změněno 23. 10. 2009 15:10 nové
Symbolické myšlení
Markéta Vlasáková
změněno 21. 4. 2009 20:42 nové
TSP 2006, varianta 31, otázka 19
Ahoj, pokusím se to trochu vysvětlit, ale nejlépe by se to jednoduše ukázalo :o)
Když každé dva sousední trojúhelníčky "překryješ", tak každé dva STEJNÉ znaky
(dva křížky, dvě kolečka), které se překryjí, vytvoří symbol opačný. Naopak,
pakliže přes sebe "položíš" dva RŮZNÉ znaky (křížek + kolečko), znak zmizí.
Tento nově vytvořený trojúhelníček je nad těmi dvěma původními.
Hm?:o)
Pavla Pitelová
4. 5. 2009 20:32nové
jo děkuju moc, už to chápu:-))
Helena Pastierová
26. 4. 2009 20:08nové
TSP 2008 , vsetky varianty , otazky .č.22
Viem , ze uz tu bola otazka na tieto koláčiky, ale stale mi to nevychazda ...a
tomu principu enrozumiem ..prosim , kto to ovladate , pomoze mi prosiiim ... raz
s ato tam nasobi a potom ščíta ... fakt mi to nejde do hlavy :( vopred velka
vdaka
Šárka Doláková
27. 4. 2009 10:56nové

ahoj,
priklad 22 z varianty 1
keď máš celý čierny koláčik jeho hodnota je -1
1/4 čierneho koláčika je -0,25
1/2 čierneho koláčika -0,5
3/4 čierneho koláčika -0,75
teraz keď máš biely koláčik celý jeho hodnota je 1
1/4 bieleho koláčika je 0,25
1/2 bieleho 0,5
3/4 bieleho je 0,75

takže v prvom príklade je koláčik skladajúci sa z jednej polovice bieleho
koláčika a jednej štvrtiny čierneho koláčika
polovica bieleho je 0,5 a 1/4 čierneho -0,25 a toto sa musí spočítať aby sme
dostali hodnotu celého koláčika : 0,5 + (-0,25)= 0,25
druhý koláčik v prvom príklade je polovica čierneho koláčika s hodnotou - 0,5
a teraz tieto dva koláčiky sa majú podľa zadania spočítať: 0,25+(-0,5)=-0,25 a
výsledok je 1/4 čierneho koláčika a to sa rovná koláčiku zloženého z polovice
čierneho koláčiku az1/4 bieleho koláčiku pretože 1/2 čierneho = -0,5 a 1/4
bieleho 0,25 čiže -0,5 + 0,25 = -0,25

a teraz ten 4 príklad v ktorom máme zistiť výsledok : 3/4 čierneho koláčika čo
je -0,75 máme spočítať s celým bielym koláčikom čo je 1 a výsledok je 0,25 čo je
možnosť za d) kde sa koláčik skladá z polovice bieleho 0,5 a 1/4 čierneho
-0,25 = 0,25
snad som ti pomohla
Helena Pastierová
27. 4. 2009 16:13nové
ahoj Šárka , si zlata dakujem ...si ma riadne prekvapila takym podrobnym
vysvetlenim .ved je to nakoniec take jednoduche ..ale ja som si tam nejako
nedosadzovala tie cisla...takze ..dakujeeeem !! vazim si to ... nech sa ti dari
...papa
Jana Zámečníková
8. 5. 2009 15:16nové
Holky,akorad ve vysledcich je ze spravna moznost je za a...sice ja naprosto
souhlasim s timto resenim taky to tak resim,ale podle vysledku je to spatne..jak
je to mozne??
Petr Vidlička
9. 5. 2009 19:25nové
To ses spatne podivala na vysledky, je tam spravne d)
Jakub Pospíšil
10. 5. 2009 18:48nové
je to za a):-)-0,75+1=0,5-0,25
Jan Kadlec
10. 5. 2009 19:22nové
Jen bych vás všechny rád upozornil, že ačkoli je tento úkol ve všech variantách
pod číslem 22, neznamená to, že je vždy odpověď A nebo D :)
Lenka Polívková
27. 4. 2009 08:18nové
TSP 2007, Varianta 6, priklad 17 (elektronicka podoba)

ahoj vsichni,
muze mi nekdo prosim poradit, proc u tohoto prikladu vyjde 29 a ne 32, jak si
porad mylne myslim? Dekuji...

