsažena v možnostech a) d) e). V této chvíli stačí už jen
ozkoušet 3 kombinace, jestli jsou obsaženy ve výzkumu.....u možnosti e) ti zbyla
kombinace čísel 7 a 9, mrkneš do tabulky a vidíš, že tato kombinace je tam
obsažena. U možnosti d) ti zbyla kombinace 2 a 9, která ale také již byla
zkoumána. U možnosti a) zbyla možnost 3 a 7, která zkoumána nebyla, takže je to
tato možnost.
Tato úloha ti tedy zabere tímto způsobem zhruba minutu....
TSP 2007 varianta 05,př.3 a 8-tištěná podoba
3/ Výrazy a číslice zapsané za sebou se sčítají,výrazy v závorce mají opačnouhodnotu.Tj.11=2,(111)=-3 či 11(1)=1.Určete hodnotu výrazu:
11(1(11(1)1)(11(1(11))))(1)(1(1)11)
8/ Vztahy mezi symboly
Vyzná se v tom prosím někdo? Jsem z toho fakt zmatená:-(
Děkuju!!!!
ad 8)
Za kazdy symbol si dosadis nejake lubovolne cislo tak aby sedeli prve 2
(ne)rovnice. A potom lahko zistis co treba doplnit.
Postup riesenia (cisla som volil take ako sa mi hodilo):
ja som si dosadil za "trojuholnik" = 12, za "kolecko" = 48 a vidim ze to
nerovnicu (prvy riadok) splnuje:
12/4 < 48/8
4 < 6
Ziskane znalosti dosadim do rovnice (druhy riadok) a prevediem potrebne upravy
aby som zistil hodnotu "polokruhu":
12 = 3*polokruh
polokruh = 12/3 = 4
A teraz uz lahko zistis aky znak patri na volne miesto ked si tam ziskane
znalosti dosadis:
4 ? 48/6
4 ? 8
4 < 8
ad 3)
Treba si to rozlozit a ist od najvnutornejsej zatvorky.
Skusim jednoduchsi pripad na pochopenie:
Mame zadane 11(1)(1(1)11).
To si rozlozime na mensie casti:
11 = 2
(1) = -1
(1(1)11) = 3-1 = 2, kedze to je ale este cele v zavorke tak to ma opacnu hodnotu
a teda -2
Teraz to uz len scitas: 2-1-2 = -1
medzi kazdy znak si vlozime znamienko "+" alebo "-". Pred kazdou zavorkou bude
"-" a inde vsade "+":
11(1)(1(1)11) = 1+1-(1)-(1-(1)+1+1) = -1
zamyslet:-) Moc jsi mi pomohl, přeju pěkný den!!
TSP 2007, varianta 18, otázka 7
Prosím Vás pěkně, nevíte náhodou někdo, jak se řeší ty prazvláštní stromky?Snažím se na to přijít, ale má odpověď je špatná a nějak nejsem schopná se
dohrabat k té jejich!
Předem Vám moc děkuji!
to vzdy zvysi o 2...a jedine strom D se zvysuje o stejny pocet (3), ostatnim je
to jedno. System je tedy v tom, ze normalni stromek nema system a vadny stromek
system ma. Sice asi pisu pozde, ale prece:).
ostatních příkladů v jiné variantě:(...je to proste divné;)
jinak pozde není, já je dělám až zítra, tak musím doufat, že tam letos nic
takového nebude;)
TSP 2008 varianta 2,př.23
prosim poradte mi nekdo,kolače,varianta č. 2 rok 2008 priklad cislo 23..vysledekje cečko,snazila sem se ridit praviodlem ze bilý kolac je +1 a černy -1 ale ten
posledni radek mi podle toho proste nevychazi,prosim o radu,dekuji
-3 + 2 a to se rovná -1. V odpovědi C máš 2 černý části (-2) a 1 bílou (+1) :)