Deti koduji cisla transpozicni sifrou, kdy jsou nektere nebo vsechny cislice
nahrazeny jinymi;tj. konkretne 897645213 se zasifruje jako 485793612.
Jaky ciferny soucet ma po desifrovani zasifrovane cislo 762685?
a)32, b)29, c)34, d)nelze rici, e)31

Spravny vysledek je tedy za b)29. Jaksi mimo moji logiku :D
27. 4. 2009 08:44nové

Ahoj,

důležité je si uvědomit, že máš již zašifrované číslo a musíš jej dešifrovat. Po
dešifrování čísla 762685 ti vyjde 623297 -> 29.

(7 v zašifrovaném je 6 v dešifrovaném atd.)
Lenka Polívková
28. 4. 2009 13:59nové
:D aha, dekuji, ja totiz cislo 762685 prelozila jako 576743-tudiz jako vzdy,
presne opacne :), dekuji za vysvetleni a preji krasne jarni dny!
Ivona Kryštofová
3. 5. 2009 15:15nové
TSP 2008 - otázky 26 ve všech variantách
Ahoj, chtěla bych se zeptat na otázku 26 - korálky. Nevím jakým způsobem na to
přijít. Četla jsem si tady informace jak na to přijít, ale pořád mi to nejde,
může mi to ještě jednou někdo vysvětlit uplně jak pro blbce ? :-), díky
Lukáš Biedrawa
3. 5. 2009 22:21nové

musíš si vždycky spočítat rozdíly mezi velkými černými a velkými bílymi, a pak
mezi malými černými a malými bilými...
př: interaktivní 1/2008:
první segment:
VB:3, VČ:4, mb:2, mč:3.... rozdíly: +1VČ, a +1mč
druhý segment:
VB:2, VČ:3, mb:1, mč:2.... rozdíly: +1VČ, a +1mč

Tažke v nabízených možnostech hledám tak aby mi to sedělo:
první číslo je pro rozdíl VČ A VB, druhé číslo pro rozdíly mč a mb
a)+1 a +1
b)0 a +2
c)0 a +2
d)-1 a +2 (bílých je tady více)
e)+1 a +2

snad je to dost pochopitelné... :)))
Andrea Svobodová
8. 5. 2009 13:37nové
Jak to myslíš "bílých je tady více" ?? Více než kde?? Vůbec nechápu co to
znamená a taky nechápu ta čísla u možností a,b,c,d,e ... chápu, že si mám najít
rozdíly v prvním a druhém segmentu, ale vůbec netuším jak vybrat ten třetí.
Nesedí mi to.. :-( prosím prosím o více detailů ke druhé části řešení - výběru
3. správného segmentu. Děkuju předem!! :-)
Zuzana Révészová
5. 5. 2009 16:36nové
Varianta 16/2007, priklad 23
jak pozeram, neviem najst princip alebo zakonitost
mohli by ste mi niekto poradit?
Markéta Vlasáková
5. 5. 2009 18:29nové
Poradila bych, nicméně v papírových zadání to je kritické myšlení, nikoli
symbolika. Okopíruj sem zadání ;)
Miroslava Nováková
6. 5. 2009 13:48nové
TSP 2008 - PDF verze 1 ot.č.28
Řešíte design psychologického výzkumu.Každý řádek tabulky zachycuje , které jevy
(1-9 podle kroužků v určitých sloupcích) bedete zkoumat současně v jedné
situaci. Úkolem je doplnit poslední řádek tabulky tak, aby každé dva jevy byly
společně zkoumány v jedné situaci(tj. vyskytovaly se na jednom řádku) alespoň
jedenkrát.Do kterých sloupců kroužky doplníte?
Ako to mám riešíť?
1 2 3 4 5 6 7 8 9
● ● ● ●
● ● ● ●
● ● ● ●
● ● ● ●
● ● ● ●
● ● ● ●
● ● ● ●
● ● ● ●
Lukáš Biedrawa
6. 5. 2009 14:58nové

možnosti:
a)1,3,7,8
b)3,6,7,8
c)6,7,8,9
d)1,2,8,9
e)1,7,8,9

Hledáš čísla, která spolu ještě nebyly zkoumana. Nevyskytovala se nikde navzájem
na jednom řádku. Nejsystematičtějsi je asi postup kdy projíždíš jednotlivé
dvojice jevů, a zjišťuješ, zda se v tabulce nachází na jednom řádku.
Vemeš tedy číslo 1, a zjišťuješ se kterým číslem nebylo porovnáno, z toho
zjištíš, že nebylo porovnáno s číslem 8, máš tedy první dvě čísla, kdteré musí
obsahovat řešení. Můžeš tedy vyškrtnout možnosti b) a c).
Pak je asi nejlepší vzít čísla u těch možnosti které zbyly a zkoušet je, jestli
už byly vzájemně na jednom řádku nebo ne. Vemeš tedy 3 a zkoumáš s číslem 7 a 8.
Zjistíš, že s číslem 7 nebylo zkoumáno. Takže výsledek musí určitě obsahovat 1,
3, 7, 8 . Ještě pro kontrolu můžuše ověřit že 7 a 8 spolu taky zkoumany nebyly.
Správně je tedy za A).

Snad jsem to napsal srozumitelně...;-)
Miroslava Nováková
6. 5. 2009 15:14nové
ďakujem za pomoc
Monika Rozmarová
7. 5. 2009 00:01nové
Takhle byhc to moc nepochopila,ale já to dělám tak,že si prvně vypíšu pod sebe
čísla u kterách jsou tečky,tzn. 1345, 2579, 1369, atd....potom si vedle toho
napíšu kombinace čísel jaký existují, tzn.
12 13 14 15 ... 19
(21 dát nemůžu, protože je to stejný jak 12 a 22 je blbost,takže): 23 24 25
26...29
34 35 36 37 38 39
45 46 47 48 49
56 57 58 59
...a takhle až do 89
Potom si hledám jaké jsou kombinace v tabulce a postupně si to zde
vyškrtávám...začnu prvním řádkem a škrtnu 13 14 15 34 35 45. Takhle u každýho
čádku,až mi zbydou tři kombinace ze čtyř čísel.
Marek Pícha
7. 5. 2009 09:33nové
Promiň, ale Tvůj způsob je dost pracný a zabere ti 10x delší dobu, než jakou bys
u tohoto příkladu za optimálních podmínek mohla strávit.
Pokud letmým pohledem přejedeš kombinace 1 s dalšími čísly, tak zhruba během 10s
zjistíš, že ve výzkumu chybí kombinace 1 a 8....podíváš se do možností a vidíš,
že kombinace 1 a 8 je obsažena v možnostech a) d) e). V této chvíli stačí už jen
ozkoušet 3 kombinace, jestli jsou obsaženy ve výzkumu.....u možnosti e) ti zbyla
kombinace čísel 7 a 9, mrkneš do tabulky a vidíš, že tato kombinace je tam
obsažena. U možnosti d) ti zbyla kombinace 2 a 9, která ale také již byla
zkoumána. U možnosti a) zbyla možnost 3 a 7, která zkoumána nebyla, takže je to
tato možnost.
Tato úloha ti tedy zabere tímto způsobem zhruba minutu....
Pavlína Srovnalíková
6. 5. 2009 21:17nové
TSP 2007 varianta 05,př.3 a 8-tištěná podoba
3/ Výrazy a číslice zapsané za sebou se sčítají,výrazy v závorce mají opačnou
hodnotu.Tj.11=2,(111)=-3 či 11(1)=1.Určete hodnotu výrazu:
11(1(11(1)1)(11(1(11))))(1)(1(1)11)

8/ Vztahy mezi symboly

Vyzná se v tom prosím někdo? Jsem z toho fakt zmatená:-(
Děkuju!!!!
změněno 6. 5. 2009 22:01 nové

ad 8)
Za kazdy symbol si dosadis nejake lubovolne cislo tak aby sedeli prve 2
(ne)rovnice. A potom lahko zistis co treba doplnit.

Postup riesenia (cisla som volil take ako sa mi hodilo):
ja som si dosadil za "trojuholnik" = 12, za "kolecko" = 48 a vidim ze to
nerovnicu (prvy riadok) splnuje:
12/4 < 48/8
4 < 6

Ziskane znalosti dosadim do rovnice (druhy riadok) a prevediem potrebne upravy
aby som zistil hodnotu "polokruhu":
12 = 3*polokruh
polokruh = 12/3 = 4

A teraz uz lahko zistis aky znak patri na volne miesto ked si tam ziskane
znalosti dosadis:
4 ? 48/6
4 ? 8
4 < 8

Snad uz je to jasne/
změněno 6. 5. 2009 22:30 nové

ad 3)
Treba si to rozlozit a ist od najvnutornejsej zatvorky.

Skusim jednoduchsi pripad na pochopenie:
Mame zadane 11(1)(1(1)11).
To si rozlozime na mensie casti:
11 = 2
(1) = -1
(1(1)11) = 3-1 = 2, kedze to je ale este cele v zavorke tak to ma opacnu hodnotu
a teda -2
Teraz to uz len scitas: 2-1-2 = -1

Iny sposob riesenia:
medzi kazdy znak si vlozime znamienko "+" alebo "-". Pred kazdou zavorkou bude
"-" a inde vsade "+":
11(1)(1(1)11) = 1+1-(1)-(1-(1)+1+1) = -1
Pavlína Srovnalíková
7. 5. 2009 09:21nové
Matěji, moc ti děkuju za vysvětlení, je to fakt jednoduché, jen se nad tím víc
zamyslet:-) Moc jsi mi pomohl, přeju pěkný den!!
Tereza Šupková
7. 5. 2009 23:19nové
TSP 2007, varianta 18, otázka 7
Prosím Vás pěkně, nevíte náhodou někdo, jak se řeší ty prazvláštní stromky?
Snažím se na to přijít, ale má odpověď je špatná a nějak nejsem schopná se
dohrabat k té jejich!
Předem Vám moc děkuji!
Petr Vidlička
9. 5. 2009 19:05nové
Jedine vysvetleni vidim, ze jablon F ma 3 jabka, 5 vetvi a 7 korenu, tzn., ze se
to vzdy zvysi o 2...a jedine strom D se zvysuje o stejny pocet (3), ostatnim je
to jedno. System je tedy v tom, ze normalni stromek nema system a vadny stromek
system ma. Sice asi pisu pozde, ale prece:).
Tereza Šupková
9. 5. 2009 19:18nové
je, diky...taky jsem si myslela, že je to takhle, ale bohužel to už pak nesedí u
ostatních příkladů v jiné variantě:(...je to proste divné;)
jinak pozde není, já je dělám až zítra, tak musím doufat, že tam letos nic
takového nebude;)
Jana Zámečníková
8. 5. 2009 23:41nové
TSP 2008 varianta 2,př.23
prosim poradte mi nekdo,kolače,varianta č. 2 rok 2008 priklad cislo 23..vysledek
je cečko,snazila sem se ridit praviodlem ze bilý kolac je +1 a černy -1 ale ten
posledni radek mi podle toho proste nevychazi,prosim o radu,dekuji
Michal Markvart
9. 5. 2009 18:38nové
ale jo, vychází ti to tak. Podle tvojeho pravidla si stačí říct, že v zadání máš
-3 + 2 a to se rovná -1. V odpovědi C máš 2 černý části (-2) a 1 bílou (+1) :)